جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کتاب های آموزشی وابسته به کتاب های درسی نیستند

سرگروه هیات داوران بخش ریاضی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به نقش نظام آموزشی کشور در بهبود کیفیت کتاب‌های آموزشی، انتظار ایجاد چرخش در کتاب‌های آموزشی را منوط به جایگزینی نظام آموزش محور به جای نظام ارزشیابی و کنکور محور دانست.

خسرو داوودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در توضیح معیارهای اولیه برای تشخیص یک کتاب آموزشی مناسب اظهار کرد: یک کتاب آموزشی مناسب باید با برنامه درسی رسمی کشور همسو و هماهنگ باشد، از نظر علمی غلط نداشته و از لحاظ ظاهری استانداردهای لازم را دارا باشد. 

وی ادامه داد: اخیرا روش‌های تدریس درس ریاضی به سمت تدریس فعال و مشارکتی حرکت کرده و مانند گذشته بر تکرار و تمرین تاکید نمی‌کند، به دنبال این تغییرات، نظام ارزشیابی نیز دستخوش تغییراتی شده و برعکس گذشته که آموزش در خدمت ارزشیابی بود، ارزشیابی را خدمتگزار و تابع آموزش محسوب می‌کند. 

داوودی افزود: در همین راستا آثاری که مانند برنامه درسی قدیم بر تکرار و تمرین و ارزشیابی تاکید دارند و به دنبال کلیشه سازی‌ هستند، مورد تایید داوان بخش ریاضی جشنواره قرار نمی‌گیرند. 

سرگروه هیات داوران بخش ریاضی جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، کتاب درسی را یک رسانه خواند و بیان کرد: ناشران کتاب‌های کمک درسی و آموزشی باید به کتاب درسی به عنوان یک رسانه نگاه کنند و در صدد باشند که در آثار خود به مباحثی بپردازند که کتاب درسی به دلیل محدودیت نمی‌تواند مورد تاکید قرار دهد. 

وی ادامه داد: کتاب درسی در سطح ملی برای همه قشر‌های دانش‌آموزی نگاشته می‌شود و متوسط دانش‌آموزان یک مقطع را در تولید محتوای درسی مد نظر قرار می‌دهد، بنابراین ناشران با توجه به کاستی‌های کتاب درسی می‌توانند قشر بالا و پایین دانش‌آموزان را مخاطب آثار خود قرار دهند. 

داوودی کتاب‌های کمک درسی را عمدتا ناهمسو با برنامه درسی دانست وگفت: کتاب‌های کمک درسی با نگاهی جزنگر به کتاب‌های درسی توجه کرده و عمدتا از برنامه درسی کلان دور افتاده‌اند اما کتاب‌های آموزشی نگاهی کلان به برنامه‌ درسی دارند و به همین دلیل با اقبال بیشتری مواجه می‌شوند چراکه وابسته به کتاب درسی خاصی نبوده و در جایگاه یک رسانه در کنار کتاب درسی، سعی در تکمیل برنامه درسی دارند. 

وی در توضیح عملکرد 10 دوره جشنواره در بهبود کیفیت کتاب‌های آموزشی اظهار کرد: قطعا در مقایسه با سال‌های نخستین برگزاری جشنواره رشد، تغییراتی اتفاق افتاده اما روند این تغییرات به نسبت 10 سال، کند است، چراکه در کنار عملکرد جشنواره، نظام آموزشی کشور نیز باید به بهبود اوضاع کمک کند. 

داوودی افزود: وقتی عمده کتاب‌های آموزشی نظام ارزشیابی را مد نظر قرار می‌دهند، باید مشکل را در این نظام جست. برای نمونه با تغییراتی که در کتاب‌های مقطع ابتدایی اتفاق افتاد و آموزش و ارزشیابی کیفی جایگزین نظام پیشین شد، شاهد آن بودیم که کتاب‌های آموزشی ابتدایی با برنامه درسی هماهنگ‌تر از گذشته شدند و آمار کتاب‌های برگزیده این مقطع نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.
 
وی گفت: بنابراین انتظار ایجاد چرخش در کتاب‌های آموزشی، منوط به جایگزینی نظام آموزش محور به جای نظام ارزشیابی و کنکور محور است که بر عهده نظام آموزشی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها