به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از ستاد اطلاعرسانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، عربلو، عضو هیات مدیره بنیاد ادبيات داستاني ايرانيان گفت: عوامل متعددی در ایجاد لذت مطالعه در مخاطب نقش دارند که از جمله میتوان به جذابیت نوشته، تنوع موضوع، همخوانی با ذائقه مخاطب، شیوه کتابسازی و جذابیتهای بصری اشاره کرد.
وی با انتقاد از نادیده گرفتن ذائقه مخاطب از سوی بسیاری از نویسندگان، گفت: کتابسازی نقش مهمی در موفقیت کتاب دارد و بسیار پیش میآید که یک محتوای عالی و ارزشمند با کتابسازی ضعیف ارايه میشود و شکست میخورد.
سردبیر ماهنامه «یکی بود یکی نبود» با اشاره به تولید کتابهای نمایشی افزود: شیوههای بسیاری برای کتابسازی وجود دارد که کتابهای نمایشی یکی از آنهاست. ما حتی میتوانیم برای برانگیختن حس لذت از مطالعه در میان کودکان و نوجوانان از کمیک استریپ استفاده کنیم.
به گفته وی، یکی از نتایج حضور مسوولان و کارشناسان ایرانی در نمایشگاههای بینالمللی میتواند آشنایی با ابزارهای مختلف کتابسازی در دنیا و استفاده از تجربیات موفق دیگر کشورها باشد.
عربلو ادامه داد: به اعتقاد من، ما نیاز به بازنگری اساسی در شیوه تولید کتاب داریم زیرا هنوز در کشور ما کتاب به شکل سنتی تولید میشود؛ در حالی که ایجاد تنوع و استفاده از روشهای روز یکی از ابزارهای گسترش مطالعه در جامعه و در برگرفتن طیفهای مختلفی از مخاطبان است.
نویسنده «وقتی آقای مدیر کارآگاه میشود» تاکید کرد: ما در کشورمان به یک حرکت جدید برای ایجاد لذت از مطالعه نیاز داریم و باید از نویسندگان، ناشران و کارشناسان خواست در حوزه کودک و نوجوان به این مقوله توجه جدی نشان دهند.
دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
نظر شما