به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از انتخاب حسن روحانی به سمت ریاست جمهوری منتخب ملت ایران، صاحب نظران گزینههای احتمالی زیادی را برای سمت تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح کردند از جمله مرتضی حاجی، محمد علی غفاری، ابوالقاسم رئوفیان، سید احمد زرهانی، محمود مهرمحمدی، علیاصغر فانی، روحالله عالمی، فخرالدین دانش و محمد علی نجفی. شخص برگزیده در مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی، محمد علی نجفی اعلام شد؛ شخصی که 9 سال تصدی گری وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد.
محمد علی نجفی متولد دی ماه 1330 در تهران است. وی با اخذ مدرک کارشناسی ریاضی از دانشگاه صنعتی شریف در سال 1353، با استفاده از بورس تخصیصی به فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه، مدرک کارشناسی ارشد خود را در همان رشته از دانشگاه M.I.T آمریکا گرفت. تحصیلات نجفی در مقطع دکتری در M.I.T به علت شرایط انقلابی ایران در سال ۱۳۵۷ و بازگشت فوری به کشور ناتمام ماند.
آنچه از سوابق شغلی و خدمات اجرایی نجفی میتوان مطرح کرد، به شرح زیر است:
- مشاور دفتر معاونت نخست وزیر در امور انقلاب (شهید دکتر چمران)(۱۳۵۷- ۱۳۵۸)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان (۱۳۵۸- ۱۳۵۹)
- رییس دانشگاه صنعتی اصفهان (۱۳۵۹-۱۳۶۰)
- وزیر فرهنگ و آموزش عالی در کابینههای شهید باهنر، آیت اﷲ مهدوی کنی و مهندس میر حسین موسوی (۱۳۶۰- ۱۳۶۳)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۶۳- ۱۳۶۷)
- معاون آموزشی و فرهنگی صدا و سیما (۱۳۶۵- ۱۳۶۷)
- وزیر آموزش و پرورش در کابینههای مهندس موسوی و آیت اﷲ هاشمی رفسنجانی(۱۳۶۷-۱۳۷۶)
- معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در کابینه حجت الاسلام و المسلمین آقای خاتمی (۱۳۷۶- ۱۳۷۹)
- مشاور رییس جمهور و مشاور وزیر صنایع و معادن (۱۳۷۹-۱۳۸۴)
- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۷۹-۱۳۸۹)
- نماینده مردم در شورای اسلامی شهر تهران (۱۳۸۶- ۱۳۹۲)
نجفی در دوران وزارتش، توجه به دغدغه معیشتی معلمان و تحول نسبی در این زمینه، گسترش و نوسازی مجتمعهای رفاهی فرهنگیان، کاهش تعطیلات مدارس و گسترش آموزشهای ضمن خدمت منتج به مدرک، کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در آموزش و پرورش را به عنوان عملکرد مثبت در کارنامه دارد، این در حالی است که مواردی مانند ایجاد نظام جدید متوسطه و افزایش مشکلات تربیتی، فراموشی دوران دبستان، تضعیف مراکز تربیت معلم و افت مدارس دولتی انتقادهای وارده به عملکرد وی در دوران تصدیگری وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش با حضور در کميسیون تخصصی مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی چالشهای پیشروی وزارت آموزش و پرورش را در سه مورد اینگونه بیان کرد؛ شان و منزلت فرهنگیان اصلیترین چالش وزارت آموزش و پرورش است در حالی که فرهنگیان باید به عنوان مرجع مورد احترام جامعه باشد اما چنین نگاهی به آنان نیست. مسایل مالی دومین چالش پیش روی این وزارتخانه است، براساس گزارشهای دریافتی که به تایید معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رسیده است، آموزش و پرورش در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. چالش بعدی، افزایش کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی است، متاسفانه این وزارتخانه در بسیاری موارد درگیر کمیتهاست، تلاش میکنیم کیفیت را به همه بخشهای این وزارتخانه به ویژه فرایند یادگیری و یاد دهی وارد کنیم.
متن برنامههای محمد علی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش در 13 محور تهیه و تنظیم شده است. سند تحول آموزش و پرورش، مدیریت و رهبری آموزشی، منابع انسانی، منابع مالی، برنامه درسی، فعالیتهای پرورشی، فرهنگی و تربیت بدنی، تربیت فنی و حرفهای، مشارکت مردمی، گروههای آموزشی خاص با نیازهای ویژه، نهادهای صنفی و مدنی، فضاهای کالبدی، فن آوری اطلاعات و سایر اقدامات، محوریت برنامههای نجفی در وزارت آموزش و پرورش است.
امروزه آموزش و پرورش بنا به ضرورت تغییرات اجتماعی یکی از سازمانهای پیچیده و بزرگ اجتماعی در هر کشوری محسوب میشود و با رشد و توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیوندی ناگسستنی دارد. عهدار دار شدن این سمت به طور قطع مسوولیت سنگینی است که ذکاوت، مدیریت و تجربه بالایی را می طلبد. باید منتظر ماند و دید در صورت تایید صلاحیت نجفی از سوی مجلس، شرایط آموزش وپرورش کشور که در حال حاضر با چالشهایی جدی روبهرو است، چگونه خواهد شد.
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
نظر شما