چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
علوی: اولویت ما خرید بهترین کتاب‌های چاپ اول است

سید عارف علوی، مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: این نهاد برای تامین منابع مکتوب کتابخانه‌های عمومی، کتاب‌های چاپ نخست کشور را به صورت مستمر رصد و بهترین آن‌ها را خریداری و بر اساس درجه، برای این مراکز ارسال می‌کند.-

 علوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: دقت در مناسب بودن شکل و فیزیک کتاب، توجه به تناسب این منبع با ارزش‌های انقلاب اسلامی، دینی و هویت ملی، کیفیت و سطح اثر از نظر علمی،عمق، غنا و ارزیابی اثر در مقایسه با آثار مشابه در همان حوزه مورد بررسی از اولویت‌‌های انتخاب و خرید کتاب در این نهاد است.

وی با بیان این‌که جذابیت یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب اثر برای خرید و تامین منابع کتابخانه‌های عمومی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: توجه به محتوای کتاب، بدیع بودن موضوع مطرح شده در اثر و نحوه پرداختن به آن، داشتن رویکرد تازه در طرح مبحث، اجتناب از طرح موضوع‌های تکراری،در نظر گرفتن جذابیت‌های ظاهری و ارزیابی تناسب کتاب برای مخاطبان کتابخانه‌های عمومی کشور، از معیار‌های دیگر این انتخاب برای خرید محسوب می‌شود.

مدیر‌کل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ضرورت مبحث دیگری است که برای انتخاب و گزینش منابع در بخش خرید از سوی اداره تامین منابع این نهاد مورد ملاحظه و توجه قرار می‌گیرد.

علوی افزود: ضرورت به این معناست که با توجه به فضای فرهنگی، شبهات و مسایل مطرح در عرصه فرهنگی کشور و همچنین نیاز‌ها و علاقه‌های مخاطبان، وجود این اثر در کتابخانه‌ها ضرورت دارد یا خیر؟

بررسی کتاب‌ها در کارگروه‌های تخصصی، شرط خرید است
علوی درباره خرید کتاب و تعیین شمارگان آن‌ها اظهار کرد: کتاب‌هایی که در مرحله کارشناسی اولیه، مناسب تشخیص داده ‌شوند، آماده‌سازی می‌شوند و در کارگروه‌های تخصصی (که متناسب با موضوع کتاب است) از سوی استادان آن حوزه، موردارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که اکنون 27 کارگروه تخصصی در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دارند، گفت: در این کارگروه‌ها نظر‌های استادان و دبیر کارگروه نهایی جمع‌بندی می‌شود و با تجمیع نظر مدیر کل تامین منابع، معاون توسعه کتابخانه‌ها، در نهایت دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تعداد خرید کتاب‌های این نهاد را مشخص می‌کند.

افزایش خرید نهاد کتابخانه‌های کشور در سال 91 با وجود افزایش بهای کاغذ 

علوی درباره میزان بودجه سالیانه خرید کتاب جدید در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هر سال 200 میلیارد ریال اعتبار برای جایگزین کردن کتاب‌های فرسوده و خرید آثار مکتوب جدید اختصاص پیدا می‌کند. 

وی درباره خرید کتاب برای کتابخانه‌های عمومی کشور در سال 1391 با توجه به بحران کاغذ و افزایش بهای آن اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال گذشته با وجود افزایش بهای کاغذ نه تنها خرید کتاب از ناشران متوقف نشد بلکه میزان خرید کتاب در سال 1391 نسبت به سال 1390 بیش از 60 میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد.

علوی درباره ارایه آمار خرید کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از سال 1389 تا سال گذشته اظهار کرد: این نهاد در سال 1389، 90 میلیارد ریال، در سال 1390 ، 132 میلیارد ریال و در سال گذشته 200 میلیارد ریال کتاب برای کتابخانه‌‌های عمومی کشور خریداری کرده است.

40 میلیارد ریال بودجه خرید کتاب در طرح «کتاب من»
مدیرکل تامین منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به بودجه 40 میلیارد ریالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای خرید آثار مورد نیاز اعضای کتابخانه‌ها از طریق طرح «کتاب من» اظهار کرد: این نهاد هر سال به طور میانگین با چنین بودجه‌ای اقدام به خرید کتاب برای اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور در طرح سامانه اينترنتي «کتاب من» می‌کند.

علوی با بیان این‌که محدودیتی برای تامین و خرید کتاب برای اعضای کتابخانه‌های کشور از سوی نهاد وجود ندارد، اظهار کرد: محدودیتی برای خرید و تامین منابع این سامانه از سوی اعضای کتابخانه وجود ندارد اما باید توانایی ارسال منابع و انطباق آن با میزان درخواست‌ها را نیز مدنظر قرار داد.

مشکلاتی که ارسال کتاب از طریق طرح «کتاب من» را دچار محدودیت می‌کند
وی درباره عواملی که باعث محدودیت در ارسال منابع از طریق سامانه طرح کتاب من می‌شود، گفت: ممکن است کتاب درخواست داده شده دربازار نشر موجود نباشد زیرا اطلاعات موسسه خانه کتاب از سال 1386 به بعد را شامل می‌شود و مربوط به پنج سال اخیر است و کتاب‌ها بیش از سه سال در دست ناشران و در بازار کتاب، باقی نمی‌ماند.

علوی همچنین به مشکل خرید کتاب از ناشران شهرستانی اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی این ناشران در تهران دفتر فروش نداشته باشند و همین امر خرید کتاب برای اعضای کتابخانه‌‌های عمومی غیر تهرانی را با تاخیر روبه‌‌رو کند.

وی درباره آمار خرید کتاب از طریق سامانه الکترونیکی کتاب من اظهار کرد: در سال 1391 ، 80 هزار جلد کتاب از طریق این سامانه خریداری شد و به طور میانگین 35 هزار جلد کتاب در هر ماه از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر اساس این طرح خریداری می‌شود. 

علوی درباره استقبال از طرح کتاب من در استان‌ها گفت: آذربایجان شرقی و خوزستان از استان‌های فعال و پر‌مخاطب سامانه طرح ملی کتاب من به حساب می‌آیند و بیشترین سهم خرید این سامانه، به این استان‌‌ها تعلق دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط