به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیتالله مصطفی محققداماد دیروز (5 اسفند) در همایش بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی با موضوع «اخلاق و فلسفه» سخنرانی خود با موضوع «خواجه نصیرالدین طوسی، نظریه پرداز اخلاق شیعی» را ارایه داد و گفت: خواجه نصیرالدین طوسی را معمولاً به عنوان نظریهپرداز کلام شیعی میشناسیم و این مساله کاملا درست است، چراکه تا پیش از خواجه اثر مهمی در کلام شیعی وجود نداشته و بعد از خواجه هم هر اثری که نوشته شده است، در حاشیه آثار او قرار دارد، اما بزرگی این شخصیت فکری فقط به واسطه نظریهپردازیاش در کلام شیعی نبوده است.
وی ادامه داد: مولف کتاب بزرگ «تجرید الاعتقاد» که یکی از بزرگترین کتابهای کلام شیعی است، خدمت بزرگ دیگری به تشییع کرده و آن نظریهپردازی نظام اخلاقی شیعی است.
محققداماد با بیان این که کتابهای اخلاقی خواجه نصرالدین تنها حاوی موعظه و پند و نصیحت نیستند، افزود: اگر اخلاق تنها پند و نصیحت باشد که در همه جا یافت میشود. بنابراین، نظام اخلاقی با پند و نصیحت تفاوت دارد. خواجه نصیرالدین به عنوان یک متفکر شیعی برای مکتب تشیع نظام اخلاقی قایل است و برای اخلاق جایگاه نفسالامری را در نظر میگیرد. او همه چیز را به دست شریعت نمیدهد و اخلاق را به نحو مطلق بر شریعت متکی نمیسازد، بلکه در جاهایی آموزهها و قواعد اخلاق را بر قلمرو عقل طرح میکند.
به گفته استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی، اخلاق مبتنی بر شریعت برای همه شرایط و جایگاههای معرفتی احکام اخلاقی را صادر نمیکند و بسیاری از شرایط وجود دارند که در آنها مسایل اخلاقی ایجاد میشوند ولی حکم شرعی اخلاقی برای آنها وجود ندارد. درچنین مواقعی باید با عقل به احکام اخلاقی رسیدگی کرد.
گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال میشود./
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۴
نظر شما