جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۶

مسئول اطلاع‌رسانی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گفت: بیست‌و هفتمین نمایشگاه کتاب پرهیجان‌تر و منظم‌تر از سال‌های گذشته بود. مدیران فرهنگی که امکان بررسی تمام نمایشگاه را ندارند، با درخواست از عکاسان برای ثبت نقاط ضعف و قوت نمایشگاه می‌توانند به نفع خود عمل کنند و از ضعف‌ دوره‌های آتی بکاهند.

داریوش عسکری، مسئول اطلاع‌رسانی «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» درباره میزان استقبال از غرفه این انتشارات در بیست‌و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: با توجه به این‌که نام انجمن برای بسیاری از مردم جامعه شناخته شده نیست، استقبال خوبی داشتیم.

این عکاس سابق روزنامه کیهان با اشاره به شناخت اندک مردم از کتاب عکس تصریح کرد: مردم توانایی شناختن عکس تاثیرگذار و عادی را از هم ندارند و از سوی دیگر متن‌ها در کتاب‌های عکاسی به خوبی تصاویر را همراهی نمی‌کنند.

وی افزود: بسیاری از مراجعان امسال ما در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افرادی بودند که مدعی داشتن آرشیو شخصی خوبی هستند، در صورتی که متن عکس برای انجمن ما بسیار مهم است و متاسفانه این آرشیو‌های شخصی، شرح عکس مناسبی ندارند.‌

عسکری درباره دیگر مراجعان غرفه «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» گفت: عکاسان بسیاری در این مدت به ما مراجعه کردند و درباره انتشار نگاتیو خود از سوی انجمن به ما پیشنهاد دادند که این پیشنهاد‌ها را در انجمن بررسی می‌کنیم.

وی جالب‌ترین موضوعی را که در بیست‌و هفتمین نمایشگاه کتاب با آن مواجه شده بود، پرس‌و جوی مراجعان درباره عکس‌های شهیدان عنوان کرد و ادامه داد: این امر باعث شد تا در انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به انتشار عکس‌های سرداران شهید به طور جدی‌تری فکر کنیم. البته جالب بود که بسیاری از مراجعان سراغ وصیت‌نامه شهیدان را نیز از ما می‌گرفتند!

مدیر اطلاع‌رسانی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با برشمردن دو وجه «برداشت اولیه» و «انتقال مفاهیم» برای تمامی تصاویر گفت: باید بتوان در اوضاع مختلف از پتانسیل‌‌های عکس استفاده کرد. این پتانسیل به سادگی نادیده گرفته می‌شود، در حالی که می‌توان در کتاب‌ها و مناسبت‌های مختلف از چنین ذخیره‌ای به خوبی بهره برد.

وی از «خط پشتیبان» که برای یادواره شهیدان پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده بود، به عنوان اثری یاد کرد که به خوبی از پتانسل تصاویر آن بهره گرفته شده است و ادامه داد: این کتاب در روز برپایی یادواره در اختیار تمامی شرکت‌کنندگان قرار گرفت؛ تمامی آن‌ها جنگ تحمیلی را به خوبی پیش روی خود مجسم کردند و خاطراتشان را به یاد آوردند. خاطرات پنهان و نگفته فراوانی را می‌توان با مرور تصاویر ثبت شده از جنگ تحمیلی به خاطر آورد و می‌توان به لایه‌های پنهانی این نبرد پی برد.

عسکری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان «انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس» را متولی کشف چنین پتانسیل‌هایی دانست؟ گفت: وظیفه همه ماست که به نقد و بررسی تمامی عکس‌های دوران انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم تا ظرفیت‌های آن‌ها مشخص شود. همان‌طور که در سینما این ظرفیت از طریق نقد آثار شناخته شده است.

وی ادامه داد: در واقع نیاز به کار‌های پژوهشی احساس می‌شود تا بتوان جنبه‌های مختلف کاربرد تاریخی و انرژی نهفته تصاویر را دریافت. معتقدم وزارت ارشاد باید از برپایی نشست‌های نقد و بررسی عکس حمایت کند تا انجمن‌های مختلف در گروه‌های مختلف دولتی و خصوصی به صورت پروژه‌ای به نقد عکس بپردازند.

مدیر اطلاع‌رسانی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در پاسخ به این سوال که از نگاه یک عکاس، بیست‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: این نمایشگاه را پرهیجان‌تر و منظم‌تر از سال‌های گذشته دیدم، اما متاسفانه هیچ درخواستی از عکاسان نشد که با نگاه ظریف خود قوت‌ها و کاستی‌های نمایشگاه را به تصویر بکشند تا در دوره‌های بعد قوت‌ها ادامه یابد و ضعف‌ها برطرف شود.

عسکری در این‌ باره افزود: به یقین یک مدیر فرهنگی نمی‌تواند تمام نمایشگاه را بررسی کند اما یک عکاس می‌تواند با نگاه ظریف خود جنبه‌‌های مختلف هنری و مدیریتی نمایشگاه را به تصویر بکشد که این به نفع برگزارکنندگان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها