یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵
بزرگداشت عبدالحسین حائری رییس 20 ساله کتابخانه مجلس

محمد حیدری، مدیر روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت:همایش نکوداشت عبدالحسین حائری، صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» که جایزه‌ای جهانی را کسب کرد و به مدت 20 سال ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است سه‌شنبه (26 شهریور ماه) با حضور استادان، صاحبنظران و شاگردان این نسخه‌شناس و نسخه‌پژوه برگزار خواهد شد.-

حیدری در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی نکوداشت استاد عبدالحسین حائری را به پاس بیش از نیم قرن فعالیت و کوشش وی در عرصه نسخه شناسی و نسخه پژوهی کشور برگزار می‌کند.

وی افزود: این همایش که از ساعت 9 صبح تا 19 عصر سه شنبه (26 شهریور ماه) به پاسداشت شش دهه تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر و گران‌سنگ استاد عبدالحسین حائری در شناسایی و معرفی نسخ خطی و پاسداری شایسته از میراث گرانمایه‌ ایرانی اسلامی موجود در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش گفت: مراسم نکوداشت استاد عبدالحسین حائری که بیش از بیست سال سابقه ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته است  سه‌شنبه  26 شهریور ماه در سالن شهید مدرس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
 
وی درباره جزییات و دلیل برپایی مجدد این بزرگداشت گفت: سال 1380 مراسم بزرگداشت این نسخه شناس و نسخه‌پژوه معاصر در حاشیه همایش حامیان نسخ خطی برگزار شد و این همایش  نخستین بزرگداشت مستقل  این نسخه شناس خواهد بود. 

استاد عبدالحسین حائری در  کودکی، قرآن و خواندن و نوشتن را در مکتب فراگرفت. سپس نزد پدرش، مقدمات عربی و بعضی کتاب‌های لغت و دروس مدرسه‌ای را خواند و  سطوح عالی فقه و اصول را تا سن نوزده سالگی به پایان رساند. بعد از آن نزد کسانی مانند آیات عظام محمد تقی خوانساری، صدرالدین صدر، محمد حجت و حسین طباطبایی بروجردی دروس خارج را گذراند و در سن ۲۴ سالگی به درجه اجتهاد نایل شد و به تهران عزیمت کرد. 17 سال عضو هیات مولفان لغت‌نامه دهخدا بود و بر چاپ چند جلد از آن نیز نظارت داشت. 

حائری بیش از نیم قرن ( از سال ۱۳۳۱) در کتابخانه مجلس شورای اسلامی مشغول به خدمت بوده و نزدیک به ۲۰ سال از این دوران را عهده‌دار سمت ریاست کتابخانه مجلس بوده است. وی صاحب نظریه «بازنویسی تاریخ علم بر اساس بازنویسی فهارس نسخ خطی» است که جایزه‌ای جهانی را نیز برای وی به ارمغان آورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط