ابراهیم ابراهیم بایسلامی، مدير عامل موسسه دانش پارسيان، در گفتوگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: همچنان که دکتر روحانی در سخنان پیش از انتخابات عنوان کردند، باید فضای بازتری در عرصه فرهنگ ایجاد شود و اختیارات بیشتری به اهالی نشر تعلق گیرد. به این معنا که کنترلها به جای مراحل قبل از نشر به بعد از نشر منتقل شوند.
وی افزود: در این صورت علاوه بر آن که بار دولت در این زمینه کاهش مییابد، اهالی فرهنگ نیز با امنیت بیشتری به تولید محتوا میاندیشند. همچنان که این اتفاق درباره رسانهها و مطبوعات نظیر روزنامهها میافتد، این آثار به رغم اهمیت و حساسیتی که در جامعه دارند، همواره پس از انتشار مورد بررسی و کنترل قرار میگیرند و در صورت بروز مشکل در نسخههای بعدی تصحیح میشوند.
نویسنده مجموعه کتابهای «دایرةالمعارف شغلی کشور» در بخش دیگری از مطالبات فرهنگی بیان کرد: چنانچه حمایتها به بازار نشر یعنی مصرف کنندگان تولیدات فرهنگی و کتاب معطوف شوند، توان و قدرت خرید و انتخاب مخاطبان افزایش مییابد و با انتخاب آثار ارزشمند در حقیقت زمینههای تولید مکتوبات فاخر افزایش مییابد، به این معنا که مصرفکنندگان با انتخاب و تهیه کتابهای مفید و مورد نیاز خود، حمایتهای دولتی را معطوف به آثار خوب میکنند، در چنین شرایطی دیگر حمایتهای یکسانی از آثار متوسط و ارزشمند صورت نمیگیرد و رقابت معنای حقیقی خود را پیدا میکند.
وی افزود: با افزایش قدرت خرید مخاطبان که نیازمند تدابیری در این زمینه است، تولیدکنندگان ناچار میشوند بر اساس ذائقه مخاطبان و نیاز بازار تولیدات خود را ارتقاء دهند، در چنین شرایطی دیگر مصرفکنندگان ناچار نیستند به تولیدات بازار اکتفا کنند و آنها هستند که مسیر تولیدات را انتخاب میکنند.
بایسلامی ایجاد تعامل رو در رو میان مصرفکنندگان بازار نشر یا همان مخاطبان کتاب و ناشران را از رخدادهای مهم و ضروری دانست که با حمایت از مصرفکنندگان قوام مییابد و عرضه و تقاضا رابطه مناسب خود را خواهد یافت. به این معنا که تقاضا مسیر عرضه را تعیین میکند نه آن که عرضه بر میزان تقاضا اثرگذار باشد.
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
نظر شما