چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
کتابخانه مرکزی همدان مجهز‌‌ترین مرکز غرب کشور است

احسان یعقوبی، رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان استان همدان گفت: کتابخانه مرکزی این شهرستان از نظر فضا، امکانات، تعداد اعضا، آمار عناوین و نسخه‌های کتاب رتبه نخست را در غرب کشور دارد.-

یعقوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کتابخانه مرکزی شهرستان همدان با 35 ‌هزار جلد کتاب و هفت هزار نفر عضو دارای سالن مطالعه مجزای شبانه‌روزی برای بانوان و آقایان است.

وی درباره ویژگی‌های دیگر این کتابخانه اظهار کرد: این کتابخانه دارای بخش تشریفات با کمد و میز‌های ویژه‌ای است که افراد با مدرک کارشناسی به بالا می‌توانند از این بخش استفاده کنند.

رییس کتابخانه عمومی شهرستان همدان با اشاره به وجود بخش نابینایان و بخش کودک و نوجوان مستقل در این کتابخانه گفت: این کتابخانه دارای سیستم RFID (امانت دیجیتال) است. 

یعقوبی درباره این سیستم دیجیتال اظهار کرد: سیستم امانت در این کتابخانه به صورت دیجیتال است و اعضای کتابخانه می‌توانند با استفاده از بارکد کتاب و کارت و بهره‌مندی از سیستم مخزن باز، منابع مکتوب این کتابخانه را امانت بگیرند. 

یعقوبی درباره ویژگی های دیگر کتابخانه مرکزی شهرستان همدان اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌هایی که از نظر محتوا، شرایط سنی و یا موضوع قابلیت عرضه در کتابخانه‌های عمومی را ندارند، در کتابخانه‌های مرکزی ارایه می‌شوند و این ویژگی منحصر به فرد فقط برای کتابخانه‌های مرکزی است.

وی افزود: وجود 15 نسخه‌ خطی، چاپ سنگی، سربی، آثار نفیس قرآنی و کتاب‌های لاتین در این کتابخانه، از منابع نفیس این مرکز محسوب می‌شوند.

رییس کتابخانه‌های عمومی شهرستان همدان با اشاره به میزان بالای امانت کتاب در کتابخانه‌ مرکزی این شهرستان گفت: این کتابخانه به دلیل میزان زیاد امانت، برای تامین آثار مکتوب خود اقدام به خرید دو تا سه نسخه کتاب از هر اثر می‌کند تا کتاب‌ها در صورت امانت، برای مراجعه‌کنندگان دیگر هم در دسترس باشند.

یعقوبی همچنین از ارایه خدمات ویژه به محققان و پژوهشگران در سه کتابخانه عمومی در اين شهرستان خبر داد و اظهار کرد: سایت ایران نمایه تحت وب ویژه پژوهشگران و محققان است و مجموعه مقاله‌ها از سال 65 تا کنون را گردآوری کرده است.

وی درباره شرایط استفاده از این سایت گفت: کسانی که عضو کتابخانه‌های همدان نیستند باید با خرید کد عبور وارد سایت ایران نمایه تحت وب کتابخانه‌ها شوند اما اعضای کتابخانه‌های شهرستان، امکان دانلود رایگان در درون کتابخانه را دارند. 

یعقوبی درباره کتابخانه‌های استان همدان گفت: شهرستان همدان دارای 15 کتابخانه عمومی و چهار کتابخانه مشارکتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط