پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۰
کلیات و مبانی برنامه‌ریزی درسی» مکتوب شد

کلیات و مبانی برنامه‌ریزی درسی» با بررسی علمی مقوله برنامه‌ریزی درسی برای متخصصان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «کلیات و مبانی برنامه‌ریزی درسی» نوشته دکتر سید عباس رضوی،‌ عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز،‌ است. این کتاب در 9 فصل به همت انتشارات دانشگاه اهواز منتشر شده است.

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «مفاهیم برنامه‌ریزی درسی»، «مبانی برنامه‌ریزی درسی» و «نیاز سنجی در برنامه‌‌ریزی درسی» به مباحثی مانند پرسش‌هایی برای یادگیری بهتر،‌ مبانی روانشناختی برنامه‌ریزی درسی و مفهوم نیا‌زسنجی اشاره دارد.

مولف درباره برنامه‌ریزی درسی آورده است، برنامه‌ریزی درسی فرآیندی است که اندیشه، عمل‌ و هدف را با یکدیگر درمی‌آمیزد. دست‌‌اندرکاران تعلیم و تربیت و متخصصان علوم تربیتی باید با کلیات و مبانی برنامه‌ریزی درسی آشنا باشند تا بتوانند از قابلیت‌های این رشته علمی استفاده کنند.

سه فصل بعدی کتاب با عنوان‌های «هدف در برنامه‌ریزی درسی»، «محتوای برنامه‌ریزی درسی» و «روش‌‌های آموزش و تدریس» شامل موضوعاتی مانند روش اکتشافی، ‌بحث گروهی، ‌معیار‌های انتخاب محتوا،‌ سطوح روانی ـ حرکتی است. 

نویسنده در این سه فصل کوشیده به تشریح مفاهیمی چون نیازسنجی،‌ اهمیت و اصول نیاز‌سنجی،‌ الگو‌ها و روش‌های نیازسنجی و الگوی تعیین هدف بپردازد.

فصل‌های بعدی کتاب با عنوان‌های «فناوری، رسانه و برنامه درسی»، «اجرای برنامه درسی» و «ارزشیابی برنامه درسی» به مباحثی مانند فناوری آموزشی،‌ کارکرد‌های آموزشی، و عوامل خارج از محیط برنامه ‌درسی پرداخته است. 

مولف، در سه فصل پایانی کوشیده به بررسی مفهوم ارزشیابی بپردازد و رویکرد‌ها روش‌های اجرای برنامه‌ درسی عوامل، ‌افراد و گروه‌های موثر در اجرای برنامه‌درسی و راه‌کار‌های موفق درسی اشاره دارد. 

این اثر با هدف ارایه چشم‌اندازی کلی از برنامه‌ریزی درسی،‌کلیات برنامه‌ریزی درسی و مبانی آن را به مخاطبان خود عرضه منتشر شده است.

نخستین چاپ کتاب «کلیات و مبانی برنامه‌ریزی درسی» با شمارگان،‌ یک هزار نسخه در 160 صفحه، به بهای 6 هزار  تومان به همت انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها