شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
چاپ کتاب‌های حوزه «جنگ نرم» در اولویت باشند

محمدرضا ابن‌الدین حمیدی، عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی (جایزه ادبی شهید آوینی) با اشاره به ضرورت ترویج مفهوم جنگ نرم در جامعه گفت: مسوولان فرهنگی کشور به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف آشنایی عموم مردم با مفهوم جنگ نرم، باید چاپ کتاب‌های این حوزه را در اولویت قرار دهند.

ابن‌الدین حمیدی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره آثار مربوط به حوزه جنگ نرم این دوره از جایزه ادبی شهید آوینی اظهار کرد: آثار این دوره نسبت به دوره قبل از رشد عمیق‌تر و نهادینه‌تری برخوردارند؛ به‌گونه‌ای که در دوره قبل اغلب آثار در قالب ترجمه ارایه شده بودند اما در دوره حاضر نویسندگان داخلی تولیدات ارزشمندی را عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر «جوزف نای»، نظریه‌پرداز آمریکایی موضوع «جنگ نرم»[قدرت نرم] را مطرح کرد، امروز اندیشمندان ما به صورت عمیق‌تر و زیربنایی‌تر و شاید بیش از «جوزف نای» به این موضوع پرداخته‌ و آن را واکاوی کرده‌اند.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی در پاسخ به این سوال که «علت تمرکز نویسندگان و پژوهشگران بر این حوزه و تولید آثار تالیفی قابل توجه چیست؟» گفت: اگر آمریکایی‌ها به عنوان فاعل و تهدیدکننده در این حوزه وارد شده‌اند، ما به عنوان قربانی جنگ نرم باید نگاهمان به این عرصه ریزبینانه‌تر و دقیق‌تر باشد. در این راستا رسانه ملی نیز باید بیش از گذشته فعالیت و مفهوم جنگ نرم و عوارض آن را در فیلم‌ها و مصاحبه‌های خود بیان کند.

ابن‌الدین حمیدی درباره این‌که «آگاهی نخبگان و عموم مردم با مفهوم جنگ نرم چه کمکی به مقابله با جنگ نرم بیگانگان خواهد کرد؟» افزود: اگر مردم به‌ویژه نخبگان جامعه با ابعاد مختلف جنگ نرم آشنا شوند، کمتر قربانی می‌شوند. در این صورت است که دیگر دستاوردهای بیگانگان در قالب فیلم و کتاب برای ملت ما جذابیت ندارد چرا که به صورت کامل به این مساله که پشت نگاهِ به‌ظاهر دلسوزانه بیگانگان، توطئه‌‌ و دشمنی وجود دارد، واقفند.

وی اظهار کرد: نویسندگان داخلی به خوبی در عرصه جنگ نرم وارد شده‌اند اما باید مسوولان و دست‌اندرکاران فرهنگی کشور به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارایه یارانه، زمینه‌های تولید آثار بیشتر در این حوزه را فراهم کنند. همچنین این مسوولان باید چاپ و توزیع هرچه سریع‌تر کتاب‌های حوزه جنگ نرم را با در اولویت قرار دادن چاپ آن‌ها، در دستور کار خود قرار دهند.

عضو کمیته علمی حوزه جنگ نرم دومین جشنواره کتاب سال مقاومت بین‌الملل اسلامی افزود: طراحان جلد کتاب‌های حوزه جنگ نرم نیز در ترغیب مخاطبان برای مطالعه کتاب‌های این حوزه بی‌تاثیر نیستند. آن‌ها می‌توانند با طرح‌های زیبا و مخاطب‌پسند انگیزه‌های لازم برای خرید و مطالعه این‌گونه کتاب‌ها را به وجود آورند.

ابن‌الدین حمیدی با بیان این‌که هدف جنگ نرم، تبادل فرهنگی نیست بلکه تهاجم فرهنگی را دنبال می‌کند، گفت: این موضوع که جنگ نرم هجوم فرهنگی یک ملت را دربردارد، باید میان اندیشمندان جامعه به صورت کامل نهادینه شود. در این راستا فضاهای علمی جامعه مانند دانشگاه‌ها باید بیش از پیش وارد عرصه شوند و با تشکیل همایش‌های متعدد با حضور اندیشمندان زمینه‌های ترویج مفهوم جنگ نرم را فراهم کنند.

وی ادامه داد: البته دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه امام حسین(ع) قدم‌های موثری در این حوزه برداشته‌اند، اما به نظر می‌رسد سایر دانشگاه‌ها کمی با موضوع جنگ نرم فاصله دارند که البته بخشی از آن به کمبود اطلاعات آن‌ها و برخی دیگر به نپذیرفتن موضوع جنگ نرم در جامعه برمی‌گردد. امیدوارم با فعالیت روزافزون دانشگاه‌ها در این حوزه به اَشکال مختلف، شاهد تبیین مفهوم جنگ نرم میان قشر علمی و فرهنگی جامعه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط