جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
چرا کتابفروشی‌ها به فست فود تبدیل می‌شوند؟/کتاب اولویت چندم خانواده های ایرانی است؟

در روزهای پایانی برگزاری نمایشگاه اتفاق های تازه ای در حال وقوع است. حضور یک چهره سیاسی در نمایشگاه، استقبال از کتاب های دفاع مقدسی، اظهار درباره وضعیت شعر نو و.... برخی اتفاق هایی است که در صفحات رسانه ها بازتاب داشته است.

خبرگزاری کتاب ايران (ایبنا)- حامد مظفري: خبرگزاری «نسیم» که بیشتر از هر چیز به واسطه سیستم پیام کوتاه خود شناخته می شود، روز پنجشنبه خبری را منعکس کرده از حضور مهدی هاشمی در نمایشگاه کتاب. گویا مهدی هاشمی هنگام بازدید از تالار یاس وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی، از پذیرش بسته کتاب‌های «فتنه 88 و ریزش‌ها و رویش‌ها» امتناع کرده و همین عاملی شده که «نسیم» لید خبری مطلوب خود را پیدا کند. این خبرگزاری همچنین گزارش داده هاشمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه در جمع خبرنگاران ابتدا از مصاحبه خودداری کرد و بعد در پاسخ به اینکه آیا حراست نمایشگاه ممانعتی از حضور شما در این نمایشگاه به عمل نیاورد گفت: «هیچ منعی برای ورود بنده به نمایشگاه نبوده است.» به گزارش «نسیم» مهدی هاشمی همچنین برخوردی با خبرنگار خبرگزاری «فارس» انجام داده و تهدید کرده ضبط وی را خواهد گرفت!


چرا مقام معظم رهبری به نمایشگاه نیامدند؟
«فارس» گفت‌وگویی کرده با مهدی فضائلی، مدیر انتشارات سروش و حضور نیافتن رهبری در نمایشگاه کتاب را برآمده از وضعیت حوزه فرهنگ دانسته و گفته است: «برداشت عمومی از عدم حضور ایشان در نمایشگاه اینطور بوده که رهبری انقلاب در اعتراض به سیاست های وضعیت فرهنگی کشور به بازدید نمایشگاه نیامده اند. با توجه به اهتمام رهبری به حوزه فرهنگ و با نظر به بیانات ایشان در جمع خبرگان رهبری در سال گذشته و همچنین نامگذاری امسال از سوی ایشان به سال فرهنگ، حکایت از دغدغه های جدی رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ دارد و نیامدن ایشان می تواند این معنی را در برداشته باشد که نارضایتی هایی در این حوزه دارند.»

با این حال خبرگزاری «ایسنا» نظرات علی جنتی وزیر ارشاد را درباره این  حضور نیافتن منعکس کرده است. جنتی گفته است: آقای محمدی گلپایگانی که به نمایشگاه آمدند اعلام کردند که مقام معظم رهبری به دلیل مشغله کاری در نمایشگاه حضور پیدا نکردند.»

بلایی که نمایشگاه بر سر اقتصاد نشر می آورد
«ایسنا» گفت‌وگویی هم دارد با بهمن فروزنده، مدیر انتشارات «آموخته» که به مانند بسیاری از ناشران گلایه‌مند از عدم حمایت هاست. فروزنده در جایی از این گفت‌وگو بیان می کند: «دولت در دو سال اخیر در زمینه کاغذ هیچ کمکی نکرده است و انتظار بر این است که در سال فرهنگ و اقتصاد حرکت و برنامه‌ریزی جدیدی اتفاق بیفتد. هیچ‌کس پاسخگو نیست که چرا برای غرفه‌ 5/7 متری پول یک غرفه 9 متری گرفته‌ شده است.»

این ناشر اصفهانی ادامه داده است: «فرهنگ کتاب‌خوانی ضعیف است و هیچ حمایت رسانه‌ای نیز نمی‌شود. گرانی کتاب با چه چیزی مقایسه می‌شود؟ 60 درصد هزینه یک کتاب برای کاغذ است.کتاب کالای بیست‌ و پنجم سبد کالای یک خانواده ایرانی است و یک خانواده بعد از تامین غذا و مسکن به کتاب فکر می‌کند. زمانی که با ثابت ماندن درآمدها، تورم در کشور بالا می‌رود، کتاب قربانی خواهد شد.»

«الف» در کنار کاریکاتوری که با موضوعیت «برگزاری نمایشگاهی برای تمام نسلها» ارایه داده گزارشی هم دارد از بلایی که نمایشگاه کتاب بر سر اقتصاد نشر می آورد؛ به اعتقاد نگارنده «الف» اتفاقی که در نمایشگاه کتاب می افتد این است که دو واسطه از اقتصادی ترین و تعیین کننده ترین چرخه اقتصادی کتاب به این علت که مردم کتاب های خود را سالانه از نمایشگاه خریداری می کنند تضعیف می شوند. یعنی پخش کننده کتاب و فروشگاه‌های کتاب که واسطه اصلی رسیدن کتاب به دست مردم هستند تضعیف می شوند؛ به همین دلیل شاید بارها و بارها شاهد تغییر کاربری فروشگاه‌های کتاب به لباس‌فروشی و فست فود و غیره بوده ایم.

دفاع در ادبیات جهان جایگاهی ندارد و ادبیات دفاع مقدس ما بدعتی نو است
سایت آنلاین روزنامه «جوان» گزارشی دارد از فروش کتاب‌های دفاع مقدسی در نمایشگاه.در این گزارش نگارنده اعتقاد دارد با اینکه 26 سال از پایان جنگ تحمیلی می‌گذرد، باز هم این کتاب‌های دفاع مقدسی هستند که گوی سبقت را از سایر آثار نمایشگاه ربوده‌اند. محمدحسین کریمی پور نویسنده دفاع مقدس در چرایی این اتفاق گفته است: «مردم زمانی که آثار دفاع مقدس را می‌خوانند با اتفاقات و جریانات کتاب همذات‌پنداری می‌کنند و به باور من برای تداعی نوستالژی خاطرات روزهای جنگ، آثار دفاع مقدس را دنبال می‌کنند. ادبیات دفاع مقدس برگرفته از باورهای اعتقادی ما بود که با باورهای سیاسی و انقلابی ممزوج شد به همین دلیل هم است که از قلب‌های مردم رخت بر نمی‌بندد. در ادبیات جهان ما دو مقوله جنگ و ضد جنگ است و دفاع در ادبیات جهان هیچ جایگاهی ندارد و ادبیات دفاع مقدس ما بدعتی نو را در این زمینه بنا گذاشت.»

مردم به شعر علاقه‌مندند، اما نه به شعر نو!
سایت «فرارو» نمایشگاه را فرصتی کرده برای گفت‌وگوی تفصیلی با ضیاء موحد شاعر و منتقد ادبی. موحد در این گفت‌وگو در کنار صحبت درباره روش کاری خویش و چگونگی ارتباطش با مخاطبان نکته ای صریح را هم درباره علایق شعری مخاطبان عام بیان کرده است و گفته است: « اگر کسی بخواهد شعری بگوید که عامه بفهمند تبدیل به شعار می‌شود و شعار هم تاریخ مصرف دارد. من وقتی می‌گویم شعر برای عامه مردم گفته می‌شود منظور همه مردم نیست، منظورم جماعت فرهیخته و شعرخوان است چون به خصوص شعر نو را عامه مردم نمی‌خوانند، هنوز کتاب‌های شعر کلاسیک ما بیشترین تیراژ را دارند، این نشان می‌دهد که مردم به شعر علاقه‌مندند، اما نه به شعر نو.»

موحد در چرایی این علاقه به شعر کلاسیک در سال‌های اخیر می افزاید: «بعد از انقلاب یک بازگشتی به سنت شد، بازگشت به سنت خوب است اما نه به قیمت نادیده گرفتن آنچه مربوط به امروز است، بازگشت به سنت به شکل عجیبی انجام شد، رسانه‌ها هم به این مساله دامن زدند، خب مردم به وزن و قافیه هم که عادت دارند، طبعا این نوع شعر-کلاسیک-خیلی راحت فهم و سهل‌الهضم است، ما هم بالاخره آدم‌های راحت‌طلبی هستیم. آنهایی هم که شعر کلاسیک می‌گویند این طور هستند چون خیلی چیزها از قبل معین شده است، متاسفانه بعضی از شاعران که شعر نو می‌گفتند، به سنت بازگشتند.»

این شاعر مثالی هم زده از شاعر شعر نویی که یک مجموعه شعر نو را در سطل آشغال انداخته است. موحد می گوید:«من حتی شنیدم که یکی از این شاعران که خودش شعر نو هم می‌گوید، ولی معتقد است که شعر بی‌وزن اصلا شعر نیست، برایش مجموعه شعر بی‌وزنی برده بودند و او هم جلوی شاعرش کتاب را در سطل زباله انداخته، آن هم نخوانده. ببینید وقتی آدمی که حرفش مورد توجه است چنین برخوردی بکند، چقدر می‌تواند به شعر ما لطمه بزند.»

اقبال به کتاب‌های شهیدآوینی
خبرگزاری «مهر» گزارشی دارد از استقبال بالای مخاطبان از کتابهای شهید آوینی. «مهر» گزارش داده انتشارات واحه که به انتشار مجموعه آثار شهید مرتضی آوینی اشتغال دارد امسال نیز با اقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. دو کتاب «حلزون های خانه به دوش» و «فتح خون» از میان عناوین این ناشر با بیشترین میزان استقبال مواجه شده و فروش زیادی دارند. تمام نسخه های «حلزون های خانه به دوش» در غرفه ناشر تمام شده و مسوولان این غرفه از سفارش دوباره برای ارسال نسخه های جدید این کتاب به نمایشگاه خبر دادند. کتاب «حلزون های خانه به دوش» درباره انقلاب اسلامی و مسایل روشنفکری است.

اما کتاب «فتح خون» نیز فروش بالایی داشته و مسوولان این نشر می گویند توقع نداشتند که فروش «حلزون های خانه به دوش» بالاتر از فتح خون باشد. دیگر کتابی که در میان آثار شهید آوینی مورد استقبال واقع شده «توسعه و مبانی تمدن غرب» است که مورد توجه و استقبال دانشجویان رشته های اقتصادی واقع شده و فروش بالایی دارد.-

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها