مولف مجموعه نوحه نواحی از به پایان رسیدن جمعآوری نوحههای مذهبی شیراز خبر داد و گفت: مضمون اغلب نوحه نواحی شیراز درباره امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت علیاکبر(ع) است. من درصددم این کتاب را تا ماه محرم امسال به دست مخاطبان برسانم.-
مولف کتاب «نوحه خوانی در شوشتر» در پاسخ به این سوال که «در جمعآوری نوحه نواحی شیراز را به چه نکته جالبی برخوردید؟» گفت: در الحان محلی شیراز، نوحههای سنتی وجود دارد. این در حالی که در اغلب نوحههای محلی سایر نقاط ایران نوحه با الحان سنتی وجود ندارد که این موضوعی ویژه در آواخوانی شیراز به شمار میآید.
این مولف آثار دینی ادامه داد: عمده نوحههای مذهبی و آوازهای محلی شهرستان جهرم با گوشه شهناز در دستگاه شور مطابقت دارند. همچنین سبک لحن صابوناتی در آواز شهرستان فارس دیده میشود. نکته قابل توجه این موضوع را میتوان در دستگاه نوحهخوانی مداحی دهه اخیر دانست، زیرا اغلب مداحان از سبک لحن صابوناتی در نوحههای خود بهره میبرند.
وی در ادامه از نوحهای معروف به نوحههای قطاری شیراز اشاره کرد و درباره آن عنوان کرد: نوحه قطاری، خاص شیراز است که هماهنگی ویژه میان نوحهخوان و نحوه حرکت سینهزنان وجود دارد. در این گونه نوحهخوانی سینهزنان به شکل قطار و منظم در پی هم حرکت میکنند و به نوحهخوان پاسخ میهند. همچنین در شیراز گونههای از نوحهخوانی نظیر «نوحه فی المرثیه» متداول است. در این نوحه، بخشهایی از نوحه ضربآهنگ ویژهای دارد که با آن افراد به سینهزنی مشغول میشوند و در بخش دیگر تنها نوحهخوانی اجرا میشود. البته چنین روشی در نوحهخوانی خوزستان هم دیده میشود.
رضوانیپور گفت: در شیراز مانند سایر مناطق ایران دعای پایان مجلس نیز متداول است. شیرازیها در پایان مجلس نوحههایی با مضمون استغاثه میخوانند و سینهزنها آن را پاسخ میدهند.
مولف کتاب نوحه خوانی در ایران با بیان اینکه بنیاد دعبل حامی مالی و ناشر مجموعه نوحه نواحی است، یادآور شد: تاکنون این نوحه نواحی همدان، سمنان، اصفهان، بوشهر، گرگان، یزد و شیراز را به پایان رساندهام. اینک تمام مراحل آوانگاری و تالیف کتاب نوحهنواحی در گرگان به پایان رسیده است و در مرحله انتشار قرار دارد و نوحه نواحی یزد نیز در مرحله آوانگاری قرار دارد. به احتمال زیاد از این دو اثر همزمان با مراسم بزرگداشت پیرغلامان حسینی که آبانماه امسال در گرگان برگزار میشود، رونمایی خواهد شد.
نظر شما