محمد عظیمی، مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره اظهارات معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد برای بررسی دستاوردهای نمایشگاه فرانکفورت گفت: ما معمولا پس از برگزاری هر نمایشگاه یک جلسه ارزیابی را تشکیل میدهیم. صحبتهای آقای صالحی هم به همین مساله اشاره دارد و باید با برگزاری نشستهایی عملکرد خود در این نمایشگاه را آسیبشناسی کنیم.
وی با اشاره به برگزاری چنین جلسهای در ساختمان موسسه نمایشگاههای فرهنگی گفت: نخستین جلسه ارزیابی عملکرد ما در شصت و پنجمین نمایشگاه فرانکفورت اواسط هفته گذشته برگزار شد و موضوعات مختلفی در چند محور مورد بررسی قرار گرفت. در یکی از این محورها، رویکرد جدید ما مبنی بر گرد هم آوردن ناشران در یک غرفه براي کاهش هزینهها، شکل و شیوه حضور در نمایشگاه، برون سپاری برخی فعالیتها و حضور بخش خصوصی در فرانکفورت بررسي شد. ما این موضوعات را از جنبههای مختلف واکاوی کردیم و نقاط ضعف و قوت اين موارد را براي شرکت در نمایشگاه سال آینده مشخص كرديم.
وي افزود: همچنين در این نشست جنبههای اجرایی اعم از غرفهسازی و مسایل فرمی نمایشگاه فرانکفورت را ارزیابی کردیم. تجربه امسال ما این بود که اگر غرفهسازی را در فرانکفورت انجام دهیم، هزینههای کمتری خواهد داشت. در سالهای گذشته ما غرفهسازی را در ایران انجام میدادیم و انتقال آن موجب میشد که هزینههای زیادی را متحمل شویم. البته از آنجایی که امسال غرفه ما نسبتا بزرگ بود، غرفهسازی چندان مقرون به صرفه نبود.
مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران با اشاره به فعالیتهای انجام شده در غرفه ایران گفت: در بخشی دیگر از این جلسه دستاوردهای فرانکفورت اعم از فروش و تبادل رایت، معرفی نشر ایران، نشستها و مذاکراتی که در غرفه ایران انجام شدند، ارزیابی شدند. همچنین دعوت از ناشران دیگر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران را به طور جداگانه بررسی کردیم.
عظیمی از تغییر و تحول در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و گسترش رسانههای دیجیتال در این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در این جلسه، به آینده نشر اختصاص داشت. با توجه به گسترش کتابهای الکترونیکی (ebook)، نشر کاغذی کمکم در حال از دست دادن جایگاه خود است. ما باید به این تغییرات توجه کنیم و برای شرکت در نمایشگاههای آتی آن را مد نظر قرار دهیم. امسال شاهد آن بودیم که تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه فرانکفورت کاهش پیدا کرده بود و یکی از دلایل آن بود که با گسترش فناوریهای الکترونیک، ناشران و مخاطبان به جای حضور فیزیکی در نمایشگاه از طریق وسایل ارتباطی جدید با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند.
وی افزود: همچنین تلاش خواهیم کرد تا نظرات دیگر ناشران را جویا شویم و درباره موقعیت نمایشگاه کتاب فرانکفورت با آنها صحبت داشته باشیم. برنامهریزی ما برای حضور در این نمایشگاه باید از روی برنامهریزی باشد تا از این طریق بتوانیم عملکرد موفقی را داشته باشیم.
عظیمی درباره دیدار با معاونت فرهنگی و صحبت درباره عملکرد نمایشگاه فرانکفورت گفت: در جلسهای با آقای صالحی درباره نمایشگاه کتاب فرانکفورت و فعالیتهای آن صحبت شد. همچنین در نشستی با حضور آقای وزیر که بیش از یکساعت به طول انجامید، فعالیتهای غرفه ایران در فرانکفورت را برای وی تشریح کردم. در نتيجه آقای جنتی نیز با ابراز رضایت، توصیه کردند که دستاوردهای نمایشگاه را مکتوب کنیم. ما هم در حال پیگیری هستیم تا تجربیات ناشران از حضور در نمایشگاه فرانکفورت را در قالب یک کتاب منتشر کنیم.
سهشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
نظر شما