منوچهر حسنزاده، مدیر نشر مروارید، در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تجربیات خود در حوزه نشر کتاب سخن گفت. موسسه انتشاراتی مروارید در سال 1340 در خیابان نادری تاسیس شد و منوچهر حسنزاده، در کنار مجید روشنگر، فریدون نیکنام و پرویز علیبیگ موسسان اولیه آن بودند. این ناشر در این مدت، به یکی از ناشران محبوب میان مخاطبان و اهالی قلم تبدیل شده است.
حسنزاده که در صحبتهایش بیان طنزگونهای داشت، تعامل خوب با اهالی قلم را در موفقیت نشر «مروارید» موثر دانست و گفت: همیشه به همه اهل قلم گفتهایم که این نشر از آنِ شماست و اگر به اینجا بیایید کاملا دوستانه و از صمیم قلب از آنان استقبال میکنیم. ایشان هم فریب ظاهر و زبان بازی ما را میخورند. البته به نظرم این فریب تا حد زیادی به نفع ما بوده و آنها هم اغلب از همکاری با ما راضی هستند.
خلقیات ناشران آنها را از هم متمایز میکند
وی درباره خاطرات روزهای ابتدایی فعالیت نشر «مروارید» در ابتدای دهه چهل چنین سخن گفت: همین روش و تعامل از ابتدای فعالیت در این انتشارات وجود داشت. ما اهالی قلم را دوست داشتیم و آنها هم خاطرخواه ما شدند. افکار عمومی هم اهمیت زیادی دارند. هر ناشری برداشت، سیاست و خلقیات خاص خودش را دارد. در واقع ناشرها خود آدمها هستند و خلقیات خاص خودشان را دارند و به همین واسطه است که اهالی قلم به سوی آنها جلب میشوند.
به اعتقاد حسنزاده ارتباط میان ناشر و اهالی قلم جدای روابط فروش است. وی با بیان این مطلب ادامه داد: این ارتباط پر است از زیبایی و ظرافت و تحقیقاً میان آنها محرمانه خواهد ماند.
ناشر بدون آزمون و خطا باتجربه نمیشود
حسنزاده معتقد است هر ناشری به مرور زمان به تخصص و تجربه لازم برای چاپ کتاب میرسد. وی با بیان این مطلب توضیح داد: اغلب ناشران برای خود ستاد و گروه مشاور دارند و امور مربوط به چاپ کتاب را با مشاوره انجام میدهند. گاه ناشری در این حد هست که خودش تصمیم بگیرد و گاه نه. اما به مرور و با فعالیت مستمر، ناشران میتوانند به تخصص لازم برسند و خوب و بد را از هم تمیز دهند.
وی افزود: علاوه بر تجربه، آزمایش و خطا هم هست. مثلا ممکن است کتابهایی به چاپ برسند اما در همان ابتدای امر خفه شوند. گاه ناشر به سراغ ژانر خاصی میرود اما در آن موفق نمیشود. اتفاقاتی اینچنین برای هر ناشری ممکن است روی بدهد اما به مرور زمان میتوان به تجربه لازم دست یافت.
مدیر پیشکسوت نشر مروارید درباره ویژگیهای اصلی نشر مروارید گفت: همینکه 80 درصد کتابهایمان تجدید چاپ میشوند نشانه موفقیت است. از دو سه بار تجدید چاپ داریم تا 40 بار. به نظرم ما در انتخابهایمان موفق بودیم و اهل قلم هم از همکاری با ما راضی بودند. مترجمی که کتابش 10 بار تجدید چاپ شود چرا نباید از کار کردن با «مروارید» راضی باشد؟
مسایل مالی و چگونگی پرداخت به نویسندگان و مترجمان موضوع دیگری بود که حسنزاده درباره آن چنین گفت: در پذیرش کتاب برای انتشار در پی این نیستیم که صاحب اثر شهرت و سابقه زیاد دارد یا نه. در اینجا اثر ارزیابی میشود و اگر کیفیت لازم را داشت کتاب را چاپ میکنیم. حتی به استادان دانشگاه هم سپردهایم که شاگردان ممتاز خود را به ما معرفی کنند و با همین روند حالا شاگردانی داریم که بیش از استادهای خود کتاب چاپ کردهاند.
دایره ممیزی منطقیتر شود
این ناشر در پاسخ به این سوال که «مهمترین ضعف ناشران داخلی چیست؟» اظهار کرد: من ضعفی در بازار نشر نمیبینم. به نظرم اگر وزارت ارشاد بیشتر مساعدت کند و دایره ممیزی منطقیتر شود اوضاع بهتر میشود. تنها خواسته ما هم این است که اهالی قلم ورزیده بیشتر وارد صنعت نشر شوند و کتابهای بیشتر و بهتری به چاپ برسند.
وی از چاپ کتاب « فرهنگ اصطلاحات ادبی» به عنوان یکی از خاطرات خوبش یاد کرد و گفت: چندین سال پیش دکتر شفیعی با من تماس گرفت و گفت یکی از دانشجویانش این موضوع را برای پایاننامه خود انتخاب کرد که سیما داد، همان دانشجو، همراه با دفترچه و کتابهایی به سراغ ما آمد و صحبتهایی درباره موضوع داشتیم. بعد از آن من نمونههای فرهنگی از چنین کاری را به دکتر شفیعی نشان دادم.
حسنزاده افزود: سه سال از آن موضوع گذشت و خانم سیما داد با مطلبش سراغ ما آمد. این کتاب که باید توسط یک گروه تالیف میشد با شرط و شروطهایی برای تجدید چاپهای بعدیاش منتشر شد و الان یکی از افتخارات نشر مروارید محسوب میشود؛ کتابی که چندین بار تجدید چاپ شده است./
سهشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۹
نظر شما