به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب سعی دارد با تلفیقی از قانون ثبت، قانون و آییننامه دفاتر اسناد رسمی، مجموعه بخشنامههای ثبتی و همچنین آن قسمت از قانون مدنی که درباره مقررات انجام عقود، معاملات و قراردادهاست، مطالبی بیاورد که هم نیاز علاقهمندان و سردفتران دفاتر را برآورده و هم به صورت کاربردی و ملموس، دانشجویان و دانشپژوهان رشته حقوق ثبت بتوانند از مطالب آن بهرهمند شوند.
نویسنده در پیشگفتار، هدف از نگارش این کتاب را اینگونه بیان میکند: «در غالب بازرسیهایی که از دفاتر رسمی انجام شده و کیفر خواستهایی که برای سردفتران و دفتریاران صادر میشود، مشاهده میشود که اکثر قریب به اتفاق تخلفات صورتگرفته، نه به عمد بلکه به خاطر عدم آشنایی و وقوف کامل به قوانین و مقررات میباشد، از طرفی ... به کمتر کتابی برخورد نمودم که به صورت کاربردی به بیان مطالب پرداخته باشد و همچنین به لحاظ تغییر قوانین و مقررات ثبتی و صدور بخشنامهها و دستورالعملهای جدید، بعضی کتب جوابگوی نیاز فعلی نیست. لذا در این کتاب سعی شده {به این نیازها پاسخ داده شود}»
این کتاب در دو بخش «تشکیلات و مقررات دفاتر اسناد رسمی» و «نحوه عملی تنظیم سند رسمی» به شرح قوانین و آییننامههای دفاتر اسناد رسمی میپردازد. در بخش نخست درباره شناخت دفاتر اسناد رسمی و تشکیلات آن و مقررات مربوط به دفاتر مطالبی آورده شده و در بخش دوم به بحث مقررات و نحوه عملی تنظیم و ثبت سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی میپردازد.
بخش نخست این کتاب هفت فصل را به خود اختصاص داده است که «سازمان و تشکیلات دفترخانه»، «نحوه انتخاب سردفتران و دفتریاران و صلاحیت آنها»، «مقررات مربوط به دفترخانه»، «مقررات مربوط به سردفتران و دفتریاران»، «وظایف و مسولیتهای سردفتران و دفتریاران»، «امور مالی دفترخانه» و «کانون سردفتران و دفتریاران» عناوین آن را تشکیل میدهد.
همچنین بخش دوم این کتاب زیر عنوان «نحوه عملی تنظیم و ثبت سند رسمی»، شامل شش فصل است که موضوعهای آن با عناوین «کلیات»، «مقررات عمومی تنظیم و ثبت سند رسمی»، «مقررات تنظیم و ثبت اسناد معاملات اموال غیرمنقول(املاک)»، «مقررات تنظیم و ثبت اسناد معاملات اموال منقول»، «مقررات تنظیم و ثبت اسناد انواع عقود، معاملات و قراردادها» و «مقررات گواهی امضا اسناد عادی» مشخص شدهاند.
در بخش از این کتاب میخوانیم: «مقصود از حقوق ثبت اسناد، مجموعه قوانین و مقررات مربوط به تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی میباشد و طبق ماده 1287 قانون مدنی: اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، رسمی است.»
در بخش دیگری از کتاب درباره مقررات تنظیم و ثبت اسناد آورده شده است: «اسناد و ثبت دفتر باید با جوهر ثابت نوشته شود، بنابراین سند رسمی را نمیتوان با مداد و امثال آن نوشت، چراکه محتویات و نوشتههای آن باید ماندگاری لازم را داشته باشد و مصون از تغییر و تبدیل باشد و همچنین اسناد باید با خط خوش و خوانا نوشته شود، خوانا بودن خط از این جهت مهم است که ممکن است در اثر بدخطی و ناخوانا بودن کلمات، معنی عبارات تغییر یابد.»
چاپ نخست کتاب «حقوق ثبت اسناد»، نوشته محمود محبی، در 248 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات خرسندی چاپ و منتشر شده است./
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
نظرات