به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب مشتمل بر چهار فصل با عناوین «پارادایم فلسفهباوری»، «پارادایم کلامباوری»، «پارادایم علمباوری»، «پارادایم فرهنگباوری» و یک نتیجه است.
ایجاد درک درست و اصولی تحول مفاهیم نظری علم سیاست، چگونگی فرمولبندی آنها و بیان نقش و جایگاه مفاهیم و ایدهها در فرایند تکمیل جامعه موضوعهای محوری کتاب را تشکیل میدهند.
فرض اساسی کتاب حاضر این است که میان تحول مفاهیم و شکلگیری نهادها در جامعه رابطهای ضروری وجود دارد و در پرتوی همین فرضیه میکوشد به بررسی مهمترین مساله پیش روی جوامع کنونی، یعنی چگونگی تحقق حیات معطوف به دموکراسی، پرداخته شود، موضوعی که به نظر میرسد با وجود تمامی تلاشها هنوز با مجموعهای از بحرانها رو به رو است.
از منظر نویسنده کلید فهم این موضوع به درک چگونگی مفصلبندی مفهوم دموکراسی در میان دستان علم سیاست برمیگردد. بدین معنا که علم سیاست به عنوان علم اراده و هدایت امور جامعه همواره در پرتو اقتضائات و استلزامات خودش به تعریف و فرمولبندی دموکراسی پرداخته است و تا زمانیکه خود این علم ماهیتی دموکراتیک نیابد نمیتوان انتظار داشت جامعه نیز از ساختار و بنیانی دموکرتیک برخوردار باشد.
اردستانی، نویسنده این کتاب در معرفی این اثر مینویسد: «ما از دو سو باید همواره به بنیانها و مبادی علم سیاست رجوع کنیم: نخست برای فهم و نقد رویکرد گذشته این علم به دموکراسی و دوم، تلاش برای دموکراتیک ساختن خود علم سیاست. توضیح این موضوع محور کار ما را در اینجا تشکیل میدهد. باید توجه داشت که کتاب حاضر در واقع به نوعی ادامه کتاب قبلی نگارنده تحت عنوان ساختار و ماهیت روششناسی در علم سیاست میباشد که در آن ما به موضوع مهم روششناسی در علم سیاست پرداختیم. مباحث نظری در این کتاب مبنا و اساس نظری مباحث ما را در اینجا شکل میدهد، هرچند ما در مقدمه بنا به اقتضای بحث مجددا برخی از مهمترین محورهای اصول روششناسی حاکم بر کتاب حاضر را توضیح دادهایم.»
در بخشی از این کتاب درباره تبار شناسی پارادایم علم سیاست تجربی میخوانیم: «نخستین اندیشمندی که تحت تاثیر روحیه جدید تجربهباوری قرار گرفت و مطالعاتش آغازگر مطالعات تجربی در علم سیاست شد، نیکولو ماکیاولی بود. او که به واقع اولین دانشمند علوم اجتماعی در مفهوم مدرن میباشد، برای نخستینبار کوشید تا آهسته و با تردید به موضوع مورد بررسی خود از چشماندازی «علمی» بنگرد. این بدان معنا بود که او میبایست از میان کل واقعیتهای زندگی انتخابی صورت دهد و تصمیم بگیرد که چیزی باید از تصویر حذف شود. در واقع، مساله، هم در رنسانس و هم در علم رنسانس، این بود که «چه چیزی را باید کنار گذاشت.» در مورد ماکیاولی، چیز کنارگذاشتنی از حوزه شمول سیاست عبارت است از اخلاق یا آنچه که باید باشد.» (ص 189)
چاپ نخست کتاب «بنیادهای نظری علم سیاست: تاملی بر رابطه علم و دموکراسی» به قلم علی اردستانی، در 292 صفحه، شمارگان یکهزار نسخه و بهای 125 هزار ریال از سوی انتشارات قومس چاپ و روانه بازار نشر شده است._
پنجشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
نظر شما