به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «راهبردهای آفرینش در پرفورمنس آرت» نوشته سیدامید هاشمی، شاگرد ایرانی مارینا آبراموویچ، هنرمند مشهور پرفورمنس، در یکی از کارگاههای آموزشیاش است.
این کتاب دو پیشگفتار، چهار بخش و سه ضمیمه دارد. پیشگفتار نخست کتاب به قلم کامنوش خسروانی با عنوان «چرا از بادی آرت حرف بزنیم؟» است. پیشگفتار دوم، در واقع مقدمه نویسنده کتاب است؛ هاشمی در این مقدمه به شرح و توضیح مفهوم پرفورمنس و طرز تلقی این هنر در جریانهای هنر معاصر ایران پرداخته است.
بخش نخست کتاب با عنوان کلی «پرفورمنس» شامل سه فصل است: «پرفورمنس آرت (در غرب) چیست؟»، «نمود اتفاقات روز در پرفورمنس» و «مجسمه اجتماعی».
بخش دوم کتاب با عنوان «بدن در پرفورمنس آرت» نیز سه فصل دارد: «مساله بدن در بادی آرت»، «چرا بدن بدون ارگان؟» و «بدن بدون ارگان». بخش سوم کتاب «رویداد کلیدی» نام دارد.
اما مفصلترین قسمت کتاب، بخش چهارم آن با عنوان «انتقال دانش عملی پرفورمنس آرت» در 9 فصل است: «تجربه یک تجربه»، «خود آمادهسازی»، «آموزش هنرمند، نزد مارینا آبراموویچ»، «تئوری تمرینات عملی»، «اجرای تمرینات»، «ورکشاپ شماره یک»، «دفترچه یادداشت»، «پیش نتیجه گیری» و «نتیجه گیری».
ضمیمههای کتاب نیز به ترتیب «یک تجربه شخصی؛ کار سختی نیست»، «اجرای برخی از تمرینات مارینا آبراموویچ» و «مانیفست زندگی یک هنرمند» نام دارند.
«راهبردهای آفرینش در پرفورمنس آرت» نوشته سیدامید هاشمی با ترجمه کامنوش خسروانی و ویراستاری صمد چینیفروشان، با شمارگان 500 نسخه، 156 صفحه و بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی نشر قطره روانه کتابفروشیها شده است.
این کتاب جلد 63 مجموعه «تئاتر امروز جهان» است که زیر نظر قطبالدین صادقی در نشر قطره منتشر میشود. /
مارینا آبراموویچ، هنرمند معاصر آمریکایی، یوگوسلاویتبار است. او از اوایل دهه 1970 خلق آثار پرفورمنس را به صورت حرفهای آغاز کرد.
«راهبردهای آفرینش در پرفورمنس آرت» یکی از معدود آثار به زبان فارسی است که به دیدگاههای هنری آبراموویچ میپردازد.
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹
نظر شما