به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش شیمی» با ارایه تغییرات بخش ترمودینامیک کتاب شیمی (3) به موارد مختلفی اشاره کرده است. در کتاب شیمی (3) آنتروپی بهطور کیفی و با نگرش مولکولی برای هم رویدادهای میکروسکوپی و هم رویدادهای ماکروسکوپی بررسی میشود. مطلب «بیشتر بدانید» یاد شده بحثی درباره وابستگی آنتروپی، به حجم و تعداد ذرهها، از دیدگاه مولکولی برای رویدادهای میکروسکوپی است که در آن به کمک قواعد احتمال برای یک سامانه گازی معین، حالتهای گوناگون توزیع ذرهها و تعداد ریزحالتهای هر یک از حالتهای توزیع، به روش آماری محاسبه میشود.»
ساماندهی منابع آموزشی
«ضرورت ساماندهی منابع آموزشی» عنوان بخش دیگر بیست و هفتمین شماره فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش شیمی» است. در این بخش، آییننامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانهها) توسط کارشناسان و صاحبنظران واکاوی شده است.
از دیگر مباحث این فصلنامه میتوان به «آموزش آیندهای که باید بسازیم»، «آزادراههای مولکولی! داستان پیدایش نسل برتر صافیها»، «آزمایش چند مفهوم ساده الکتروشیمیایی»، «از فرمولنویسی تا موازنه معادلههای شیمیایی»، «دانشآموزان ساختار لوویس تشکیل میدهند»، «سرخ و سیاه؛ رنگهایی برای اکسیژن»، «دردهای گوارشی از کارون چپدست میگریزند!»، «ریزذرههای مغناطیسپذیر»، «بطریهای پلاستکی را کنار بگذاریم»، «وعدهای تازه از فناوری نانو»، «دسترسی به دمای دلخواه با محفظههایی جادویی»، «تازههای شیمی»، «شیمی در وب» و «سادهسازی رسم آرایش الکترونیکی» اشاره کرد.
فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «برهان ریاضی» در سومین شماره خود به معرفی کتاب «هنر ریاضی ورزیدن» اثر سرژ لانگ با ترجمه غلامرضا یاسیپور پرداخته است.
کتاب «هنر ریاضی ورزیدن» همانگونه که مولف آن میگوید، محصول سه گفتوگویی است که در پاریس داشته است؛ سه گفتوگویی که مستقل از یکدیگرند. مولف در مقدمه کتاب خود به این نکته اشاره میکند که «شاید اگر کسی به شما بگوید ریاضیات کاملا زیباست متعجب شوید اما باید بدانید که بعضی اشخاص تمام عمرشان ریاضی میورزند، آنان ریاضی میآفرینند.»
«ریاضیدان چه میکند و چرا؟»، «ریاضی ورزیدن فعالیتی فرحبخش»، «مسایل مهم هندسه و فضا» عناوین گفتوگوهای مذکور را تشکیل میدهند.
پای تخته ریاضی
«پای تخته» عنوان بخش ثابتی در فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «برهان ریاضی» است که از دو بخش داخلی مسالهها و راهحلها تشکیل شده است. در هر شماره از فصلنامه، 20 مساله جدید مطرح میشود که همه مخاطبان را به چالش میکشد.
در این شماره از فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «برهان ریاضی» گزارشی از پژوهشسرای دانشآموزی محمد بن زکریای رازی ارایه شده است. اشاعه فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی میان دانشآموزان، رشد و توسعه بنیه علمی و پژوهشی دانشآموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیتهای آنها، تشویق و ترغیب دانشآموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیتهای علمی و کاربردی همچنین هدایت و راهنمایی دانشآموزان در جهت علاقهها و استعدادهایشان از اهداف این پژوهشسرا به شمار میآیند.
نقش ریاضیات در زندگی و سایر علوم
«چرا ریاضیات میخوانیم؟»، «ریاضیات و نقش آن در سایر علوم» و «زندگی روزمره و ریاضیات» از جمله موضوعهایی هستند که در این فصلنامه به آنها پرداخته شده است.
