یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
پاتوقی برای کتابخوانی با مشاوره کتاب و معرفی‌ اثر خوب هفته

کافه متن (تکست) همزمان با هفته دفاع مقدس(31 شهریور ماه) در شمال آبنمای مرکزی پارک لاله تهران به عنوان محلی برای کتابخوانی و عرضه کتاب افتتاح شد. عرفان جعفری، مدیر این کافه گفت: کافه متن با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی، سیر‌های مطالعاتی با موضوع‌های داستان، خانواده، فلسفه، مهدویت و روانشاسی را عرضه می‌‌کند.-

 جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که این کافه در فضای 140 متر مربعی دارای مکانی برای مطالعه آزاد و همچنین فضایی برای فروش کتاب است، اظهار کرد: این کافه دارای چهار  هزار عنوان و 16 هزار جلد کتاب است. 

وی درباره موضوع کتاب‌های عرضه شده در کافه متن و خدمات ویژه این مرکز فرهنگی گفت: کافه متن پارک لاله در حوزه‌های روانشناسی، داستان، ادبیات، ترجمه،شعر، دین، تاریخ، علوم‌سیاسی و فلسفه کتاب‌های گوناگونی را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌دهد. 

مشاوره کتاب با حضور دو مشاور تخصصی و ارایه سیر‌‌های مطالعاتی 
این کارشناس ارشد معارف اسلامی و مدیریت از دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که در کافه متن هدف فقط متن‌خوانی(کتابخوانی) است، عنوان کرد: ارایه سیر‌های مطالعاتی در قالب فهرست کتاب‌های مناسب به شکل بروشور‌های تبلیغاتی و قابل استفاده برای مخاطبان که با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی تهیه شده است، از جمله خدمات ویژه این کافه متن است.

وی با اشاره به مشاوره کتاب در این مکان گفت: کافه متن پارک لاله با حضور دو دانشجوی دکترای علوم سیاسی و کتابداری به مخاطبان و مراجعه‌کنندگان این پارک مشاوره کتاب می‌دهد و تلاش می‌کند آثار مکتوب مناسب را در قالب پیشنهاد‌ها و سیر‌های مطالعاتی که شامل فهرست کتاب‌های مناسب است به مخاطبان عرضه کند.

جعفری با اشاره به این‌که این کافه متن با همکاری معاونت اجتماعی فرهنگی منطقه شش شهر تهران افتتاح شده است، اظهار کرد: کافه متن همان‌طور که از نام آن پیداست دنبال تبیین متن‌خوانی و کتاب‌خوانی صرف است و تلاش کرده کافه کتابی با اهداف انقلاب اسلامی راه‌اندازی شود. 

این کارشناس ارشد معارف اسلامی و مدیریت از دانشگاه امام صادق(ع) درباره ویژگی‌های فضاسازی و دکور سازی این کافه متن و چینش قفسه‌های کتاب گفت: در دکورسازی این کافه متن از عکس‌های هنرمندان، علما، نویسندگان و شهدای انقلاب اسلامی و ایرانی بهره گرفته شده و تلاش کردیم با سبک معماری سنتی حتی در طراحی پنجره‌ها سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را ترویج کنیم. 

وی با بیان این‌که یکی از اهداف این کافه متن گنجاندن مطالعه و کتابخوانی به عنوانی یکی از ابزار‌‌های سرگرمی در زندگی مردم است، اظهار کرد: کافه مکانی برای سرگرمی و تفریح در نظر گرفته شده و در این مکان که در پارک واقع شده سعی می‌شود جامعه مخاطبانی را که برای سرگرمی و تفریح وارد پارک می‌شوند به سمت کتابخوانی هدایت کنیم . 

جعفری با بیان این‌که تحقیقات نشان می‌دهد که افراد طبقه متوسط و عوام بیشتر به کتاب به عنوان سرگرمی نگاه می‌کنند، اظهار کرد: آثار مکتوب برای قشر خواص که پیش‌برنده و هدایت‌کنده به جلو است برای عوام حکم سرگرمی دارد و باید از فرصت‌های اوقات فراغت برای جذب افراد به کتابخوانی استفاده کرد.

این کارشناس ارشد معارف اسلامی و مدیریت از دانشگاه امام صادق(ع) با بیان این‌که کافه متن با همکاری گروه فرهنگی پژوهشی رواق و معاونت اجتماعی شهرداری منطقه 6 افتتاح شده است، گفت: این گروه فعالیت خود را از سال 1387 با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز کرد و تا کنون 10 دوره مسابقه‌ کتابخوانی مکتوب و آنلاین را برگزار کرده است.

وی با بیان این که این گروه تلاش می‌کند با همکاری شهرداری‌ها کافه کتاب‌ها را در تهران گسترش دهد، عنوان کرد:کافه متن، سومین کافه کتاب در فضای انقلاب اسلامی است که با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

جعفری درباره تفاوت کافه کتاب‌‌هایی که ناشران و یا نهاد‌هایی مانند شهر کتاب تاسیس کردند و  کافه متن، گفت: ناشران و نهاد‌هایی مانند شهر کتاب با افتتاح کافه کتاب اختصاصی، آثار مکتوب خود را عرضه می‌کنند اما  کافه متن با ارایه کتاب‌های ناشران مختلف در محیطی ایرانی اسلامی، آثار مکتوب مناسب و پرمحتوای همه ناشران را به مخاطب معرفی می‌کند.

این کارشناس ارشد معارف اسلامی و مدیریت از دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به ارایه سیر مطالعاتی سبک زندگی اسلامی عنوان کرد:به عنوان مثال در سیر مطالعاتی خانواده و سبک زندگی اسلامی فهرست 20 جلد کتاب مناسب به مراجعان معرفی شده است.

وی با بیان این‌که نقد و بررسی کتاب و برگزاری بحث‌های آزاد با حضور نویسندگان آثار از  برنامه‌های جنبی در  کافه متن است،اظهار کرد: فروش کتاب بخش دیگری از کافه متن است که آثار با 10 درصد تخفیف در طول سال و 20 درصد در طول هفته دفاع مقدس به فروش می‌رسد. 

انتخاب کتاب هاي تازه چاپ شده در طي هفته
جعفری با بیان این‌که ملاک انتخاب، گزینش و عرضه کتاب در کافه متن آثار مکتوب پرمحتوا و غنی است، گفت: مهم نیست کتابی پر مخاطب باشد یا بارها تجدید چاپ شود زیرا ممکن است کتابی فقط یکبار چاپ شود اما ارزشمند باشد. به عنوان مثال، کتاب‌ عبدالحسین خسروپناه، روحانی استاد و پژوهشگر فلسفه دین و رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه کتاب‌هایش با وجود تجدید چاپ نشدن، ارزش خواندن و عرضه کردن دارد اما آثار نازل عامه‌پسند ممکن است بارها چاپ شود اما قابلیت محتوایی نداشته باشد و عرضه نشود.

وی افزود: هر هفته کتاب‌های تازه چاپ شده در بازار نشر کشور که از نظر کارشناسی در حوزه‌های گوناگون مناسب و پرمحتوا باشند، معرفی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها