پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
نگاهی به فلسفه علیه ابتذال شبه‌فلسفی‌ها

مترجم کتاب«فلسفه در زمانه ‌حاضر»گفت: این اثر حاصل سخنرانی‌ها و مباحثه دو فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته معاصر است و نگاهی به فلسفه ابتذال علیه شبه‌فلسفی‌ها دارد._

فواد حبیبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: کتاب «فلسفه در زمانه حاضر» نخستین اثر مشترکی است که از سوی فلاسفه رادیکال اروپایی «آلن بدیو» و «اسلاوی ژیژک» نوشته و با همکاری کمال خالق‌پناه به فارسی ترجمه شده است. 

وی با بیان این‌که این کتاب حاصل سخنرانی و مباحثه دو فیلسوف و نظریه‌پرداز برجسته معاصر در باره ماهیت و معنای فلسفه در روزگاری است که از سوی طرفداران فلسفه راستین کمتر از همیشه مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد، گفت: همچنین در این زمانه با ظهور وسیع شبه‌فیلسوفانی روبه روییم که در سایه رسانه‌های سمعی و بصری، تاملات فوری و بی‌امان خود را درباره موضوعات مهم به عنوان تحلیل نظری و جامع امور ارایه می‌دهند. 

مترجم کتاب « فلسفه در زمانه حاضر» افزود: در زمانه‌اي كه از يك‌سو برخي از خود جماعت فلسفه عليه فلسفه و شناخت، داد سخن مي‌رانند و از سوي ديگر، به‌تبع زمانه «پساايدئولوژيك» سيل كارشناساني را شاهديم كه شب و روز انسان‌ها، اين موجود تلويزيون‌بین را در امور مختلف راهنمايي و هدایت مي‌كنند، این اثر بر آن است كه نه ‌تنها قرائت و تعريفي متفاوتی از فلسفه ارایه دهد که با خطابه‌هاي ايدئولوگ‌هاي نئوليبراليسم و به خلوت فرستادن فلسفه سنخيت ندارد، بلكه از باورهاي كهن در باب فلسفه و تلقي آن مانند تأمل در باب موجودات، كائنات، عالم مثل و حتي چرخش‌هاي معرفت‌شناختي و زبان‌شناختي نيز دور باشد.

وی درباره نظریه این دو فیلسوف رادیکال اروپایی گفت: «آلن بديو» و «اسلاوي ژيژك» به طور کلی در مقابل اين تصور عاميانه قرار دارند كه فيلسوف را پير فرزانه‌اي مي‌داند كه نيازهاي نظم  را به صورت نمادين بر اساس ‌سوژه‌اي كه فرض مي‌شود، تأمين مي‌كنند. 

مترجم این‌کتاب درباره عقاید «آلن بدیو» در این کتاب عنوان کرد: «آلن بديو» در این کتاب اشاره مي‌كند که در ديدگاه فلسفه تحليل و تفسير مسایل مختلف و برآمده از امور روزمره نیز وجود ندارد، بلكه فلسفه خود خلق و آفرينش اين مسایل است. پیش از این ژيل دلوز و فليكس گتاري در کتاب «فلسفه چيست؟» اين ايده را مطرح کردند كه فلسفه نه استغراق و تأمل در مفاهيم بلكه خلق، جعل و آفريدن مفاهيم است. 

وی افزود: «آلن بديو» و «اسلاوي ژيژك» از اين نيز فراتر می‌روند و فلسفیدن را نه‌تنها خلق مفاهيم، بلكه تعريف مسایل مي‌دانند. فيلسوف نه يكي از خيل كارشناسان حراف و همه‌چيزدان تلويزيوني است كه مسایل مطرح‌شده در برنامه‌هاي مختلف را زير و رو مي‌كند، بلكه كسي است كه خودش مسایل خويش را مي‌سازد و آن‌ها را پيش روي جامعه قرار مي‌دهد. 

حبیبی درباره مقصود از مفاهیم در این کتاب از نگاه «ژيژك» و «بديو» گفت: مفاهيم نه توليدات فكري صرف‌اند و نه عطيه‌اي رازآميز كه از دنيايي مرموز و ابدي و ازلي آمده‌باشند، بلکه محصول شرايط واقعی‌اند. آن‌ها به كنش و تاريخ پيوند خورده‌اند و هميشه رو به‌سوي آينده‌ نامعلوم دارند و اين همان چيزي است كه بيان مي‌كنند. 

وی درباره تعریف فلسفه در این کتاب اظهار کرد: فلسفه ديالوگي دوستانه بر سر مفاهيم و نظريه‌هاي صرف نيست، بلكه ديالوگ با شرايط غيرفلسفي و همچنین كنشي در تلاش براي رسيدن به تحولات و دگرگوني‌هاي غيرفلسفي است. فيلسوف بسياري از مفاهيم تثبيت‌شده و مورد مجادله را تغيير مي‌دهد. براي فلسفيدن بايد اين مفاهيم را دگرگون ساخت، زیرا كه انديشيدن با مفاهيم تثبيت‌شده به معني به گل نشستن در وضعيت تاريخي حاضر و ارتقا نیافتن چالش‌هاست. به اين ‌ترتيب «فلسفه هميشه صدايي است كه در تاريكي حرف مي‌زند.» 

این مترجم ادامه داد: اين‌ برداشت ازِ فلسفه مرتبط است با وقوع رخداد، اتخاذ فاصله و گسست، وجود گزينه‌هاي نابرابر و امكان انتخاب و تصميم که فلسفه را دوست و رفیق آن را سنت و مكتبي می‌‌داند كه جهان را تفسير و تعبير نمی‌کند، بلكه آن را تفسیری برای مشاركت در رخداد‌ها و اهتمام به «تغيير» جهان مي‌داند.

کتاب «فلسفه در زمانه حاضر» با شمارگان هزار و 500 نسخه، در 103 صفحه، قطع جیبی و بهای 55 هزار ریال از سوی انتشارات روزبهان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها