به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سامانههای هواپیما (1)» در پنج فصل به قلم جواد امیدی تنظیم شده است. «سیستم انتقال قدرت سيال در هواپيما»، «ارابه فرود»، «تایر هواپیما»، «سطوح کنترل فرامین هواپیما» و «ابزار و آلات دقیق در هواپیما» عناوین این فصول را تشکیل میدهند.
در فصل نخست، سیستم هیدرولیک و زیرمجموعههای آن بررسی شدهاند. در فصل دوم، درباره ارابههای فرود و وابستگی آن به سیستم هیدرولیک برای تامین فشار لازم برای باز و بسته کردن چرخها، صحبت شده است.
فصل سوم، تاریخچه کشف لاستیک و مرحله تکامل آن تا امروز و انواع مختلف تایرهای وسایل نقلیه بهویژه تایر هواپیما را مطرح و معرفی کرده است. در فصل چهارم نیز انواع سطوح کنترل هواپیما و نحوه بکارگیری هر کدام از سطوح تشریح شده است.
در فصل پنجم، ابزار و آلات دقیق هواپیما و تمام نشاندهندههای سیستمهای مختلف بهصورت مصور مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند. در این فصل، سیستمهای ضدیخزدگی در مناطق مورد حمله، صندلیپران، چترهای نجات و جعبه لوازم حیاتی نجات در هواپیماهای شکاری و در نهایت سیستمهای معین که شامل مطالب حیاتی و اخطار هستند، ارایه شده است.
مولف در بخشی از کتاب سامانههای هواپیما را اینگونه معرفی کرده است: «تعمیر و نگهداری صحیح و دقیق از سیستمها یا سامانههای هواپیما باعث طول عمر هواپیما با ضریب اطمینان پرواز مطمئن و مطلوب میشود که این امر مستلزم داشتن علم، مهارت کافی و کامل است که در استانداردهای F.A.R تعیین شدهاند. تمام سامانههای هواپیما مهم و حیاتی بوده و مهندسان تعمیر و نگهداری باید بدانند که جان سرنشینان هواپیما بستگی به توانایی، مهارت، علم و دقت آنها در امور نگهداری هواپیما دارد.»
در میان سیستمهای مورد بحث در این کتاب، سامانه E.C.S که شامل سه بخش است، تاکید بیشتری را طلب میکند. این سیستم، در فصل نخست کتاب «سامانههای هواپیما (2)» بهصورت کامل بحث و بررسی شده است. این اثر نیز بهزودی از سوی انتشارات امید انقلاب منتشر خواهد شد.
چاپ نخست کتاب «سامانههای هواپیما (1)» با شمارگان یکهزار و 100 نسخه در 304 صفحه، به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات امید انقلاب منتشر شده است.
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰
نظر شما