بابک عابدینی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: نمایشگاهی موفق است که تنها سودش به جیب شرکتکنندگان و بازدیدکنندگان نرود، بلکه درآمدی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.
وی توضیح داد: نمایشگاههای بزرگ دنیا مانند اینترپک، هانوفر، لیبل یا دروپا تا 500 هزار نفر بازدیدکننده را به خود جذب میکند؛ این یعنی درآمد برای کشور چرا که بازدیدکننده با خود پول میآورد، پس برگزاری یک نمایشگاه خوب اقتصاد کشور را سروسامان میدهد و به همین دلیل است که آلمان در این بخش اینقدر سرمایهگذاری میکند.
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران گفت: در بازدید و بررسی بیستمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران متوجه شدم که دیدگاهها نسبت به سالهای گذشته تغییر کرده است و این امیدی که پس از تغییر دولت در بازار کسب و کار ایجاد شده، باعث انگیزه اهالی صنعت شده است. برگزار کنندگان نیز زحمت زیادی کشیدند و مشکلات و موانع را با تمام سختیها پشت سر گذاشتند، این موضوع را من به وضوح دیدم.
این چاپخانهدار تهرانی در بررسی کیفیت نمایشگاه چاپ و بستهبندی اظهار کرد: اگر از نظر کیفی به نمایشگاه نگاه کنیم، تعداد بازدیدکنندگان و شرکتکنندگان افزايش پيدا كرده است. از نظر کمی نیز بر اساس آمار اعلام شده، 35 هزار مترمربع فضا فروخته شده است.
وی ادامه داد: در صحبت با همکاران و غرفههای حاضر در نمایشگاه اکثر آنها به تفاوتهاي نمایشگاه بیستم با دورههای قبل اشاره میکردند و معتقد بودند که نمایشگاه رشد زیادی داشته است. البته این نمایشگاه هم مانند نمایشگاههای بزرگ دنیا کاستیهایی داشته است.
عابدینی با اشاره به اهداف جدید نمایشگاههای بزرگ دنیا گفت: در دنیای امروز حضور در نمایشگاه دیگر برای فروش نیست و سیستم نمایشگاه بیشتر بحث تبلیغات و تبادل اطلاعات با همکاران را دنبال میکند. طی آمارهایی که ما تهیه کردیم فروش جزو انگیزههای پایین شرکتکنندگان است و نخستین موضوع مورد اهمیت، حضور در نمایشگاه است تا شرکتکنندگان بتوانند اعلام موجودیت کنند و بگویند که بهصورت فعال در عرصه صنعت در حال فعالیت هستند.
وی ادامه داد: دومین هدف تبادل اطلاعات است، یعنی محصولات جدید شرکت را معرفی کنند و با سیستمهای جدید شرکتهای دیگر آشنا شوند. از اهداف ديگر حضور در نمايشگاه، حفظ مشتری قدیمی است چرا که نگهداشتن مشتری قدیمی آسانتر از پیدا کردن مشتری جدید است، نمایشگاه فرصتی را فراهم ميكند که شرکتکنندگان مشتری قدیمی را حفظ کنند.
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران درباره حضور در ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران گفت: بعد از گذشت چندین سال و برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه، اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در کنار سه اتحادیه دیگر قرار گرفت. چراکه برای بهتر برگزار شدن نمایشگاه باید همه دست در دست هم دهیم .
این عضو ستاد برگزاری بیستمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران با اشاره به بازدید شرکت نمایشگاهی تویاپ از بیستمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی تهران اظهار کرد: یکی از قدمهای مثبتی که در این نمایشگاه شاهد آن بودیم دعوت از شرکتهای برگزارکننده نمایشگاههای بزرگ دنیا بود که در این راستا، با همکاری مسوولان برگزارکننده، شرکت نمایشگاهی تویاپ ترکیه به این نمایشگاه آمد. شرکتهای بزرگی در دنیا هستند که اگر توافقات لازم صورت بگیرد میتوان از آنها برای شركت در نمایشگاه چاپ و بستهبندی استفاده کرد، این کار چندان مشکلی نیست و نیاز به رایزنی دارد.
عابدینی در مقایسه نمایشگاه تهران با نمایشگاههای بزرگ دنیا گفت: در آینده باید سعی کنیم نمایشگاه را به سمت تخصصیتر شدن ببریم. بازدیدکننده یعنی تقاضا كننده و غرفه دار یعنی عرضه كننده؛ این عرضه و تقاضا باید با هم یکی باشند، اگر عرضه و تقاضا درست طراحی شده باشند، افراد حاضر هستند تا چند ده یورو هم خرج کنند تا بتوانند به نمایشگاه بیایند.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم نمایشگاهی در سطح بینالمللی برگزار کنیم ساعت برگزاری نمایشگاه و زمان نصب و جمع کردن غرفهها باید استاندارد شود و برای آن تدبیرهایی اندیشیده شود. خوشبختانه نمایشگاه شکل تخصصیتری به خود دیده است، اگر نمایشگاه تخصصی 10 بازدیدکننده حرفهای داشته باشد بهتر از آن است که 100 بازدیدکننده غیرحرفهای داشته باشد. این موضوع که نمیخواهیم مردم را از اطلاعات محروم کنیم خوب است اما دیدار رایگان را باید برای روز آخر نمایشگاه در نظر بگیریم تا نمایشگاه در روزهای ابتدایی شکل تخصصیتری به خود بگیرد.
نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران در بخش پایانی صحبتهایش اظهار کرد: از مسوولان نمایشگاه بینالمللی تهران برای همکاری با نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تشکر میکنم.
سهشنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
نظر شما