«نقدی بر کتاب ریاضی (2)» عنوان بخشی از یک صد و پانزدهمین شماره فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش ریاضی» است. در این بخش مهدی میرزا فام، کارشناسارشد ریاضی کاربردی، یک تمرین از فصل هفت کتاب ریاضی (2؛ فصل جایگشت، قسمت ترتیب، صفحه 186، تمرین 7) را مورد توجه قرار داده است. وی معتقد است «از آنجایی که نحوه مطرح کردن مساله با تداعی و استدلال آن در ذهن دانشآموزان رابطه مستقیم دارد لذا باید تا حد امکان صورت مساله به شکل مناسبی مطرح شود تا دانشآموز بتواند با استفاده از اصول شمارش، یعنی اصلهای جمع و ضرب و جایگشت آن را حل کند.»
دوره بازآموزی ریاضی پایه هفتم با حضور دبیران ریاضی در ارومیه برگزار شده است؛ این شماره از فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش ریاضی» نتایج این دوره را ارایه کرده است که از آن میان میتوان به وجود استدلالها و تعریفهای نادقیق یا غیرعلمی در کتاب، توجه نکردن به ویژگیهای فعالیت و نامرتبط بودن بعضی تصویرها با محتوای فصل اشاره کرد.
«از تجزیه و تحلیل محتوای برنامه درسی 2061 بیاموزیم» عنوان بخش دیگر این فصلنامه است؛ پروژه 2061، یک کار تحقیقی بود که از سال 1986 در ایالات متحده شروع شد. هدف اصلی این طرح، آموزش علوم و ریاضی بود و علت انتخاب 2061، نوبت بعدی دیده شدن سیاره هالی در آسمان است. پیش از این، ترجمه شش یا هفت مقاله از این پروژه، در مجله رشد آموزشی ریاضی به چاپ رسیده است. یک صد و پانزدهمین شماره فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش ریاضی» ترجمه برخی دیگر از این پروژه را دربردارد.
سیری در دنیای فیزیک سوار بر بالهای کتاب
«وزیج بهادرخانی» عنوان کتابی است که به قلم غلامحسین جونپوری نگارش یافته و در سومین شماره فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش فیزیک» معرفی شده است.
به گفته نویسنده، وی این اثر را به سفارش و با حمایت فرزند مسلمان راجه تیکاری، احتشامالدوله مبارزالملک راجه خانه بهادرخان نصرت جنگ، نوشته و به او تقدیم کرده است.
غلامحسین جونپوری در آغاز کتاب، دلیل و هدف خود را از تدوین آنف چنین بیان میکند: «چون در این پاره زمان، دانایان فرنگ، آلات رصدی به غایت لطافت و باریکی اختراع کردهاند که (ما را ) از آلات کبیر الحجم استغنا میبخشد و بیشتر از آنکه تحصیل مرام را کافی است، در سر کار والا موجود است، پس اگر چند سال در رصد کواکب اشتغال رود، تفاوتی و اختلافی که میان ازمنه مرصوده کواکب و محسوبه زیج محمد شاهی ناشی میشود، مرتفع گردد و نیز این مستمند از عرضه نه سال رصد ازمنه خسوفات و اتصالات متحیره با خودها و با ثوابت متقاربه منطقه البروج و مبادی وقوفات و رجوعات و استقامت را نگاه داشته است ...»
اسرار نورهای شمالی چیست؟
از دیگر مباحث مطرح شده در سومین شماره فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش فیزیک» میتوان به «انرژیهای تجدیدپذیر و انقلاب صنعتی سوم»، «اهمیت آموزش ماهیت و تاریخ علم»، «چالشهای مکانیک کوانتومی»، «چگونه انگیزه فراگیری فیزیک را بیشتر کردم؟»، «اسرار نورهای شمالی»، «لیزرهای الکترون آزاد و کاربرد آنها»، «طرح درسی از جنس یک خاطره»، «مرزهای فیزیک»، «زبالههای فضایی» و «کاربرد ریاضیات جمشید کاشانی در معماری» اشاره کرد.
جدیدترین شماره فصلنامههای آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی رشد «آموزش شیمی»، «برهان ریاضی» و «آموزش ریاضی» و «آموزش فیزیک» با مدیر مسوولی محمد ناصری به ترتیب با شمارگان پنج هزار و 500 نسخه، 11 هزار نسخه، هفت هزار نسخه و پنج هزار و 500 نسخه از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی منتشر شدهاند.-
پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۰
نظر شما