سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۳
چه بایدکردهای روابط‌عمومي دولتي در ایران

کتاب «روابط‌عمومي دولتي» اثری از مهدي باقريان، هادي كمرئي و محد حمدان بن‌حاجي عدنان از سوی انتشارات کارگزار روابط‌عمومی بر ویترین کتابفروشی‌ها نشست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موضوع اصلی این كتاب درباره حرفه روابط‌‏عمومي در دولت و توسعه و اهميت تاريخي آن در ايران، همچنین عوامل موثر در رشد و عناصر تشكيل‌دهنده آن است، عوامل عمومي كه سبب تقويت حرفه روابط‏ عمومي در دولت مي‌شود نیز موضوع دیگری است که در این کتاب بررسی می‌شود.
این کتاب با زبانی ساده به همراه راهنمایی‌های کاربردی و علمی، با ارایه تصویری نسبتا کامل از تاریخ روابط‌عمومی کشور و بررسی ساختارهای روابط‌عمومی در دوره‌های مختلف، به برداشت و درک شاغلان روابط‌عمومی از روابط‌عمومی دولتی کمک می‌کند.
این کتاب در دو بخش و هشت فصل تدوین شده است، در بخش نخست و فصل اول این کتاب، زمینه‌های مطالعه روابط ‏عمومی دولتی در کشوهای ایران باستان، مصر، عراق، یونان باستان، روم، هندوستان، بریتانیا و آمریکا، همچنین نقش برخی الگوها و شخصیت‌‏های اثرگذار مانند کوروش کبیر، هرودوت، اسکندرکبیر، آسوکا، صلاح‌الدین ایوبی، کنفوسیوس، مهاتما گاندی و امام خمینی (ره) به همراه عامل تبلیغات مذهبی در روابط ‏عمومی دولتی بررسی شده است.
دومین فصل کتاب نیز به موضوع مفاهیم و تعاریف روابط‌عمومی دولتی، جایگاه روابط ‏عمومی در سازمان‌های دولتی، سهم روابط‌عمومی در سطوح مختلف سازمان‌های دولتی، نقش متخصصان روابط‌عمومی در سازمان‌‏های دولتی، مهارت‌های متخصصان روابط ‏عمومی دولتی اختصاص دارد.
نگاهی به نقش روابط ‏عمومی دولتی، عوامل متمایز فعالیت‌های روابط ‏عمومی دولتی، سیاست و رسانه‌ها، نیاز فزاینده به روابط ‏‌عمومی دولتی، افزایش شهرنشینی، افزایش پیچیدگی جامعه و دولت، افزایش حرکت و جابه‌جایی، افزایش خواسته‌های شهروندان، مخاطبان اصلی روابط ‏عمومی دولتی و روابط‏ عمومی مؤثر نیز از دیگر موضوع‌هایی است که در این کتاب بررسی شده است.
در سومین فصل کتاب نیز نظریه‌های روابط‏ عمومی دولتی مانند نظریه‌های ترغیب، انگیزش و رفتار، ارتباطات، سازماندهی و ارتباطات سازمانی و گرونیگ و هانت به صورت تشریحی معرفی شده‌اند. نگاهی به الگوی تبلیغ یا کارگزاری مطبوعاتی، خاستگاه شیوه‎های ارتباطی در ایران، شکل‌گیری روابط ‏عمومی نوین در ایران و دوره‎های رشد و تعالی روابط عمومی در ایران نیز در مباحث این فصل گنجانده شده است.
مباحثی درباره وظایف روابط‏ عمومی دولتی را می‌توان در چهارمین فصل این کتاب مطالعه کرد. اهداف روابط ‏عمومی دولتی، فعالیت‌های جاری روابط‏ عمومی دولتی، مدیریت نوآوری و خلاقیت، مدیریت روابط با دولت، مدیریت تبلیغات دولتی، مدیریت ارتباطات درون سازمانی و مدیریت روابط ‏عمومی یکپارچه نیز در این فصل قرار داده شده است.
در دومین بخش این کتاب نیز فصول پنجم تا هشتم گنجانده شده است. در فصل پنجم که درباره قدمت روابط ‏عمومی دولتی در ایران است، تاریخ اجمالی روابط ‏عمومی در جهان، روابط ‏عمومی در ایران باستان، روابط ‏عمومی در دوره ساسانیان، انجمن مغان؛ آغازگر روابط ‏عمومی علمی در ایران، روابط ‏عمومی در دوره پهلوی و روابط ‏عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شده‌اند.
همچنین در فصل ششم کتاب، سطوح روابط ‏عمومی دولتی در ایران به صورت فرانگر آمده است، موضوع‌هایی مانند روابط ‏عمومی جهانی، دیپلماسی عمومی، سازمان‌های غیر دولتی، سازمان‌های روابط‏عمومی خارجی، مبارزه اطلاعاتی و جنگ نرم، روابط عمومی در سطح ملی و قوه مجریه در این بخش گنجانده شده‌اند.
در فصل هفتم و هشتم نیز ساختار روابط ‏عمومی دولتی در ایران به همراه عملیات و وظایف کلی روابط ‏عمومی دولتی، جایگاه روابط ‏عمومی در سازمان‌های دولتی قبل از انقلاب اسلامی، شرح وظایف پیشنهادی هماهنگ درباره‌ روابط ‏عمومی‌ها و شرح کلی وظایف روابط ‏عمومی دولتی در ایران شامل فعالیت ‏های مدیریتی، فعالیت‎های مشاوره‎ای و مطالعات و تحقیقات و ارتباطات رسانه‌ای قرار داده شده است.
کتاب «روابط عمومی دولتی» در 424 صفحه، قطع وزیری، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها