کتاب «پژوهش در عمل» نوشته اقبال قاسمیپویا با رویکرد تغییر و تحول در کلاس درس و مدرسه منتشر شد. این کتاب پاسخگوی دو پرسش «منظور از معلم پژوهنده چیست؟» و «ویژگیهای معلم پژوهنده چیست؟» است.
این کتاب با طرح دو پرسش «منظور از معلم پژوهنده چیست؟» و «ویژگیهای معلم پژوهنده چیست؟» به سراغ فصل نخست کتاب «مفهوم ویژگیهای معلم پژوهنده» میرود. ضمن این که «میل به تغییر و تحول»، «نقادی»، «تاکید بر عمل» و «بهبود وضعیت موجود» را از ویژگیهای معلم پژوهنده برمیشمرد.
در بخش ضرورت و تاثیر پژوهش بر کارکرد معلم میخوانیم: «پژوهندگی، معلمان را به آزادگی و استقلال رای رهنمون میشود. وقتی معلم دست به پژوهش زد، خود را از قیودات القا شده از سوی دیگران رها میسازد. از صورت کارگزار صرف بودن و مطیع اوامر بالادستیها شدن خارج میشوند و خود، به عنوان داور حرفهای آموزش، آزادانه و اندیشمندانه تصمیم گرفته و عمل میکنند.»
در فصل دوم «پژوهش در عمل رویکرد پژوهشی معلمان پژوهنده» مورد بررسی نویسنده قرار میگیرد و رویکرد «پژوهش در عمل و پژوهش در دانشگاه» مطرح میشود و با تعریف «پژوهش در عمل» به سراغ تقسیمبندی این رویکرد میرود و عمده مطالب را به آن اختصاص میدهد.
در بخشی از «پژوهش در عمل» به تقسیمبندی آن بر اساس «نگاه اندیشهگران» سه مدل از پژوهش را ارایه میدهد که شامل «پژوهش در عمل عملی»، «پژوهش در عمل کاربردی» و «پژوهش در عمل انتقادی» است.
«طرح مطالعه پژوهش در عمل» در فصل سوم کتاب به تحلیل و توصیف مراحل پژوهش به صورت دقیق و گام به گام میپردازد.
«پیش از پژوهشگر بودن پژوهشخوان باشید» توصیهای به پژوهشگران است که در بخشی از همین فصل نویسنده در شرح آن آورده شده است: «کسانی میتوانند عنوانهای مناسب تهیه کنند که چندین پژوهش و کتاب و مقاله درباره موضوع موردنظر خوانده باشند هرچه دانش و مهارت شما در یک زمینه بیشتر باشد، عنوان مناسبتری در آن باره مینویسید.»
نویسنده اهمیت و ضرورت گزارشنویسی را به عنوان بخش مهمی از پژوهش در فصل پایانی «گزارشنویسی و آگاهسازی» مدنظر قرار میدهد و نکاتی را در «هدف گزارش»، «مخاطبان گزارش»، «ساختار گزارش»، «محتوای نوشته» و «رعایت نکاتی در خوب نوشتن» را برای ارایه نوشتن یک گزارش مفید به خواننده توصیه میکند.
چاپ نخست کتاب «پژوهش در عمل» در 264 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات اشاره منتشر شد./
نظر شما