پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
بررسی برنامه‌های هفته کتاب در ماهنامه «صنعت نشر»

شصت و یکمین شماره ماهنامه «صنعت نشر» با بررسی برنامه‌های بیست ‌و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «صنعت نشر کشور در فضای دولت تدبیر و امید» عنوان یادداشت شماره 61 ماهنامه «صنعت نشر» است که به قلم نادر قدیانی، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نوشته شده است. در این یادداشت ضمن تبریک برای انتصابات فرهنگی دولت یازدهم، گزیده‌ای از مطالبات و درخواست‌های ناشران بیان شده است.

در بخشی از این یادداشت با اشاره به بحث ممیزی آمده است:‌ «ممیزی کتاب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در حوزه فرهنگ مورد توجه می‌باشد و اگر عملکرد آن خوب باشد، تاثیر مستقیمی در بالنده‌تر شدن فرهنگ و صنعت نشر کشور دارد. امروز ممیزی کتاب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ناشران، مولفان، مترجمان و مصنفان است.»

«کتاب‌های عرضه شده در غرفه اتحادیه، همه بضاعت نشر کشورمان نبود» عنوان یادداشت سردبیر نشریه به قلم محمود آموزگار است که به نتایج مثبت و کاستی‌های حضور اتحادیه ناشران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت می‌پردازد. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «بدون شک اقدامات اتحادیه در نخستین تجربه بین‌المللی خود، دارای اشکالات و نواقصی است که بهره‌گیری درست از زمان و جمع‌بندی از تجارب به‌دست آمده و استمرار حمایت دولت از حضور بخش خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی، راه را هموارتر خواهد ساخت.» 

بررسی برنامه‌های بیست و یکمین هفته کتاب در گزارش «بیست و یکمین هفته کتاب، آینه فرهنگ و فرزانگی» از دیگر بخش‌های این نشریه به‌شمار می‌آید که به‌صورت کوتاه به برنامه‌های این دوره از هفته کتاب اشاره کرده است. برگزاری نمایشگاه کتاب در ندامتگاه‌ها، برنامه‌های ستاد عالی کانون مساجد کشور در هفته کتاب، آیین‌نامه جدید هفته کتاب، رونمایی و برگزاری نشست در بنیاد ادبیات داستانی، برپایی مراسم اهدای کتاب در 16 مرکز و بیعت کتابخانه‌داران با میثاق‌های امام خمینی (ره) بخشی از برنامه‌های اعلام شده در این گزارش است.

این شماره از نشریه «صنعت نشر» با گزارش‌های متنوعی همراه است، 9عنوان گزارش با عناوین «حضور مثبت ایران در شصت و پنجمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت»، «راهنمای نویسندگان و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب فرانکفورت»، «پاگرفتن نهضت نامه‌نویسی در آغاز به کار دولت یازدهم»، «صنعت نشر و ممیزی کتاب»، «افتتاح نمایشگاه مهرگان کتاب»، «کتب میراثی ماندگار»، «ناشران قانون‌های شفاف و کاربردی می‌خواهند»، «وضعیت صنعت چاپ بحرانی است» و «حقوق مالکیت فردی در کشور اجرا نمی‌شود» در این شماره منتشر شده ‌است. 

یادداشت‌های ناشران از بخش‌های دیگر این نشریه است که در آن، ناشران درد و دل‌های خود را در قالب یادداشت بیان کرده‌اند، این بخش با عناوین «قیمت‌گذاری کتاب، نگاهی رو به سقوط»، «سال‌های تحریم و بی‌توجهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صنعت نشر»، «در هشت سال گذشته نقدینگی ناشران ته کشید»، «حوزه‌ای مغفول اما کاربردی» و «آن‌چه خوبان همه دارند» منتشر شده است. 

شماره 61 ماهنامه «صنعت نشر» به صاحب امتيازی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیر مسوولی نادر قدیانی و سردبیری محمود آموزگار در 76 صفحه در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط