این کتاب با زبانی ساده به همراه راهنماییهای کاربردی و علمی، با ارایه تصویری نسبتا کامل از تاریخ روابطعمومی کشور و بررسی ساختارهای روابطعمومی در دورههای مختلف، به برداشت و درک شاغلان روابطعمومی از روابطعمومی دولتی کمک میکند.
این کتاب در دو بخش و هشت فصل تدوین شده است، در بخش نخست و فصل اول این کتاب، زمینههای مطالعه روابط عمومی دولتی در کشوهای ایران باستان، مصر، عراق، یونان باستان، روم، هندوستان، بریتانیا و آمریکا، همچنین نقش برخی الگوها و شخصیتهای اثرگذار مانند کوروش کبیر، هرودوت، اسکندرکبیر، آسوکا، صلاحالدین ایوبی، کنفوسیوس، مهاتما گاندی و امام خمینی (ره) به همراه عامل تبلیغات مذهبی در روابط عمومی دولتی بررسی شده است.
دومین فصل کتاب نیز به موضوع مفاهیم و تعاریف روابطعمومی دولتی، جایگاه روابط عمومی در سازمانهای دولتی، سهم روابطعمومی در سطوح مختلف سازمانهای دولتی، نقش متخصصان روابطعمومی در سازمانهای دولتی، مهارتهای متخصصان روابط عمومی دولتی اختصاص دارد.
نگاهی به نقش روابط عمومی دولتی، عوامل متمایز فعالیتهای روابط عمومی دولتی، سیاست و رسانهها، نیاز فزاینده به روابط عمومی دولتی، افزایش شهرنشینی، افزایش پیچیدگی جامعه و دولت، افزایش حرکت و جابهجایی، افزایش خواستههای شهروندان، مخاطبان اصلی روابط عمومی دولتی و روابط عمومی مؤثر نیز از دیگر موضوعهایی است که در این کتاب بررسی شده است.
در سومین فصل کتاب نیز نظریههای روابط عمومی دولتی مانند نظریههای ترغیب، انگیزش و رفتار، ارتباطات، سازماندهی و ارتباطات سازمانی و گرونیگ و هانت به صورت تشریحی معرفی شدهاند. نگاهی به الگوی تبلیغ یا کارگزاری مطبوعاتی، خاستگاه شیوههای ارتباطی در ایران، شکلگیری روابط عمومی نوین در ایران و دورههای رشد و تعالی روابط عمومی در ایران نیز در مباحث این فصل گنجانده شده است.
مباحثی درباره وظایف روابط عمومی دولتی را میتوان در چهارمین فصل این کتاب مطالعه کرد. اهداف روابط عمومی دولتی، فعالیتهای جاری روابط عمومی دولتی، مدیریت نوآوری و خلاقیت، مدیریت روابط با دولت، مدیریت تبلیغات دولتی، مدیریت ارتباطات درون سازمانی و مدیریت روابط عمومی یکپارچه نیز در این فصل قرار داده شده است.
در دومین بخش این کتاب نیز فصول پنجم تا هشتم گنجانده شده است. در فصل پنجم که درباره قدمت روابط عمومی دولتی در ایران است، تاریخ اجمالی روابط عمومی در جهان، روابط عمومی در ایران باستان، روابط عمومی در دوره ساسانیان، انجمن مغان؛ آغازگر روابط عمومی علمی در ایران، روابط عمومی در دوره پهلوی و روابط عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شدهاند.
همچنین در فصل ششم کتاب، سطوح روابط عمومی دولتی در ایران به صورت فرانگر آمده است، موضوعهایی مانند روابط عمومی جهانی، دیپلماسی عمومی، سازمانهای غیر دولتی، سازمانهای روابطعمومی خارجی، مبارزه اطلاعاتی و جنگ نرم، روابط عمومی در سطح ملی و قوه مجریه در این بخش گنجانده شدهاند.
در فصل هفتم و هشتم نیز ساختار روابط عمومی دولتی در ایران به همراه عملیات و وظایف کلی روابط عمومی دولتی، جایگاه روابط عمومی در سازمانهای دولتی قبل از انقلاب اسلامی، شرح وظایف پیشنهادی هماهنگ درباره روابط عمومیها و شرح کلی وظایف روابط عمومی دولتی در ایران شامل فعالیت های مدیریتی، فعالیتهای مشاورهای و مطالعات و تحقیقات و ارتباطات رسانهای قرار داده شده است.
کتاب «روابط عمومی دولتی» در 424 صفحه، قطع وزیری، شمارگان یکهزار و 500 نسخه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شده است.
نظر شما