فربد سراج، مترجم و مدیر داخلی نشر رهام نوآوری در حوزه کتابهای موسیقی را یک ضرورت دانست و گفت: نوآوری ضرورت حوزه موسیقی است. تغییرها نباید سیر نزولی داشته باشند؛ غربی ها از نوآوری نمیترسند؛ و از هر تغییری حمایت می کنند.
وی گفت: خیلیها فکر میکنند که با توجه به تاریخچه موسیقی، ما باید همیشه از شیوه نتنگاری یا نوازندگی موسیقیدانان گذشته تبعیت کنیم و از شیوهای که آنها تاکنون ارایه کردهاند، تبعیت کنیم.
وی اظهار کرد: من فکر می کنم همانطور که گذشتگان تاریخ ما را ساختند، ما هم میتوانیم برای آیندگان تاریخ بسازیم و برای اینکار لازم است دست به ابتکار و نوآوری بزنیم و از کسانی که نوآوری میکنند، به ویژه در حوزه موسیقی حمایت کنیم.
سراج تاکید کرد: تغییرها نباید سیر نزولی داشته باشند، بلکه شاخصه نوآوری اعتلا و پیشرفت است.
وی پیشرفت موسیقی غرب را ناشی از نوآوری دانست و افزود: به دلیل اعمال نوآوریها است که شاخههای گوناگون موسیقی در غرب بوجود آمده؛ چون آنان نه تنها از نوآوری نمیترسند؛ بلکه از هر تغییری در این زمینه حمایت میکنند.
به گفته وی، پس از اختراع دوچرخه اگر تغییر و تحول و نوآوری در آن انجام نمیشد، ما اکنون شاهد این همه خودرو سواری نبودیم و در همان سطح دوچرخه سوار باقی میماندیم.
مدیر داخلی نشر رهام عنوان کرد: متاسفانه در موسیقی کلاسیک به ویژه در موسیقی کلاسیک ایرانی محافظه کاری میشود و بسیاری از اساتید ما با هر گونه نوآوری مخالفت میکنند.
سراج گفت: خوشبختانه موسیقیدانان نسل جدید ترسی از نوآوری ندارند و به همین دلیل اکنون ما شاهد تالیفات جدید و گاه متفاوت در حوزه کتابهای موسیقی هستیم.
وی عنوان کرد: هنوز در جامعه ما به موسیقی به عنوان یک وسیله طرب نگاه میشود و نوازنده را مطرب میخوانند؛ تا این نگاهها عوض نشوند ما همچنین شاهد این کجسلیقگیها خواهیم بود.
سراج متولد تهران و مترجم کتابهای موسیقی و مدیر داخلی نشر رهام است.
نظر شما