پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۷
رویکرد جدید«بازاریابی استراتژیک در خدمات‌دهی گردشگری» در یک کتاب

کتاب«بازاریابی استراتژیک در خدمات‌دهی گردشگری» تالیف مشترک «ردولا اچ. سیوتسو» و «رونالد ای. گلد اسمیت» با ترجمه‌ زاهد شفیعی منتشر شد. این کتاب با ارایه رویکرد جدید به مقوله بازاریابی استراتژیک در صنعت جهانگردی بر شاخص‌هایی نظیر کیفیت، بازدهی، رضایت‌مندی، کارایی و فرایند خدمات‌دهی صنعت جهانگدی تاکید می‌کند._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «بازاریابی استراتژیک در خدمات‌دهی گردشگری» مشتمل بر پنج بخش کلیدی با عناوین «بازاریابی هدف»، «تثبیت برند»، «بازاریابی روابط»، «بازاریابی مبتنی بر تجارب» و «بازاریابی الکترونیک» است و هر بخش مجموعه مقالاتی از محققان مختلف را در خود جای داده است. 

بخش نخست با عنوان «بازاریابی هدف» شامل سه مقاله با عناوین «بازاریابی هدف و کاربرد آن در گردشگری» به قلم «رودلا اچ سیوتسو» و «رونالد ای اسمیت»، «نقش بخش‌بندی بازار در بازاریابی استراتژیک گردشگری» تالیف «سارا دولنیکر» و «تعاملات اجتماعی به عنوان مبنای بخش‌بندی بازار گردشگری» نوشته «رودلا اچ سیوتسو»، «امدریاس مایلد» و «دی سودارشان» است. این بخش همراه با ارایه کلیات مباحث بازاریابی خدمات جهانگردی، محیط بازاریابی، هدف‌گذاری بازار، بخش‌بندی بازار، تثبیت جایگاه، رفتار مصرف کننده و تعاملات اجتماعی را تجزیه و تحلیل می‌کند. 

«تثبیت برند» نام بخش دوم کتاب است و «توسعه تعیین برند مقصد: مرتبط کردن دیدگاه‌های متمایل به عرضه و تقاضا» تالیف مشترک «جاکومو دل چیاپا» و «ایلنیا برگولی»، «تثبیت برند مکان: نمونه یک دیدگاه دقیق گردشگری» به قلم «سباستین زنکر» و «سوزانه سی بکمن»، «تصویرسازی از مقصد: بررسی ناهماهنگی نمایندگان در هندوستان» نوشته «دیپال چاپرا»، «مدل‌سازی و سنجش ارزش برند مقصد – یک نمونه گردشگری تابستانه از سوئد» به قلم «ماتیاس فوکس»، «تاتیانا چکالینا» و «ماریا لکسهیگن» و «تصویر مقاصد گردشگری در نظر ذی‌نفعان محلی: چشم‌اندازهایی برای تثبیت برند مقصد» نوشته «دنیل فرناندز کاستا مکادو»، «میرناد لیما مدروس» و «خوا لویز پاسادور» مقاله‌های این بخش را تشکیل می‌دهد. 

بخش سوم کتاب با عنوان «بازاریابی روابط» به بررسی «بازاریابی استراتژیک در خدمات‌دهی گردشگری»، «نقش بازاریابی روابط»، «ارزش مشتری در خدمات‌دهی گردشگری»، «تشخیص تعیین کننده‌های اصلی وفاداری» و «رضایت‌مندی» می‌پردازد. 

بخش بعدی کتاب با مجموعه مقالاتی با عناوین «مقدمه‌ای بر بازاریابی مبتی بر تجارب» نوشته «رونالد ای گلد اسمیت» و «ردولا اچ سیوتسو»، «گسترش تجربه گردشگر: خصوصیات طراحی شده، تجارب درک شده و ارزش مشتری» تالیف «لیوا گایو»، «نویل اسکات»، «پیی دینگ» و «کریس کوپر»، «رویکرد منطق مبتنی بر خدمات درباره استراتژی بازاریابی گردشگری» به قلم «سون یونگ پارک» و «استفن ال وارگو»، «بازاریابی تجربه گردشگری روستایی» نوشته «الیزابت کاستن هولز»، «ماریا خوایوا آیبیو کارنیرو» و «کارلوس پیکسیرا ماکز» و «مقصد کراس ریور» تالیف «الوین روزنبام» مسایل جاری در بازاریابی مبتنی بر تجارب گردشگری را توصیف می‌کنند. 

بخش پایانی کتاب مشتمل بر چهار فصل است و با مروری بر نوآوری اخیر در زمینه بازاریابی الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات محیط‌های مختلف گردشگری را تجزیه و تحلیل می‌‌کند. 

در بخشی از کتاب آمده است: «گردشگری صنعت پیچیده‌ای است چرا که مجموعه‌ای است از خدمات مختلف نظیر مسکن، حمل و نقل، تغذیه، تفریح و مسافرت. تمامی این خدمات، تجربه گردشگری را تشکیل می‌دهند. این خدمات، اغلب توسط یک ارایه کننده که بر آن‌ها کنترل داشته باشد عرضه نمی‌شوند بلکه ارایه دهندگان مختلف آن‌ها را فراهم می‌کنند و ممکن است با دیگر ارایه دهندگان ارتباط یا همکاری نداشته باشند. بنابراین تاخیر در پرواز ممکن است کل تجربه گردشگری مشتری را خراب کرده و به نارضایتی از خدمات‌دهنده خاص و چه بسا دیگر خدمات دهندگان (مانند هتل‌ها و رستوران‌ها) بینجامد.» 

چاپ نخست کتاب «بازاریابی استراتژیک در خدمات‌دهی گردشگری» در 571 صفحه، با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 15 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات کنکاش راهی بازار کتاب‌های صنعت گردشگری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها