وی ادامه داد: در فصول نخست، افکار عمومی به عنوان مفهومی که مورد اختلاف کارشناسان و صاحبنظران است به زبانی ساده توضیح داده میشود، سپس نظریههای صاحبنظران و ریشههای آن را از زاویههای متعدد بررسی میکند.
اسماعیلی بیان مفهوم افکار عمومی به تناسب تغییرات تکنولوژی و فناوریهای جدید را دیگر فصل این کتاب معرفی کرد و افزود: افکار عمومی به مدد وسایل جدید و روزآمد شکل و مفهوم دیگری به خود گرفته، به گونهای که تلویزیون، اینترنت، ماهواره و... هر یک در شکلگیری افکار عمومی نقشی متفاوت به عهده دارند.
وی با اشاره به دیگر مباحث این کتاب گفت: تعریف مفاهیم دیگری که با افکار عمومی در ارتباط است مانند «جمعیت، عموم، توده و همگان» با استفاده از دیدگاهها و نظریههای دانشمندانی نظیر گابریل تارت، گوستاو لوبون و... را میتوان دیگر بخش کتاب معرفی کرد.
به گفته اسماعیلی، بیان چیستی افکار و عموم، توضیح نحوه شکلگیری افکار عمومی و بیان شیوههای سنجش و ارزیابی افکار عمومی را میتوان دیگر مباحث کتاب معرفی کرد.
وی افکار عمومی را مبحثی میانرشتهای دانست و افزود: باتوجه به اینکه افکار عمومی ارتباط مستقیمی با جامعهشناسی، علوم سیاسی و علوم ارتباطات دارد، این کتاب میتواند برای فعالان همه این حوزهها کاربرد داشته باشد.
اسماعیلی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ویژگیهای این کتاب، عنوان کرد: ساده بودن مباحث کتاب، اثر را برای دانشجو، کارشناس، همچنین علاقهمندان حوزه رسانه قابل درک میکند و در ترجمه نیز تلاش کردهایم مباحث را ساده و روان بیان کنیم.
وی این کتاب را منبع خوبی برای دانشجویان رشته ارتباطات و روزنامهنگاری دانست و یادآور شد: کتاب افکار عمومی که تا چند سال پیش در دانشگاهها تدریس میشد متعلق به 20 سال پیش بود و به تازگی نیز مباحث این درس با استفاده از جزوههای پراکنده که اغلب کوتاه، مختصر و ناقصاند به دانشجویان منتقل میشود.
به گفته اسماعیلی، این کتاب تا حدودی میتواند کمبود و محدودیت منابع در حوزه افکار عمومی را جبران کند و در برنامه درسی دانشگاهها قرار گیرد.
نظر شما