فیسبوک؛ نویسنده شدن یا نشدن/6
ایرانمهر: فیسبوک عاملی در درک علاقهمندی مخاطبان ادبی و نیازهای اجتماعی است
علیرضا محمودیایرانمهر معتقد است که تاثیرات فیسبوک بر فعالیتهای نویسندگان دارای اهمیت است. به باور این نویسنده جوان، فیسبوک میتواند به عنوان عاملی موثر و تاثیرگذار به نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب در اطلاعرسانی و درک علاقهمندیهای مخاطبان یاری رساند.
وی افزود: مسلما فیسبوک در جریانهای ادبی بیتاثیر نیست و تردیدی وجود ندارد که تاثیرات این مساله بر فعالیتهای نویسندگان حایز اهمیت است، اما نباید فراموش کرد که چگونگی استفاده از این امکان حایز اهمیت است، زیرا با یادگیری استفاده صحیح و کاربردی از آن، قادر به انجام فعالیتهای موثرتری خواهیم بود.
نویسنده مجموعه داستان «ابر صوتی» با بیان اینکه برخی از ابزارها نوع و شیوه تفکر مختص به خود را میطلبند، افزود: فیسبوک نوعی از ایدئولوژی، تفکر و استفاده خاص خود را داراست که با یادگیری این مسایل میتوانیم روشهای درست استفاده از این شبکه اجتماعی را بیاموزیم.
نویسنده مجموعه داستان «بریم خوشگذرونی» ادامه داد: در فیسبوک آثار مختلف و مفیدی مانند معرفی کتاب، گزارش جلسات رونمایی و نقد، شعر و داستانهای تازه و خبرهایی از نویسندگان خوب کشورمان دیده میشود که از این طریق امکان ارایهشان برای نویسنده و بازدید از این اطلاعات برای مخاطب فراهم شده است.
وی با اشاره به امکاناتی که این شبکه مجازی در اختیار کاربرانش قرار میدهد، اظهار کرد: با توجه به شیوهای که در برنامهریزیهای فیس بوک وجود دارد، کاربر قادر به انتخاب علاقهمندیهایش است. به این ترتیب، میتواند مطالب مورد علاقهاش را در دسترس داشته و از آنها استفاده کند. در نتیجه، ما میتوانیم متونی را که دوستشان داریم، بخوانیم و از طریق اشتراک گذاری، مطالب موردنظر را به افراد بیشتری ارایه دهیم و در گسترده وسیعتری منتشر کنیم.
ایرانمهر با بیان اینکه مطالب از هر نوع و با کیفیتهای متنوع در فیسبوک وجود دارند، افزود: دایره گستردهای از مطالب در این شبکه اجتماعی وجود دارد که بیشمار مطالب سطح پایین از جمله آنها هستند اما هر کاربر میتواند انتخابهای خود را داشته باشد و با ارزیابی و علاقهمندهایی خاص خودش مطالب را برگزیند.
نویسنده کتاب «سفر با گردباد» درباره نقد و نظرات ارایه شده در فیسبوک و تاثیر آن بر آثار نویسندگان توضیح داد: نظرات بسیاری در فیسبوک ارایه میشود اما نقدهای اینچنینی قادر نیستند به جای جلسات نقد قرار بگیرند، زیرا این شبکه مجازی، تنها ابزاری برای کمک و اطلاع رسانی است و آنچه بیشتر در آن به عنوان نظر، ارایه میشود نظراتی است که شاید هیچ ربطی به موضوع ارایه شده نداشته باشد. فیسبوک مملو از افراد عادی است که شاید آشنایی مختصری با ادبیات دارند، به همین دلیل در بیشتر مواقع نظراتی بسیار بیربط با اثر ارایه میشود.
وی با گلایه از فضاهای نقد ادبی، ادامه داد: معمولا فضایی در نویسندگی کشور ما وجود دارد که نویسندگان کمتر درباره آثار یکدیگر صحبت میکنند و بسیار کم پیش میآید که کار همدیگر را نقد کنند. شاید این مساله به دلیل پارهای ملاحظات باشد اما در هر وضعیتی این مساله در فیسبوک هم وجود دارد و نظرات بر پایه نقد ارایه نمیشود.
ایرانمهر با بیان اینکه میتوان با نگاهی هوشمندانه از این امکان بهره برد، افزود: اگر کمی هوشمندانه با این مساله روبهرو شویم، درمییابیم که فیسبوک میتواند به عنوان عاملی موثر و تاثیرگذار به نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ و ادب در اطلاعرسانی و درک علاقهمندیهای مخاطبان یاری کند.
علیرضا محمودی ایرانمهر، داستاننويس و منتقد ادبي متولد مشهد است.
وي كه فعاليتهاي ادبياش را از سال 1369 و با انتشار نخستين داستانهاي كوتاهاش آغاز كرده، رتبه نخست مسابقه داستاننويسي «بهرام صادقي» را كسب كرده است.
محمودي ايرانمهر در حوزه فيلمنامه و نمايشنامهنويسي فعاليت دارد و در سال 1382 موفق به دريافت رتبه نخست براي نويسندگي نمايشنامههاي راديويي شده است.
«بریم خوشگذرونی»(مجموعه داستان/1384)، «سفر با گردباد»(تحلیل هرمنوتیک اشعار صائب تبریزی/1385)، مجموعه داستان «ابر صورتی» و فيلمنامه «دلخون» از آثار اين نويسنده هستند.
نظر شما