دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۶
یادی از «موریس سنداک» یک سال پس از مرگش

«موریس سنداک» نویسنده و تصویرگر کودک و نوجوان، 84 سال پیش در چنین روزی متولد شد. محبوب‌ترین اثر این نویسنده «جایی که وحشی هستند» نام دارد که تاکنون چندین بار با نام‌های مختلف به فارسی ترجمه شده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موریس سنداک، نویسنده و تصویرگر آمریکایی، دهم ژوئن سال 1928 در آمریکا متولد شد. سنداک در خانواده‌ای کلیمی و با اصلیتی لهستانی متولد شده بود.

این نویسنده از دوران کودکی خود به عنوان شرایط فاجعه بار نام می‌برد. به دلیل این که بسیاری از اعضای خانواده سنداک در جریان قدرت گرفتن آلمان نازی از بین رفته بودند و سنداک از کودکی با مقوله مرگ، قتل و غارت تماس مستقیم داشت.

عشق سنداک به کتاب، از سنین پایین آغاز شد. در زمانی که او به دلیل بیماری خود مجبور بود از تخت خود بیرون نیاید. سنداک در 12 سالگی و پس از دیدن یکی از انیمیشن‌های والت دیسنی، تصمیم گرفت تصویرگر شود. نخستین اثری که با تصویرگری سنداک به بازار آمد، در سال 1947 بود. او تا سال 1950 به تصویرگری کتاب‌ها ادامه داد، اما در این سال شروع به نوشتن نخستین اثر خود کرد. 

موریس سنداک در عمر حرفه‌ای‌اش ۱۷ عنوان کتاب در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را نوشت و تصویرگری کرد. او که تصویرگر قدرتمندی بود، تصویرگری حدود ۸۰ کتاب از آثار دیگر نویسندگان را نیز انجام داد. معروف‌ترین کتاب سنداک، «جایی که وحشی‌ها هستند» نام دارد که به عنوان اثر کلاسیک کودکان در آمریکا شناخته می‌شود. از این کتاب تاکنون ۱۹ میلیون نسخه در جهان به فروش رفته است. چند اقتباس از این کتاب شده که یکی از آن‌ها فیلم سینمایی به همین نام ساخته اسپایک جونز است. آخرین کتاب مصور او با نام Bumble-Ardy در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. 

شخصیت‌های تصویرگری شده در این کتاب، عامل اصلی شهرت سنداک هستند. نکته‌ای که سبب جذاب بودن این تصاویر شده بود، تفاوت آن‌ها با سایر آثار از نظر عجیب و غریب بودن تصاویر بود.

 


کتاب «جایی که وحشی‌ها هستند» سنداک، تاکنون 6 بار در زبان فارسی با عنوان‌های «در سرزمین وحشی‌ها»، «جایی که وحشی‌ها زندگی می‌کنند»، «آن‌جا که وحشی‌ها هستند»، «سفر به سرزمین وحشی‌ها» و «جایی که وحشی‌ها هستند» منتشر شده است. از این نویسنده کتاب دیگری نیز در فارسی با عنوان «آن دور دورها» منتشر شده که نسخه بریل این اثر برای نابینایان نیز تولید شده است.

این هنرمند همچنین افزون بر طراحی لباس برای باله و اپرا، تهیه‌کنندگی چندین سریال انیمیشن تلویزیونی را که بر پایه تصاویر خودش ساخته شده بودند بر عهده داشت.
 
سنداک در زندگی خود توانست جوایز متعددی را از آن خود کند. جایزه هانس کریستین اندرسون به عنوان بهترین تصویرگر کودکان در سال 1970، جایزه «آسترید لیندگرن» در سال 2003، «مدال کلدکوت» در سال 1964، «جایزه کتاب ملی آمریکا» در سال 1982 و «مدال لائورا انگلس» در سال 1983 برخی از مهم‌ترین جوایزی هستند که سنداک آن‌ها را به خود اختصاص داد. بیشتر این جوایز در زمینه تصویرگری بودند.

سرانجام این نویسنده، هشتم می سال 2012، بر اثر عوارض سکته قلبی در بیمارستان دانبری در گدشت.

پس از مرگ سنداک، آثار این نویسنده با استقبال فراوانی در سرتاسر جهان روبرو شد؛ تا جایی که یکی از کتاب‌های این نویسنده که امضا شده بود، به بهای 25 هزار دلار معامله شد!

«بسیار دور»، «تمساح‌ها در همه‌جا»، «بگذار دشمن باشیم»، «10 خرگوش کوچک»، «7 غول کوچولو»، «راز کریسمس»،‌ «مادر؟» و « کتاب برادران من» از آثار تالیفی سنداک و «مزرعه شگفت انگیز»، «داستان غول پیکر»، «کتاب بزرگ سبز» و «او مرا دوست دارد» آثاری هستند که او تصویرگری آن‌ها را بر عهده داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها