یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
دروازه‌بانی

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

سطح رویه‌های ارتباطات 

کورت لوین (1951: 186) فرایند دروازه‌بانی را حرکت از یک کانال به کانال دیگر یا از یک دروازه به دروازه دیگر توصیف می‌کند که یا تحت کنترل دروازه‌بان و یا تحت کنترل مجموعه‌ای از قواعد بی‌طرفانه قرار دارد که به این‌ها اصطلاحاً «رویه‌های ارتباطات» می‌گوییم. این رویه‌ها، «اقداماتِ الگومند، مرسوم و تکرار شونده‌ای هستند که ارتباط‌گران رسانه‌ای از آن‌ها در شغلشان بهره می‌گیرند» (شومیکر و ریس، 1991: 85). این رویه‌ها نه‌تنها در فرایندهای گردآوری، پردازش و انتقال در وسایل ارتباط جمعی معنا پیدا می‌کنند (مثل ضرب‌الاجل‌ها، هرم وارونه، حوزه خبری)، بلکه در ارتباطات بین فردی هم می‌توان به آن‌ها رسید (مثلاً برخی موضوعات یا واژگان را عموم مناسب همه جنسیت مخاطبی نمی‌دانند). رویدادهای روزمره ویژگی رسانه‌ای دارند: دروازه‌بانان تلویزیونی، در مقایسه با همتایانشان در روزنامه‌ها، مطالب خبری فاقد تصاویر و جنبه‌های بصری مناسب را با احتمال بیش‌تری رد می‌کنند (ابوت و براسفیلد، 1989). ویراستاران تلکس‌های خبری روزنامه‌ها سرعت پذیرش مطالبشان، پیش از پایان ضرب‌الاجل، آهسته است، احتمالاً به این خاطر که فضاهای اختصاصی را قبلاً پر می‌کنند و فقط منتظر خبرهای فوری در آخرین لحظات قبل از چاپ می‌مانند (جونز، ترولدال، هویستندال، 1961).

صفحه76 و 77/ دروازه‌بانی/ پاملا شومیکر/ ترجمه حسین افخمی/ نشر نی/ چاپ اول/ سال 1392/ 136 صفحه/ 7000 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها