این نمایشنامه که پیش از این بارها در قالب کتاب منتشر شده، با حضور «هادی مرزبان» در مقام کارگردان به روی صحنه رفته است.
کاش پیش از تماشا، نمایشنامه را خوانده باشند
مرزبان در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که «با توجه به اجراهای مختلف این نمایشنامه، چه ذهنیتی از اجرای مجدد آن داشتید»؟ گفت: ایکاش تمام مخاطبان پیش از دیدن این اثر، نمایشنامه را خوانده باشند. خود من نیز در دوران دانشجوییام زمانیکه با دوستان قصد دیدن نمایشی را داشتیم، ابتدا نمایشنامه را مطالعه کرده و حتی چند نقد منتشر شده درباره اثر میخواندیم و در ادامه به دیدن آن نمایش میرفتیم. مخاطبی که نمایشنامه را خوانده، یکجور با اثر ارتباط برقرار میکند و کسی که نمایشنامه را مطالعه نکرده به گونه دیگر. هادی مرزبان یک سبک و روش مختص به خود در کارگردانی دارد. بر این اساس اجرای این اثر نیز از نوع نگاه من به آن حاصل شده است. در مجموع ترسی از این نکته که مخاطب نمایشنامه را خوانده و با یکسری پیشفرضهایی به دیدن اجرا میآید ندارم.
چگونه علی نصیریان حاج موسی شد؟
مرزبان در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اضافه شدن علی نصیریان به ترکیب بازیگران این نمایشنامه گفت: کسانی که این نمایشنامه را مطالعه کرده باشند، میدانند یکی از شخصیتهای کلیدی این نمایش «حاج موسی» است. به نظرم با توجه به اهمیت این نقش و البته نوع بازی استاد نصیریان، تنها او میتوانست نقش این شخصیت را بازی کند. بر این اساس این نقش به آقای نصیریان پیشنهاد شد و او نیز با وجود آن که از صحنه تئاتر مدتها دور بود، قبول زحمت کرد و از نظر من نیز به خوبی از عهده اجرای این نقش بر آمد.
اثری که مخاطب را از جهت اجتماعی اقناع نکند شکست خورده است
مرزبان بارها نمایش هایی را به روی صحنه برده که فضایی اجتماعی داشته است. او در پاسخ به این سوال که «آیا انتخاب این نمایش نیز متاثر از علائق اجتماعی شما است»؟ می گوید: «مهمترین دغدغه زندهیاد اکبر رادی، مسائل و مشکلات جامعه بود. من هم تاکنون در تمامی آثارم دغدغه اجتماعی داشته و در آینده هم خواهم داشت. معتقدم اگر اثری نتواند از جهت اجتماعی مخاطب را اقناع کند، با شکست مواجه میشو»..
مرزبان درخصوص میزان استقبال مخاطب از این نمایشنامه نیز گفت: طبق خبری که به من دادهاند، اغلب بلیتهای هفته اول اجرا پیش فروش شده است. این پیشخرید نشان میدهد که مخاطبان از این اثر نیز استقبال میکنند. به نظرم همین مخاطبان هفته نخست، بهترین مبلغان این اثر هستند و مخاطبان بسیاری را با خود خواهند آورد.
«تانگوی تخم مرغ داغ» شکل جدیدی از نمایشنامه «ارثیه ایرانی» رادی است که برای نخستین بار سال 1362 نوشته شد. در سال 1378 نیز این اثر بازنویسی شد و در نهایت سال 1381 با شمارگان دو هزار و 200 نسخه، 120 صفحه و بهای 800 تومان از سوی نشر ویستار به چاپ رسید. این اثر همچنین در سال 1383 در مجموعه چهار جلدی آثار اکبر رادی با عنوان «روی صحنه آبی» منتشر شد.
«ملودی شهر بارانی»، «باغ شبنمای ما»، «پلکان»، «آهسته با گل سرخ»، «هملت با سالاد فصل»، «آمیزقلمدون»، «شب روی سنگفرش خیس»، «پایین گذر سقاخانه»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و «خانمچه و مهتابی» نام تعدادی از نمایشنامههای زندهیاد رادی هستند که با کارگردانی مرزبان روی صحنه رفتهاند.
اکبر رادی، نمایشنامهنویس و داستاننویس ایرانی، پنجم دی 1386 در تهران درگذشت.
نظر شما