دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
واکاوی تجربیات سرپرست وزارت آموزش و پرورش در یک کتاب

کتاب «فرا تجربه» به قلم علی اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، به بیان تجربیات وی در عرصه‌های مختلف مدیریتی می‌پردازد و در همین راستا نظام آموزش و پرورش کشور را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ثبت و ضبط تجربه‌های مفید مدیران و کارکنان موسسات و شرکت‌های مختلف، بی شک یکی از علل پیشرفت جوامع توسعه یافته است چراکه تکنیک‌ها و روش‌های مدیریتی، چگونگی دستیابی به اهداف و پیاده سازی تئوری‌ها در عرصه عمل را مشخص و اشتباهات و خطاهای احتمالی آنان را آشکار كرده است.

این اثر که حاصل تجربیات فانی در سه دهه فعالیت در عرصه مدیریت فرهنگی کشور است بخشی از تجربه‌های وی در وضعیت بحرانی کشورـ اوایل پیروزی انقلاب و شروع جنگ تحمیلی ـ را شامل می‌شود. 

فانی در این کتاب با طرح تجارب و خاطرات حاصل شده از خدمت در استان کردستان، آگاهی دقیق از ویژگی‌های قومی، فرهنگی و اقلیمی مناطق مختلف کشور را در مدیریت مطلوب، مهم و مفید می‌داند. وی با مد نظر قرار دادن تناسب نظریه با فرهنگ جامعه به ویژه فرهنگ سازمانی از تجربیات خود در عرصه مدیریتی می‌گوید. 

در کارنامه سوابق کاری فانی ،نویسنده این کتاب، معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش منطقه، رییس اداره آموزش و پرورش منطقه 16، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در سال 1364، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های 64 تا 68، معاون و قائم مقام دانشگاه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس در سال‌های 68 تا 72، معاون فرهنگی بنیاد شهید در سال‌های 72 تا 76، معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش در سال‌های 76 تا 77، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در سال‌های 77 تا 78، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال‌های 77 تا 80، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در سال‌های 80 تا 84، سرپرست وزارت آموزش و پرورش از شهریور 84 تا آبان 84، سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس، مشاهده می‌شود.

در بخشی از کتاب که به توضیح موضوعات حاکمیتی در آموزش و پرورش اختصاص دارد، آمده است: «باید گفت که برنامه‌های متضاد و بعضا متناقض، حاصل فقدان یک مبنای فلسفی استوار و متقن در نظام آموزشی کشور است. در حالی که اگر نظام آموزشی کشور دارای یک مبنای فلسفی محکمی باشد، با تغییر وزرا و کابینه، تغییری در جهت‌گیر‌ی‌ها و برنامه‌‌هایش ایجاد نمی‌شود؛ به عبارت دیگر، ما باید یک مانیفستی در نظام تعلیم و تربیت کشور داشته باشیم که فعالیت‌ها و برنامه‌ها بر مبنای آن انجام گیرد.» 

نگارنده در دفتر اول این کتاب با نام «از تولد تا خدمت در استان کردستان» به توضیح زندگی شخصی خود و چگونگی استخدام در آموزش و پرورش و خدمت در استان کردستان پرداخته است. 

«تجربیات ورود به حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش» عنوان دومین دفتر کتاب «فرا تجربه» است که به فعالیت‌های فانی در سمت‌های مختلف مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش و تجریباتش در این حوزه اختصاص دارد.
 
آخرین دفتر این اثر با عنوان «آیینه راست نما» به نظام تعلیم و تربیت کشور و نقاط قوت و ضعف آن می‌پردازد تا چراغی پیش روی برنامه‌ریزان و مسوولان کشور باشد. در این بخش فانی بر آن بوده تا واقع بینانه و به دور از ملاحظات سیاسی و اجتماعی مسایل موجود در آموزش و پرورش ایران در سه محور موضوعات حاکمیتی یا فرا سازمانی، موضوعات درون سازمانی و موضوعات برون سازمانی مورد بررسی قرار دهد. 

نخستین چاپ کتاب «فرا تجربه» از سوی انتشارات عابد، با شمارگان هزار و 100 نسخه، در 312 صفحه و به بهای 50 هزار ریال منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها