به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «نگارستان ادیب؛ در باب هنر و هنرمندان ایرانی» عصر دیروز( جمعه 10 آبانماه)، با حضور و سخنرانی آیدین آغداشلو، حبیبالله آیتاللهی، محمد ابراهیم باستانی پاریزی، حمید فرهمند بروجنی و عبدالعلی ادیب برومند به همراه علی مرادخانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام سید محمود دعایی و حسین الهی قمشهای، در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
آیدین آغداشلو در این مراسم گفت: استادم ادیب برومند، جان، مال و عمر خود را بر سر مجموعهداری و جمعآوری میراث فرهنگی و هنری ایران گذاشت و عشق خود را به میهن از این طریق نشان داد. خود من مجموعهداری درست و صحیح را از ایشان یاد گرفتم.
وی افزود: متاسفانه حتی هرگوشه کوچکی از فرهنگ و تمدن ایران با خطر غارت و چپاول روبهروست و من دست کسانی چون ادیب برومند را میبوسم که با جمعآوری برخی آثار، آنها را از خطر غارت و نابودی نجات دادند. به همین دلیل، من استاد برومند را به عنوان یکی از مهمترین عاشقان و دوستداران فرهنگ ایرانی میشناسم.
این هنرمند و کارشناس هنری در ادامه با اشاره به خطیر بودن کار مجموعهداری، گفت: مجموعهداری در چندسال اخیر با سوء تعبیرهایی همراه بوده و بسیاری از مجموعهدارها بهمثابه دلال عمل میکنند و آثار را در خارج از کشور میفروشند، اما ادیب برومند اینگونه نبوده است. متاسفانه به اهمیت کار مجموعهدارانی مانند ایشان کمتر توجه شدهاست، یادمان نرود که بسیاری از موزههای مطرح جهان چون موزه لوور فرانسه با مجموعهدارها شکل گرفتند.
آغداشلو همچنین اظهار کرد: مجموعهداری درست، سدی در مقابل قاچاق آثار فرهنگی به خارج است. همچنین فراموش نکنیم که هرمجموعهداری بر اساس دانش خود، مجموعه خویش را گردمیآورد. به نظرم استاد قصد گردآوری مجموعه خود را بر اساس نزدیکی آثار به دوران معاصر، یعنی آثار دوران صفویه و قاجاریه داشتهاست. این آثار به بهترین نحو و با چاپی عالی و نفیس در این کتاب منتشر شدهاست.
آغداشلو در ادامه با اشاره به این نکته که مجموعه ادیب برومند با مجموعههای دیگران متفاوت است، گفت: مجموعه آثار استاد برومند بیشتربه 200 سال اخیر تعلقدارد. در این کتاب، نامهای بزرگی چون اسماعیل جلایر و علیرضا عباسی درج شده که ما کمتر آثاری از آنها در موزهها داریم. متاسفانه ما هنوز موزه کامل و درستی از هنرهای اسلامی نداریم.
همچنین محمدابراهیم باستانی پاریزی، استاد و تاریخنگار پیشکسوت در این مراسم گفت: ادیب برومند، قصیدهسرای بزرگ معاصر است و مسایل روز اجتماعی را در قصاید خود منعکس میکند. امروزه هرشاعری توانایی قصیده سرایی ندارد.
وی افزود: در زمان حاضر کتابهای شعر فروش چندانی ندارند، اما جالب است که کتابهای حاوی قصاید طولانی ادیب، به سرعت بهفروش میرسد. باید دریابیم که راز این محبوبیت ادیب در چیست؟
دیگر سخنران این مراسم، حبیبالله آیتاللهی، مدرس و مترجم حوزه هنر بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: هنرمند در فهم و ادراک از جامعه خود 100 سال جلوتر است. اسما و صفات الهی چون صانع، خالق و مصور، نامها و صفتهای هنرمندان نیز هست.
وی افزود: کسی ممکن است این صفات و ویژگیهای الهی را در خود داشته باشد، اما فرصت تجلی آن را در قالب هنر نیافته باشد، بنابراین، به این فکر میافتد که آثار هنری را از نابودی برهاند. انسان بدون هنر نمیتواند زنده بماند.
این مدرس هنر در ادامه به نام کتاب اشاره کرد و گفت: عنوان این کتاب، «نگارستان ادیب» است. نگارستان، ترجمه فارسی «موزه» است. ایرانیها از قدیم موزهدار بودهاند. اگر فهم و درک هنرمند فرهیختهای چون ادیب برومند نبود، همه آثار درج شده در این کتاب اکنون در موزههای توپکاپی در ترکیه، ویکتوریا و آلبرت در لندن و موزه لوور در پاریس بودند.
آیتاللهی همچنین با اشاره به هنرمند بودن ادیب گفت: کسی که سراسر عمر و هستیاش را وقف گردآوری آثار هنری و حتی خریداری برخی آثار در حراجیهای خارج و آوردن آنها به ایران، میکند، به یقین هنرمند بزرگی است.چه رسد به اینکه، این هنرمند با چاپ این آثار در قالب یک کتاب نفیس، آنها را در اختیار همه مردم قرار میدهد.
در این مراسم، ادیب برومند نیز دقایقی درباره انواع هنرهای ایرانی و همچنین چگونگی گردآوری مجموعه هنری خود برای حاضران صحبت کرد. در پایان مراسم نیز حمید فرهمند بروجنی درباره چگونگی انتشار کتاب و همچنین لزوم کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برپایی موزههایی به نام خود مجموعه داران فرهیخته، سخنانی را بیان کرد.
همچنین در این مراسم، هنرمندان، محققان و نویسندگانی چون ژاله آموزگار، اسماعیل بنیاردلان، حسین محجوبی، هما ارژنگی، داود فتحعلی بیگی، مهدیه الهی قمشهای و ایرج حسابی حضور داشتند.
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
نظر شما