شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳
جدال بر سر نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني همچنان ادامه دارد

موضوع برگزاری نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني چند ماهي است كه بر سر زبان‌ها افتاده و اظهارنظرهای متفاوتی در این باره شده است. خبر آغاز ثبت نام چهارمین نمایشگاه «چاپ دیجیتال» توسط شرکت ترنج در روزهای اخیر باعث شد تا این موضوع دوباره در محافل صنفی مطرح شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، موضوع برگزاركننده نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني مدت‌هاست كه به يكي از موضوعات مهم صنعت چاپ تبديل شده است، اين موضوع دو مدعي دارد، طرف اول اتحاديه صنعت چاپ هستند كه معتقد هستند اين نمايشگاه بايد از سوي آن‌ها برگزار شود و سمت ديگر آن جلال ذکایی، مدیر عامل شرکت تجارت راهکار نوین جهان (ترنج) است كه معتقد است بهترين فرد براي برگزاري اين نمايشگاه است. چندی پیش جلال ذکایی خبر از آغاز ثبت نام متقاضیان برای چهارمین دوره نمایشگاه «چاپ دیجیتال» داد. اما مسوولان صنفی و شرکت ترنج در گفت و گو با ( ایبنا) اظهارنظرهای متفاوتی در اینباره دارند.

افرادی که سنخیتی با چاپ ندارند نباید نمایشگاه برگزار کنند

احمد ابوالحسنی، نايب رييس اتحاديه ليتوگرافان تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه چاپ دیجیتال و گاه‌شمار ایرانی به‌وسیله اتحادیه‌ها اظهار کرد: اعضای صنف چاپ اعتقاد دارند که نمایشگاه چاپ دیجیتال و گاه‌شمار ایرانی باید از سوی اتحادیه‌های چاپ برگزار شود و افرادی که سنخیتی با چاپ ندارند نباید این نمایشگاه را برگزار کنند. در نخستین دیدار با سیدعباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سپردن امور به دست متخصصان صحبت کردیم و به نتایج مثبتی رسیدیم.

وی ادامه داد: در افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران درباره این موضوع با وزیر ارشاد صحبت کردم و نظر وزير نيز در این باره مثبت بود، صحبت‌هایی هست که نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران، چاپ دیجیتال، گاهشمار ایرانی و مراسم روز ملی صنعت چاپ همه در شهریورماه و به‌وسیله اتحادیه‌ها برگزار شود البته همه این‌ها در حد صحبت است و باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. 

همه بايد دور هم جمع شويم، سازمان چاپ را تاسيس كنيم


عباس ايران‌عقيده، رييس انجمن چاپ ديجيتال ايران در توضيح اين موضوع گفت: نگاه من به اين موضوع متفاوت است چراكه من نگاه تجاري و مادي به اين موضوع ندارم. همه براي برگزاري نمايشگاه چاپ ديجيتال وعده مي‌دهند اما بايد بدانيم كه اين وعده‌ها اغلب عملي نمي‌شود.

رييس انجمن چاپ ديجيتال درباره متولي اصلي برگزاركننده اين نمايشگاه اظهار كرد: جنگ و دعواها اكنون جنبه تجاري دارند، در چند دوره گذشته، گروه ترنج تنها برگزار كننده بوده و كارهاي آموزشي و سمينارهاي علمي را انجمن انجام داده است.

وي ادامه داد: صنعت چاپ براي ديده شدن به چنين نمايشگاه‌هايي نياز دارد، بايد سرفصل‌ها را مشخص كنيم و هركس يك گوشه كار را بگيرد، البته كساني بايد به اين حوزه ورود كنند كه توانمندي حل مشكلات را دارند.

ايران عقيده در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: تا زماني كه صنعت چاپ در چندين بخش مانند چاپخانه‌دار، ليتوگراف و صحاف تعريف مي‌شود، وضعيت به همين صورت است، همه بايد دور هم جمع شويم سازمان چاپ را تاسيس كنيم. در صورت تشكيل سازمان چاپ، ما مي‌توانيم تمام حوزه‌ها را بررسي،  تجزيه و تحليل كنيم و با اطلاعات به‌دست آمده يك نمايشگاه جامع را برگزار كنيم.

نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني نباید ادغام شود

مدیرعامل شركت تجارت راهكار نوین جهان (ترنج) درباره دلايل عدم ادغام اين نمايشگاه با نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران گفت: اين كار به هيچ وجه ضرورت ندارد چراكه نمايشگاه‌هاي تخصصي ارزش خاص خود را دارند و نمايشگاه‌هاي جامع نبايد مانع برگزاري اين نمايشگاه‌ها شوند.
 
به گفته ذكايي علاوه بر اين‌كه اين نمايشگاه نبايد ادغام شود، بايد نمايشگاه‌هاي ديگري مانند نمايشگاه ليبل، هولوگرام، بسته‌بندي انعطاف‌پذير و چاپ مطبوعات نيز برگزار شود.

ذكايي در ادامه درباره برگزاری چهارمین دوره نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني گفت: ثبت‌نام نهايي براي حضور در نمايشگاه چاپ ديجيتال از 1 بهمن ماه آغاز و تا اوايل خرداد ماه ادامه دارد، در اين مرحله افراد مي‌بايست فرم‌ها را پر كرده و هزينه غرفه را پرداخت كنند.
 
