جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۴
برخی مدیران تصور درستی از دیجیتال‌سازی ندارند

مهدی علیپور حافظی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، با گله از روند کند دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها در کشور، نداشتن تصور درست برخی مدیران از این موضوع را از دلایل اصلی عقب‌ماندگی در حوزه دیجیتال کردن کتابخانه‌ها می‌داند.-

مهدی علیپور حافظی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در هر عرصه‌ای که قصد کاربردی کردن آن وجود داشته باشد، ابتدا ایده‌های آن به‌صورت علمی مطرح می‌شود. در ایران نیز کاربردی کردن و اجرای دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها، به‌صورت تالیف کتاب آغاز شد.

کتابخانه دیجیتال؛منبع اطلاعاتی

وی با بیان این‌که، کتابخانه‌های دیجیتال به‌صورت علمی با ظهور وب خود را نشان دادند، اظهار کرد: زمانی‌که با ظهور وب و فضاهای مجازی امکان ارایه اطلاعات به همه از یک کانال ارتباطی مهیا شد، کتابخانه‌ها نیز به‌صورت دیجیتال به ارایه کتاب‌های خود اقدام کردند. کتابخانه‌های دیجیتال، به‌عنوان مرجعی اطلاعاتی تلقی می‌شوند که دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به کتابخانه‌های عادی هستند و قادرند اطلاعات مناسبی را به کاربران ارایه دهند.

تاخیر ظهور دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها در ایران
علیپور با اشاره به این‌ نکته که کتابخانه‌های دیجیتال می‌توانند پایگاه‌های اطلاعاتی با ارزش افزوده محسوب شوند، افزود: دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها از دهه 1971 میلادی در گوتنبرگ آلمان آغاز شد و با توجه به نقش و جایگاه مهم آن در ارایه اطلاعات و دانش، به تدریج در دنیا گسترش یافت، اما در ایران این امر با تاخیر صورت گرفت.

وی که دارای مدرک دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی است، درباره روند کند فرایند دیجیتالی شدن کتابخانه‌ها در کشور، عنوان کرد: متاسفانه از سالی که دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها در کشور آغاز شد، در حال شنیدن اخباری در خصوص تاسیس بزرگترین کتابخانه دیجیتال در کشور هستیم اما باید گفت این اخبار هیچ‌گونه مطابقتی با واقعیت ندارد و مدیران اجرایی تنها به دنبال ارایه رزومه کاری از خود هستند.

کتابخانه دیجیتال اختراع نیست
علیپور حافظی، در ادامه با تاکید بر این‌که دیجیتال‌سازی کتابخانه اختراعی نیست که بشود به نام کسی ثبت کرد، افزود: دیجیتال‌سازی کتابخانه‌ها فرایندی است که در گذر زمان کامل می‌شود، چرا که تعریف کتابخانه دیجیتال تنها دانلود کتاب نیست که در پایگاهی به نام کتابخانه دیجیتال به کاربران عرضه شود.

وی ادامه داد: کتابخانه دیجیتال با ارزش افزوده و خدمات جانبی آن معنا پیدا می‌کند، به‌طوری‌که در طراحی کتابخانه باید منابع بهتر به کاربران در هر حوزه‌ای ارایه شود تا علاوه بر جست‌و‌جوی کتاب‌های مورد نظر از سوی کاربران، منابع بهتری نیز به آن‌ها معرفی شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به این‌که رسالت کتابخانه‌های دیجیتال در عرصه کتابخوانی مهم است، گفت: کتابخانه‌های دیجیتال در عرصه ارایه اطلاعات به کاربران دارای رسالت مهمی است. بسیاری از مدیران، ذهنیت درست و مناسبی نسبت به کتابخانه‌ دیجیتال ندارند.

حافظی در پایان اظهار کرد: برخی از متصدیان کتابخانه‌های دیجیتال، تنها به این نکته توجه دارند که بعضی کتاب‌ها را در دسترس کاربران قرا دهند در حالی‌که این امر به معنای دیجیتال‌سازی کتابخانه نیست بلکه در کتابخانه‌های دیجیتال بایستی بعد از انتخاب کتاب از سوی کاربر، کتاب‌ها در سیستم کتابخانه بررسی و کتاب بهتری با همان موضوع، به کاربر پیشنهاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها