دکتر بهنام علوی مقدم، مدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتابهای درسی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با تاکید بر رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه کتاب جدیدالتالیف زبان انگلیسی گفت: تاکنون مهارت خواندن در کتاب زبان مدارس اصل و اساس بوده است اما با احساس نیاز به شیوههای نوین آموزش این درس و با استناد به سند بالادستی برنامه درسی ملی، گروه بزرگی از کارشناسان مجرب بسته آموزشی را برای این درس تدارک دیدند که هر چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن را مد نظر قرار داده است تا دانشآموز با کمک آن بتواند ارتباطی سازنده و فعال توام با خودباوری با جهان اطراف خود برقرار کند.
وی درباره این بسته آموزشی و محتوای آن اظهار کرد: این بسته آموزشی شامل کتاب دانشآموز، کتاب کار، کتاب معلم، فلش کارت معلم و لوح فشرده آموزشی است. کتاب دانشآموز که با عنوان «English for school» عرضه شده دربرگیرنده یک بخش خوشآمدگویی به دانشآموز، هشت درس، چهار درس مروری و یک دیکشنری تصویری در پایان است. هدف از قرار دادن بخش «Welcome» در ابتدای این کتاب که به نوعی اولین کتاب آموزش زبان انگلیسی برای دانشآموز است، برطرف کردن دلهره دانشآموز از این درس و یادگیری یک زبان جدید است. ارایه لغات انگلیسی که وارد زبان روزمره همه ما شده، در ابتدای این بخش به دانشآموز میفهماند که یادگیری آن نه تنها دلهرهآور نیست بلکه بسیار جذاب و کاربردی است.
علوی مقدم ادامه داد: هر درس با یک مکالمه حول محور یک موضوع شخصی و اجتماعی مانند نام، سن، خانواده آغاز میشود. در اینجا باید تاکید کرد که نیازی به حفظ این مکالمه نیست؛ معلم با پخش سی دی آموزشی برای دانشآموزان در کلاس درس، آنها را در معرض شنیدن و دیدن زبانی خارجی قرار میدهد. از دل این مکالمه، دو تمرین ارتباطی استخراج میشود که حول محور موضوع درس، تمرینی را برای دانشآموز فراهم میآورد.
سرگروه تیم تالیف بسته جدیدالتالیف زبان انگلیسی درباره دیگر اجزای هر درس گفت: برخلاف گذشته که حروف الفبای انگلیسی در ابتدای کتاب به دانشآموز آموزش داده میشد، در کتاب جدیدالتالیف این آموزش برای نخستین بار در جهان در کل کتاب توزیع شده و در قالب مکالمه به دانشآموز ارایه میشود و این کار کارشناسانه نه تنها جای هیچ نگرانی برای والدین ندارد بلکه باید گفت که تمرکز بیشتری هم روی الفبای انگلیسی از طریق این آموزش جدید میشود.
وی افزود: در بخش بعدی هر درس، چهار مهارت خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و نوشتن برای دانشآموز در قالب تمرینهای گروهی بر اساس موضوع تقویت میشود و در پایان هر فصل دانشآموز میتواند با آموختههای خود درباره موضوع درس، به ایفای نقش در مکالمهای که خود جزیی از آن است، بپردازد.
علوی مقدم درباره زمان آموزش این مباحث با توجه به وقت محدود این درس درهر هفته، بیان کرد: مشکلی برای ارایه این کتاب پیش نخواهد آمد چراکه برای هر درس سه تا چهار جلسه زمان لازم است.
وی با یاد کردن کتاب کار به عنوان کتابی برای تقویت مهارتهای خواندن و نوشتن، گفت: کتاب کار به نوعی تکمیل کتاب دانشآموز است و تمرینهای ذکر شده در آن لازم است تا جایی که زمان اجازه میدهد در کلاس و با حضور معلم انجام شود.
مدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتابهای درسی درباره برنامه 5 سالهای که برای تحول کتابهای زبان انگلیسی در نظر گرفته شده، گفت: شروع این تحول از این کتاب بود و تمامی کتابهای زبان انگلیسی در پایههای مختلف طبق این برنامه با همکاری تمامی متخصصان و کارشناسان این حوزه برای سالهای تحصیلی بعدی تغییرات اساسی را به خود میبیند تا در راستای رویکرد ارتباطی فعال و خودباورانه قدمی جدی برای آموزش این زبان به دانشآموزن سراسر ایران برداشته شود.
به گفته علوی مقدم، فایل PDF کتابهای این بسته آموزشی روی وبسایت های www.chap.sch.ir و www.eng-dept.talif.sch.ir موجود و رایگان در دسترس همگان است.
یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
نظرات