به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، ناشران غربی و دیگر نقاط جهان از این نمایشگاه به عنوان فرصتی طلایی برای ارتباط مستقیم با ناشران و همکاران چینی خود یاد کردند.
اندرو شارپ مدیر بخش دیجیتال انتشارات معتبر هچت گفت که از زمان حضور در این نمایشگاه تمام مدت مشغول بررسی و مذاکره با همتایان چینی خود بوده و در بیش از 40 نشست جنبی این نمایشگاه شرکت کردهاست.
وی که پیام اصلی نمایشگاه را تشویق کودکان به کتابخوانی خواند گفت: تمرکز اصلی نمایشگاه بر کتابهای داستانی و تصویری بود.
عبدل طادا موسس نشر سوییت شری در لایسستر بریتانیا نیز گفت که از شرکت در این نمایشگاه پیامهای مثبتی دریافت کرده و حتی وقت خوردن ناهار را پیدا نمیکرد.
اما ناشران چینی نتیجه این نمایشگاه را آنقدر مطابق با اشتیاق خود ارزیابی نکردند و اعلام کردند کتابهایی که از سوی ناشران بریتانیایی در این نمایشگاه عرضه شد در سطح توقع آنها نبود. این نظر را میتوان در سخنان ژو جینگ مدیر حقوق خارجی بخش کودک و نوجوان خانه نشر کودکان چین دید.
وی میگوید: ما در سال حدود 500 عنون کتاب کودک جدید منتشر میکنیم که حدود 20 درصد آنها به خارج صادر میشود. از این میان، کشور بریتانیا از دریافت کنندگان مهم این کتابهاست و ما امیدوار بودیم بتوانیم این میزان را در بریتانیا افزایش دهیم. اما با توجه به نحوه شرکت آنها در این نمایشگاه نمیتوانیم متوجه شویم که کودکان بریتانیایی چه سلایقی در زمینه کتاب کودک و نوجوان دارند. وی افزود در نمایشگاههای کتاب لندن و فرانکفورت وبولونیا شرکت کرده و با این حال موفقیت چندانی در فروش کتابهایش در بریتانیا به دست نیاوردهاست.
آمار نشان میدهد: ۸۰ تا ۹۰ درصد از ۱۰ کتاب برتر و پرفروش کودک در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ در چین وارداتی بودند و معلمان و والدین جوان بیشتر به کتابها و لوازم آموزشی وارداتی توجه نشان میدهند.
نخستین دور نمایشگاه کتاب کودک چین که در شانگهای شکل گرفت، با حضور ناشران مهم جهانی چون هچت، هارپر کالینز، نوسی کرو، ویندمیل بوکز و براون بر بوکز برگزار شد.
یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
نظر شما