وي افزود: در ماه‌هاي گذشته پيش ثبت‌نام انجام شده اما زماني ثبت‌نام قطعي مي‌شود كه افراد متقاضي، پول غرفه خود را به طور كامل واريز كنند، تا زماني كه پول واريز نشود هيچ تعهدي به افراد نداريم. 
 
در تمام دنیا اصول شکل‌گیری نمایشگاه‌ها را اتحادیه‌ها انجام می‌دهند
بابك عابديني، نايب رييس اتحاديه صادركنندگان صنعت چاپ ايران نيز در توضيح اين موضوع اظهار كرد: وقتی در اتاق فکر‌ با سایر اتحادیه‌ها، موضوع چاپ دیجیتال را بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم که در مقطع کنونی، 50 درصد رشد صنعت چاپ دنیا در چاپ دیجیتال انجام می‌شود، از طرفی، چاپ دیجیتال نیز زیرمجموعه‌ اتحادیه لیتوگرافان است و بهتر است که نمایشگاه چاپ دیجیتال و گاه‌شمار ایرانی به‌وسیله اتحادیه‌ها برگزار شود چرا که در نمایشگاه‌های بزرگ دنیا باید عرضه و تقاضا با هم متناسب باشند و هیچ کس بهتر از اتحادیه‌ها نمی‌تواند این عرضه و تقاضا را ایجاد کند.

وي ادامه داد: با کمی مطالعه متوجه خواهیم شد که در تمام دنیا اصول شکل‌گیری نمایشگاه‌ها را اتحادیه‌ها انجام می‌دهند و نقض این موضوع نشان از بی‌اطلاعی افراد نسبت به این رویداد دارد. 

هركسي كه توانمندتر است بايد نمايشگاه را برگزار كند
محمد پديدار،رييس هيات مديره شركت پديد پردازش پايدار، نماينده انحصاري ماشين‌آلات چاپ ديجيتال «کونیکا مینولتا» در ايران گفت: نمايشگاه چاپ ديجيتال در سال‌هاي گذشته با رعايت استاندارد‌هاي لازم از سوي گروه تجاري ترنج برگزار شده است، و نيازي نيست كه در كنار نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران برگزار شود.

نماينده انحصاري ماشين‌آلات چاپ ديجيتال «کونیکا مینولتا» در ايران اظهار كرد: اگر اتحاديه‌ها توان برگزاري بهتر و جامع‌تر اين نمايشگاه را دارند به صحنه بيايند، تا به ارتقاي اعتبار چاپ ديجيتال كشور كمك كنند.

وي در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: مهم نيست كه چه كسي نمايشگاه را برگزار مي‌كند، من معتقدم كسي بايد اين نمايشگاه را برگزار كند كه توان بيشتري دارد و نمايشگاه را با كيفيت بالاتر برگزار مي‌كند. 

از دولت تدبير و اميد انتظار داريم كه كار را به‌دست كاردان بسپارد

جليل غفاري رهبر، رييس اتحاديه صحافان درباره اين موضوع گفت: بهترين راه اين است كه ما از تجزيه نمايشگاه بين‌المللي چاپ و بسته‌بندي تهران بكاهيم و اجازه تجزيه اين نمايشگاه به نمايشگاه‌هاي كوچك‌تر را ندهيم، به همين منظور نمايشگاه چاپ ديجيتال و گاه‌شمار ايراني بايد در كنار نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران برگزار شود.

وي ادامه داد: اگر قرار است اين نمايشگاه در كنار نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران برگزار نشود، بهترين برگزاركننده براي اين رويداد، اتحاديه‌ها هستند چراكه هيچ نهادي به اندازه اتحاديه‌هاي صنعت چاپ از مشكلات اين صنف آگاهي ندارد، از دولت تدبير و اميد انتظار مي‌رود كه كار را به‌دست كاردان بسپارد.

رييس اتحاديه صحافان در بخش پاياني صحبت‌هايش اظهار كرد:‌ اتحاديه‌ها درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرده‌اند و حال بايد منتظر ماند تا ببينيم كه مسوولان اين وزارتخانه چه تصميمي را اتخاذ مي‌كنند، وزارت ارشاد براي واگذاري يا عدم واگذاري دلايل خود را خواهد داشت كه اميدواريم در هر صورت، دلايل اين تصميم به صورت رسانه‌اي اعلام شود. 

هيچ كجاي قانون ذكر نشده كه اتحاديه‌ها الزاما نمايشگاه برگزار كنند

اميرحسين قاسمي، دبیر انجمن چاپ دیجیتال ایران به دفاع از ذكايي پرداخت و گفت: برگزاري نمايشگاه در ايران موضوعي است كه ساعت‌ها جاي بحث و بررسي دارد، نمايشگاه چاپ ديجيتال در اين چند سال به شكل خوب و استانداردي برگزار شده است و اين روند بايد ادامه داشته باشد.

وي ادامه داد: در هيچ كجاي قانون ذكر نشده كه اتحاديه‌ها بايد نمايشگاه برگزار كنند، اين نمايشگاه روندي خوبي دارد و همه بايد دست در دست هم دهيم تا فضاي نمايشگاه‌ها بزرگ‌تر و كيفيت مطلوب‌تر شود.

ذكايي در اقدامي روبه‌ جلو زمان ثبت‌نام اين رويداد را اول بهمن ماه اعلام كرد تا نشان دهد كه توپ هنوز در زمين وي است. اما حال باتوجه به صحبت‌هاي مطرح شده بايد منتظر ماند و ديد كه وزارت ارشاد چه تصميمي مي‌گيرد و كار را به چه گروهي واگذار مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط