با توجه به آمار منتشر شده توسط موسسه خانه ی کتاب و کتابخانه ملی هر سال بیش از 300هزار عنوان کتاب منتشر می شود و این نشان دهنده وضعیت نسبتا مطلوب در عرصه انتشار کتاب است اما یکی از نقایص مهم در این چرخه عدم انگیزه افراد جامعه برای مطالعه است.
یکی از مهمترین راه های تبیین فرهنگ خودی در جامعه انس افراد جامعه با کتاب است. اين موضوع ما را متقاعد مي سازد كه «كتاب» را يكي از برترين، زيباترين و مهم ترين تجليات فرهنگي بدانيم و آن را از گران سنگ ترين پديده ها و ميراث بشري به شمار آوريم.
كتاب، حتي در روزگار پيشرفتهاي چشمگير بشر در عرصه هاي دانش و نوآوري و فرهنگ، نه تنها اهميت خود را از دست نداده، كه ابعاد گسترده تر و تازه تر و جلوه هايي پايدارتر يافته است. بي گمان، آنان كه گامهاي بلندي در وادي پيشرفتهاي گوناگون برداشته اند، هرگز با كتاب و كتابخواني بيگانه نبوده اند و يا اقبالي اندك بدان نداشته اند؛ بلكه مطالعه را به عنوان يك عنصر اصلي و ضروري در زندگي خود دانسته اند.
كتاب بايد والاترين جايگاه را در گستره هاي فردي و اجتماعي دارا باشد؛ حال آنكه سوگمندانه و به دلايلي گوناگون، اكنون كتاب از چنين موقعيتي به شايستگي در جامعۀ ما برخوردار نيست و هنوز مطالعه به عنوان يك نياز دايمي براي همگان مطرح نمي باشد. اين مسئله، با توجه به چنان پيشينۀ درخشان و درك ضرورتها و نيازهاي اين زمان، درخور تأمل فراوان است و بازنگري آن بايد از اولويتهاي زندگاني ما باشد.
عنايت به اين مهم، به ويژه با اهتمام و تأكيدي كه مقام معظم رهبري به طور مداوم در زمينۀ رشد و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه دارند، ما را بر آن می دارد تا با برنامه ریزی صحیح در گسترش فرهنگ کتاب خوانی اقدام نماییم.
اگر چرخه کتاب را دارای سه بعد اصلی بدانیم یعنی تولید کننده، توزیع کننده و استفاده کننده از کتاب، با توجه به آمار منتشر شده توسط موسسه خانه ی کتاب و کتابخانه ملی هر سال بیش از 300.000 عنوان کتاب منتشر(چاپ اول و یا باز نشر) می شود و این نشان دهنده وضعیت نسبتا مطلوب در عرصه ی انتشار کتاب است اما یکی از نقایص مهم در این چرخه عدم انگیزه افراد جامعه برای مطالعه می باشد حال این نبود انگیزه می تواند به عدم شناخت جایگاه کتاب و کاربرد آن در زندگی مربوط باشد و راه حل این مهم آن است که کتاب را وارد زندگی روزه مره افراد کرد و یکی از روش هایی که می توان افراد را به مطالعه کتاب مجبور کرد ایجاد انگیزه در مطالعه کتاب است حال سوال این است که چگونه ایجاد انگیزه کنیم ؟
باید گفت انگیزه مشتمل بر انگیزاننده های درونی و بیرونی است که یکی از انگیزاننده های درونی میتواند شناخت جایگاه کتاب در زندگی باشد که این مهم باید از طریق رسانه ها به مردم اطلاع رسانی شود و دیگر آنکه انگیزاننده های بیرونی می تواند جوایزی باشد که در مسابقات کتابخوانی در نظر گرفته می شود این امر هم می تواند در ایجاد علاقه و انگیزه به مطالعه موثر باشد و شاید همه این مسیر ها باید برای کودکان و نوجوانان برنامه ریزی شود تا شاید در اینده کشوری داشته باشیم که همه مردم آن اهل مطالعه باشند.
نظر شما