دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶
بار فرهنگی جامعه بر دوش کتاب سنگینی می‌کند

حمید قاسمی، نویسنده آثار حوزه ورزش و تربیت بدنی و مدرس دانشگاه معتقد است که کتاب به عنوان رسانه‌ای جمعی اثرگذار، نقش مهمی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد اما به تنهایی نمی‌تواند بار فرهنگی آن‌ را به دوش بکشد.-

دکتر حمید قاسمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: نهادهای ورزشی شبه‌فرهنگ‌هایی به حساب می‌آیند که می‌توان آن‌ها را نمادی از فرهنگ کلی یک جامعه تلقی کرد اما اتفاقات حوزه ورزش از آن‌جایی که زیر ذره‌بین رسانه‌ها و عموم مردم قرار دارند، بیشتر از حوزه‌های دیگر به چشم می‌آیند.

وی با اشاره به اظهار نظرهایی که از سوی برخی چهره‌های ورزشی درباره تیم‌هایشان و عکس‌العمل مسوولان باشگا‌ه‌های ورزشی در برابر این اظهار نظرها، توضیح داد: بداخلاقی‌های ورزشکاران و ناهنجاری‌هایی که از آن‌ها در داخل و خارج از میادین ورزشی دیده می‌شود، از جهات گوناگونی قابل تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی‌اند. متاسفانه اظهار نظرهای تند و هیجانی، اتفاق ناخوشایندی است که در کشورمان رایج شده و صحبت کردن درباره یک فرد در غیاب وی، الگوی رفتاری طیف‌هایی از جامعه شده است.

قاسمی با مقایسه رفتار ورزشکاران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای اضافه کرد: چهره‌های ورزشی حرفه‌ای بسیاری از کشورها در یک چارچوب اخلاقی حرکت می‌کنند و با خروج از حد و مرزشان، جایگاه حرفه‌ای خود را به خطر نمی‌اندازند. در کشورمان نقاط ضعفی وجود دارد که این زمینه‌ها را تشدید می‌کند و در باشگاه‌داری به لحاظ اقتصادی و اخلاق حرفه‌ای خیلی از اصول رعایت نمی‌شود.

وی افزود: کتاب به عنوان یک رسانه‌ جمعی اثرگذار، نقش مهمی در ارتقای فرهنگ جامعه دارد اما به تنهایی نمی‌تواند بار فرهنگی یک کشور را به دوش بکشد. در رسانه‌های جمعی و در نهادهای عمده اجتماعی ما هم مشکلاتی وجود دارند که باید آن‌ها را پیدا و برطرف کنیم.

نویسنده کتاب «ارتباط عمومی در ورزش» وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فن‌آوری،‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین‌ ورزش و جوانان را در کنار سازمان صدا و سیما به عنوان دستگاه‌های عمده‌ فرهنگی کشورمان معرفی کرد و ادامه داد: در صورتی ‌که هریک از این بخش‌ها کارشان را به نحو احسن انجام دهند، باعث ایجاد خروجی مطلوبی در فرهنگ جامعه خواهند شد.

قاسمی شرایط جوامعی را که از سرانه مطالعه بالایی برخوردارند، نسبت به سایر جوامع بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت:‌ بحث فرهنگ مطالعه زمانی در جامعه مصداق اثربخشی دارد که هدایت‌شده باشد و از ظرفیت‌های کافی هم بهره ببرد. به یقین، در چنین جامعه‌ای بیشتر افراد با کتاب اوقات فراغتشان را غنی می‌کنند و بدیهی است این اتفاق باعث تغییر شناخت و نگرش و گفتارشان هم بشود.

وی اطلاع‌رسانی حوزه کتاب را برای بالا بردن سطح مطالعه بین ورزشکاران کافی ندانست و اضافه کرد: در این زمینه نیاز به کار بیشتری احساس می‌شود. ضمن این‌که باید افرادی به نهادها و باشگاه‌های ورزشی معرفی شوند که توانایی فعالیت در حوزه‌های فرهنگی را داشته باشند. خوشبختانه در ورزش ایران افرادی وجود دارند که راه مطالعه صحیح و کاربردی را پیدا کرده‌اند و عده‌ای دیگر هم از مشاوران خوبی برای انتخاب منابع مطالعه بهره می‌برند.

نویسنده کتاب «مبانی اجتماعی – فرهنگ تربیت بدنی» در پاسخ به این پرسش که «چرا میانگین مطالعه میان مربیان ورزشی ایران بالا نیست؟» گفت: بدون شک اگر یک مربی احساس کند با خواندن یک کتاب، نتیجه بهتری خواهد گرفت، از مطالعه آن دریغ نخواهد کرد اما باید این منابع در گام نخست به آن‌ها معرفی شود.

قاسمی در پایان اظهار کرد: کتاب‌های موجود در بازار نشر ورزش و تربیت بدنی کشورمان هنوز نیازهای ما را حتی در سطوح آموزش عالی برطرف نکرده‌اند و نیاز مبرمی به بالارفتن کیفیت و کمیت چنین آثاری احساس می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها