پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
احمد آرام: سامان گرفتن اقتصاد منجر به تعالی کتاب و قلم می‌شود

احمدآرام، داستان‌نويس، با بيان اين‌كه يكي از انتظارات اهالي قلم، قرار گرفتن كتاب در سبد خريد خانواده‌هاست گفت: ادبيات معاصر ما رو به رشد است و در صورتی که وضعيت اقتصادي مردم سر و سامان بگيرد، این رشد و پیشرفت دو چندان می شود، ‌ولی این روزها نوعی ساه‌اندیشی درباره مطالعه وجود دارد و مردم سطح توقعشان نسبت به موضوعاتی که با فکر و اندیشه سر و کار دارد پایین آمده است._

آرام، به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: در كشورهاي ديگر، به ویژه كشورهاي اروپايي، اگر كتاب جديدي از نويسنده صاحب‌نامي منتشر شود، مخاطبان براي خريد آن صف مي‌كشند. 

وي ادامه داد: با مراجعه به گذشته مي‌بينيم كه از سال 47، تيراژ كتاب بين دو تا سه هزار نسخه بوده كه اين رقم در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است. 

آرام با بيان اين مطلب كه در كشور ما، مخاطب به شكل جدي به كتاب نظر ندارد افزود: متاسفانه ما نويسنده‌ها، كتاب‌ مي‌نويسيم، چاپ مي‌كنيم و خودمان آن‌ها را مي‌خوانيم و اين موضوع سبب مي‌شود كه در اين حوزه در حال ركود باشيم. 

وي درباره تاثير شرايط اقتصادي مردم بر اين وضعيت فرهنگي گفت: اگر وضعيت اقتصادي مردم سر و سامان بگيرد، اين شرايط نيز رو به بهبودي قرار مي‌گيرد. اين اتفاق مسايل بسياري را بوجود مي‌آورد، براي مثال مي‌بينيم كه ناشر، فارغ از شهرت و نام نويسنده، رقم بسيار پاييني را به او پيشنهاد مي‌كند و دليل اين موضوع را نداشتن بازار و مخاطب در اين حوزه عنوان مي‌كند. 

آرام افزود: در هر حال بايد زمينه‌اي بوجود بياوريم تا با فرهنگ‌سازي، مردم را به كتاب و مطالعه علاقمند كنيم؛‌ در غیر این صورت مردم دچار ساده‌انديشي در مطالعه، انديشه، ديدن فيلم و زندگي مي‌‍‌‌شوند و به تدريج توقع‌هايشان پايين مي‌آيد. 

احمد آرام متولد بوشهر است.

از آثار وی مي‌توان به نام‌هايي چون «به چشم‌های هم خيره شده بوديم»، «غريبه در بخار نمک»، «آن‌ها چه كساني بودند» و «مرده‌ای که حالش خوب است» اشاره كرد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط