به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،در این مراسم که عصر چهارشنبه 31 اردیبهشت برگزار شد، کتاب های «روابط عمومی دوفضایی» نوشته دکتر سعید رضا عاملی، «روابط عمومی از زاویه ارتباطات» نوشته دکتر یونس شکرخواه، «رسانههای بیگانه؛ قرائتی با تحلیل گفتمان» اثری از دکتر حسن بشیر «واژهنامه تخصصی مدیریت فرهنگی» اثر شهرود امیر انتخابی، فرناز سربندی و دکتر محمد سلطانیفر، «نظریه امروز ارتباط» به قلم دکتر اسماعیل قدیمی، «رادیو و موسیقی» نوشته دکتر مسعود کوثری، «قدرت ارتباطات» ترجمه دکتر حسن بصیریان جهرمی «ارتباطات (فردی- اجتماعی)» ترجمه حسن خسروی، «تیترنویسی» نوشته مجید رضائیان و «کتاب کوچک مصاحبه» اثر دکتر شهرام گیلآبادی رونمایی شدند.
همدلی در روابط عمومی ضروری است
در این مراسم، محمدصادق افراسیابی، معاون فرهنگی، مطبوعاتی و اطلاع رسانی اداره ارشاد استان تهران در سخنانی گفت: امیدواریم این نشست موجب شود که نگاه تازه ای نسبت به رسانه و سواد رسانه ای داشته باشیم و شعار امسال هفته روابط عمومی که همدلی است، می تواند در این میان نقش به سزایی در ایجاد همدلی در میان فعالان این حوزه داشته باشد.
وی افزود: توجه به این موضوع خیلی مهم است زیرا با این نگاه روابط عمومی هایی که اکنون صرفا به بنگاه خبرپراکنی و انتشار اخبار و اطلاعات سازمان ها تبدیل شده اند از این حالت خارج شده و به سمت همدلی می روند.
افراسیابی با بیان نتایج و اثرات همدلی در فعالیت روابط عمومی ها عنوان کرد: همدلی یعنی یک فعال روابط عمومی نگاه و خواسته های مردم را به سازمان خود منتقل کند و شاهد این موضوع باشیم که سازمان های دولتی خود را با خواست مردم همراه کنند، زیرا در این میان فعالیت روابط عمومی ها جز در سایه همدلی انجام نخواهد شد.
به گفته وی، اگر سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی از نگاه اندیشمندان و صاحبنظران حوزه رسانه و ارتباطات در کارها و برنامه های خود استفاده کنند، در آینده ای نه چندان دور شاهد آینده ای خوب برای روابط عمومی ها خواهیم بود، همچنین امیدواریم هفته روابط عمومی به عنوان هفته در تقویم کشور ثبت شود تا شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
ارسال طومار به رییس جمهور
در بخش دیگر این مراسم، غلامرضا کاظمی دینان، رییس ستاد بزرگذاشت هفته روابط عمومی نیز در سخنانی گفت: روابط عمومی یک امر الزامی در زندگی اجتماعی است که تلطیف کننده رابطه مردم در زندگی عادی است و می توان گفت زندگی اجتماعی بدون ارتباط و رابطه معنایی پیدا نمی کند.
وی افزود: امسال نیز همانند سال گذشته تلاش کردیم دومین هفته روابط عمومی را با برنامه های متنوعی برگزار کنیم تا وجوه و بخش های مختلف این حرفه و فعالیت را به افراد مختلف جامعه معرفی کنیم.
کاظمی دینان با اشاره به مراسم چهارمین روز روابط عمومی و بزرگداشت دکتر محمدمهدی فرقانی عنوان کرد: این مراسم که به پاس 42 سال فعالیت این استاد حوزه رسانه و ارتباطات برگزار شد به دنبال این بود که به این مرد بگوییم ما قدردان چهار دهه زحمت و تلاش تو برای تربیت و تعلیم دانشجویان حوزه ارتباطات بوده و هستیم.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به برنامه های روز ششم هفته روابط عمومی، توضیح داد: قرار است صبح پنجشنبه با حضور جمعی از فعالان حوزه رسانه و ارتباطات در توچال، زباله های پلاستیکی که محیط زیست را آلوده کرده اند جمع آوری کنیم.
به گفته کاظمی دینان، در روز جمعه که آخرین روز این هفته به شمار می آید نیز طوماری نگاشته و به امضای جمعی از فعالان حوزه رسانه و ارتباطات خواهد رسید. این طومار درخواستی مبنی بر تشکیل نظام روابط عمومی در کشور است که به حضور دکتر حسن روحانی، رییس جمهور ارسال خواهد شد.
وی یادآور شد: ما در این طومار می خواهیم همانطور که پزشکان و مهندسان از یک نظام حرفه بهره مند هستند و یک دکتر یا مهندس برای دریافت مجوز کار نیازمند دریافت مجوز از آنان است، در حوزه روابط عمومی نیز چنین اتفاقی رخ دهد تا شاهد حضور افراد حرفه ای و کارآمد در این حوزه باشیم.
لزوم انتشارات برای روابط عمومی
در بخش دیگر این مراسم، دکتر محمد سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه نیز در سخنانی گفت: یکی از اشکالات عمده و مباحثی که در طول سال های مختلف در بخش روابط عمومی با آن مواجه بوده ایم، موضوع نپرداختن یا کمتر پرداختن به حوزه محتوا در این بخش است.
وی افزود: با نگاهی به تولیداتی که در حوزه روابط عمومی منتشر شده اند، شاهد این موضوع هستیم که آثار خوب و مناسب کمتر تولید شده اند و روابط عمومی ها به جای اینکه به تحلیل محتوا بپردازند بیشتر به حوزه اجرا روی آورده اند.
سلطانی فر با بیان این که مشکلات این حوزه باید آسیب شناسی شود، یادآور شد: با نگاهی به سیر فعالیت روابط عمومی ها در کشور شاهد این موضوع هستیم که آنها در مسیر روزآمد شدن همگام با تکنولوژی های جدید جلو نیامده اند، اکنون روابط عمومی در بعدهای الکترونیک، مجازی، شبکه ای و موبایل جلو رفته اند اما ما به این موضوعات نپرداخته ایم.
به گفته وی، حوزه اخلاق نیز در این میان یکی از مباحث مغفول در روابط عمومی ها است. در تمامی منابع خارجی سال های 2013 و 2014 بر موضوع اخلاق تکیه می شود زیرا اکنون دنیا دریافته که روابط عمومی ها باید به بیان واقعیت ها بپردازند و از تملق گویی ها دوری کنند. همچنین به تحولات تکنولوژِیک و سایبر نیز توجه داشته باشند.
سلطانی فر، همچنین به مبحث سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت: سواد رسانه ای یعنی مردم قبل از استفاده از رسانه های جمعی نسبت به برنامه های آن آگاهی داشته باشند، اکنون حدود 855 میلیون سایت در جهان وجود دارد که از میان آن ها حدود هشت درصد سایت های خبری هستند، همچنین حدود هشت هزار شبکه ماهواره ای تلویزیونی و میلیون ها رادیو و روزنامه هر روز اخبار و اطلاعات به مردم ارائه می کنند و در این میان ضروری است که افراد نسبت به چگونگی انتخاب اطلاعات و اخبار آگاه باشند.
به گفته وی، در این میان سواد رسانه ای می تواند به مخاطبان کمک کند که به سراغ کدام رسانه و حوزه خبری بروند و البته ارگان هایی مانند وزارت آموزش عالی و آموزش و پرورش باید به این حوزه ورود پیدا کنند و این موضوع را از کودکی به افراد بیاموزند.
سلطانی فر گفت: حوزه انتشارات در سواد رسانه ای نیز حوزه شناخته شده ای نیست و اگر در جامعه ما تولید محتوا بر اساس منابع به روز و به تناسب نیاز جامعه تهیه و تامین شود می توان حرکت خوبی برای گسترش این سواد انجام داد، زیرا منابع پیشین این حوزه اغلب سنتی و یکطرفه بودند که فقط به مخاطب اطلاعات می دادند.
در پایان این مراسم از سال ها زحمت و تلاش حسین بهرنگی، موزع کتاب های حوزه رسانه و ارتباطات با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.
آیین رونمایی از 10 عنوان کتاب حوزه روابط عمومی و ارتباطات عصر امروز (چهارشنبه 31 اردیبهشت) همزمان با پنجمین روز از هفته روابط عمومی از ساعت 16 و 30 تا 19 و 30 در مجموعه فرهنگی ـ تاریخی سعدآباد برگزار شد.
انتهای پیام/
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
نظر شما