چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
«رسانه شناخت» با ویرایش تازه چاپ سومی شد

کتاب «رسانه شناخت» به قلم محمدجعفر محمدزاده، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با ویرایش جدید به چاپ سوم رسید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ویرایش سوم «رسانه شناخت» را منتشر کرد. این اثر در چهار فصل به قلم محمدجعفر محمدزاده، معاون پیشین مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از فعالان حوزه رسانه به رشته تحریر درآمده است.

مولف،‌ دو برابر شدن حجم کتاب را به دلیل انعکاس مجموعه‌ای از گفت‌وگوها، یادداشت‌ها و سخنرانی‌های جدید در رسانه‌ها و همایش‌های مختلف مطرح کرده و اعمال تغییر در چیدمان مطالب را از دلایل اصلی سومین چاپ این اثر دانسته است.

نگارنده، ضمن تاکید بر حفظ محور اصلی کتاب یعنی موضوع توسعه مطبوعات در چاپ جدید «رسانه شناخت» می‌‌نویسد: «همه مطالب علاوه بر آن‌که راهبرد‌های کلی در این هدف هستند، نمایانگر بخشی از فعالیت‌های صورت گرفته در طول دوره تصدی مسوولیت نگارنده در معاونت امور مطبوعاتی است.» 

نویسنده، در مقدمه کتاب بر ارتقای هرم آگاهی‌ها و دانش عمومی به عنوان مهمترین کارکرد مطبوعات برای رسیدن به هدف اصلی قانون یعنی تامین توامان «حقوق» و «حدود» تاکید دارد و در ادامه با ارزیابی این‌که قانون کنونی مطبوعات تا چه حد در دستیابی به یافتن نقطه تعادل موفق بوده‌است، این ارزیابی را از وظایف محققان و متفکران علم حقوق به ویژه حقوق ارتباطات می‌داند.

محمدزاده، ویرایش تازه «رسانه شناخت» را مجموعه‌ای از گفته‌ها و توصیه‌ها در قالب «یادداشت» یا سرمقاله معرفی کرده که از سویی بخشی از نظر‌گاه‌ها و تجربیات نویسنده را دربردارد و از سوی دیگر نوعی کارنامه نظری و سند راهبردی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی از اوایل زمستان 89 تا پایان اردیبهشت 91 را منعکس می‌کند. 

نخستین فصل «رسانه شناخت» با عنوان «یادداشت‌ها و نامه‌ها» شناخته می‌شود. از بخش‌‌های این فصل می‌توان به آزمون دشوار و سرنوشت‌ساز رسانه، ‌تهذیب رسانه‌ای، ‌روز و راز خبرنگار و خاکریز رسانه اشاره کرد. 

«در همایش‌ها» عنوان دومین فصل کتاب است که حاوی مجموعه‌ مقاله‌های ارایه شده در همایش‌ها و سمینار‌های مختلف با محوریت رسانه‌ است. نگارنده در مجموع متن کامل 10مقاله را در این فصل منعکس کرده است.

فصل سوم یعنی «سخنرانی‌ها» با 18 متن سخنرانی از فعالان حوزه رسانه شناخته می‌شود. توسعه کیفی رسانه‌ها، عصر انقلاب فاصله‌ها، مطبوعات: گنجینه میراث معنوی و اتحادیه مطبوعات جهان اسلام، وظایف و چشم‌انداز عنوان برخی از موضوع‌های سخنرانی‌های این فصل از کتاب را تشکیل می‌دهد. 
        
«گفت‌وگوها» به عنوان چهارمین و فصل پایانی کتاب شامل 13 متن گفت‌وگوی رسانه‌ها با خبرگان و اهالی رسانه است. از تیترهای این گفت‌وگوها می‌توان به «پر از انگیزه‌ام»، «مدیریت فرهنگی یعنی تبدیل روزمرگی به نوآوری»، «مطبوعات از سایه سیاست بیرون بیابد»، «تعطیل شدن نشریه ظلم در حق مردم است» اشاره کرد. 

ویرایش سوم «رسانه شناخت» در 360 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و بهای یک‌هزار و 500 تومان به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌ رسانه‌ها به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها