یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۰
مدارس بهترین مکان برای آشنایی کودکان با کتاب است

عباس صیدی، نویسنده‌ ایلامی درحوزه كودك و نوجوان با تاکید بر اهمیت ترویج مطالعه در مدارس گفت: فعالیت در حوزه تولید کتاب و مشارکت عموم مردم در امر کتاب و کتابخوانی یکی ازبهترین وموثرترین شاخصه‌های فرهنگ‌سازي در یک جامعه به شمار می رود و بی توجهی به این مساله باعث بروز آسیب ها و مشکلات بسیار زیادی در این زمینه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) عباس صيدي نويسنده حوزه كودك و نوجوان ايلامي گفت: مدرسه یکی از بهترین مکان‌ها برای آشنایی با کتاب و پرورش روحیه کتاب و کتابخوانی در کودکان و نوجوان به شمار می رود و اگر جریان کتاب و فعالیت‌های مربوط به آن به داخل آموزش و پرورش ما کشیده شود و این رویکرد به بخشی از نظام آموزشی مدارس ما تبدیل شود، امری بنیانی، موثر و ریشه دار در این زمینه صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هرچند امروزه شاهد حضور نویسندگان و شاعران توانمندی در حوزه کودک ونوجوان در شهرستان‌ها هستیم اما باید به این نکته اشاره كرد که این نویسندگان برای چاپ آثار خود با مسائل و مشکلات بسیار زیادی از جمله مشکلات مالی و عدم حمایت‌های فرهنگی از جانب مسوولان مواجه هستند و نشر کتاب به ویژه کتاب‌های کودک نوجوان در شهرستان‌ها با بی مهری شدیدی ازسوی مسوولان امر مواجه است. 

كودكان و نوجواناني كه با كتاب ارتباط دارند متفاوت اند
این نویسنده فعال كردن حوزه نشر کتاب را باعث افزایش تعداد کتابخوانان و به تبع آن افزایش سرانه مطالعه درميان کودکان ونوجوانان در شهرستان‌ها معرفي كرد وگفت: به طور مسلم اگرعناوین کتاب‌های منتشر شده به ویژه کتابهای کودک و نوجوان در استان‌ها افزایش یابد، بی شک یک حرکت خوب و چشمگیر فرهنگی در این حوزه به وقوع خواهد پیوست، چرا که کودکان ونوجوانانی که با کتاب ارتباط برقرارمی کنند از نظر فکری با کودکانی که رابطه چندانی با کتاب ندارند خیلی متفاوت خواهند بود. 

صيدي افزود: حال این سوال پیش می آید که در منطقه‌ای مانند ایلام که هم ظرفیت تولید کتاب در آن وجود دارد و هم به لحاظ فرهنگی از تمدن بسیار قوی‌ای برخوردار است چرا نباید به فکر راه اندازی و فعال كردن حوزه نشر کتاب و گسترش فرهنگ مکتوب در آن بود؟

وی ادامه داد: از آن جا که زبان و ادبیات و فعالیت‌های گوناگون فرهنگی از جمله تولید کتاب و مطبوعات ارتباط مستقیمی با توسعه‌ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر منطقه دارد، دستیابی به این توسعه فرهنگی نيازمند یک سری فعالیت‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به این حد از فرهنگ باید رویکرد کتاب محوری و فعالیت‌های فرهنگی در یک منطقه همواره مورد حمایت قرار گيرد. 

دفاع مقدس نقطه عطف انتشار كتاب هاي كودكان و نوجوانان در استان
این نویسنده گفت: موضوع دفاع مقدس و ادبیات کردی و زبان محلی یکی از غنی‌ترین مضامین فرهنگی هستند که مدنظر نویسندگان بومی قرار گرفته است و ايلام در این زمينه صاحب بهترین و پرمغزترین شعرها و نوشته‌هاست ، به همین دلیل دوران دفاع مقدس و دهه‌های پس از آن را می‌توان دوران درخشان و دوره آغاز رسمی و همه جانبه‌ نشر کتاب و تالیف آن در استان ایلام به ویژه حوزه کودک نوجوان به حساب آورد.

صیدی بر ضرورت تشکیل شورای راهبردی توسعه صنعت تولید و نشر کتاب در استان‌ها تاکید کرد و توضیح داد: امروزه تشکیل شورای راهبردی توسعه صنعت تولید و نشر کتاب در استان‌ها، همکاری و هماهنگی بین نهادها و سازمانهای مرتبط با صنعت نشر، تقویت و گسترش صنعت کتاب و اجرای سیاستگذاری‌های مناسب در این حوزه و توزیع کتاب مولفان بومی در مدارس، ازجمله راهکار‌های مناسب برای خروج کتاب و کتابخوانی از رکود و افزایش سرانه مطالعه در کشور و به ویژه شهرستان‌ها خواهد بود.

این فعال فرهنگی حوزه كودك و نوجوان با اشاره به نبود کتابخانه مناسب در روستاهای ایلام و وجود تنها چهار کتابخانه فعال در روستاهای این استان، حمایت و توجه جدی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و متولی امرکتاب در استان‌ها را خواستار شد و عنوان کرد: حمایت دولت از سیستم تولید کتاب و توزیع آن با اختصاص دادن وام های بلند مدت و کم‌بهره به ناشران، اختصاص بن خرید کتاب درنمایشگاه‌ها وفروشگاه‌های استان‌ها ، اختصاص مکانی مناسب به نمایشگاه دائمی کتاب در مراکز استان‌ها ، حمایت‌های قانونی از ناشران و مولفان ، تجلیل از نویسندگان برتر و پرکار استان، برگزاری مسابقات مختلف از محتوای کتب تاریخی و ادبی و هنری مولفان بومی، توزیع آثار مولفان در کتابفروشی‌های شهر، تشکیل و راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعاتی در سطح شهرها، از دیگر راهکارهای موثر برای برطرف کردن مشکلات موجود در شهرستان‌ها در حوزه نشر خصوصا بخش كودك و نوجوان خواهد بود. 

وجود تنها شش ناشر در استان ايلام
وی در ادامه سخنان خود مسائل و مشکلات حوزه نشر ایلام را برشمرد و گفت: گران شدن بی رویه کاغذ، نبود بازار مناسب برای عرضه کتاب و نبود انگیزه کافی برای مولفان و ناشران استان‌ها، نبود نمایشگاه دائمی کتاب در استان، توجه نکردن مدیران استان به اهمیت نشر کتاب، عدم مشارکت استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در ترویج فرهنگ کتابخوانی و نشرآن، نبود فروشگاه‌های بزرگ کتاب در مراکز شهرستان‌ها،عدم برگزاری همایش‌های مربوط به ناشران و نویسندگان استان‌ها بخشی ديگر از مشکلات حوزه‌ کتاب در شهرستان‌ها و به ویژه استان ایلام است.

وی شروع به فعالیت ناشران بومی در استان ایلام را نقطه عطفی در این حوزه دانست و گفت: در استان ایلام نزدیک به 27 مرکز نشر فعال در امر چاپ و توزیع کتاب وجود دارد که تنها شش ناشر با وجود سختی‌ها و فشارهای بسیار زیادی که در این حوزه وجود دارد هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند. 

بي مهري به فرهنگ، بي مهري به كتاب
صیدی گفت: بدون شک وضعیت حوزه نشر کتاب از جمله کتاب کودک نوجوان در استان ایلام یکی از حوزه‌های بسیار ضعیف و دور افتاده از نگاه مسوولان است و با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی هنوز فضای کتاب و کتابخوانی و تولید کتاب در این استان نتوانسته است آن‌طور که باید و شاید عمل کند.

این نویسنده‌ ایلامی عنوان کرد: به دلیل برخورداری استان ایلام از تمدن بسیار قوی، فرهنگ،زبان و ادبیات، این استان یکی از قدیمی ترین فرهنگ‌ها در کشور به حساب می آید که تاکنون مظلوم و بی توجه مانده است و تا زمانی که این بی مهری و بی توجهی به این فرهنگ غنی ادامه پیدا کند، بدون شک بی مهری نسبت به حوزه کتاب و کتابخوانی نیز ادامه خواهد داشت. 

صيدي گفت: استان کوچکی مانند ایلام تعداد بسیار زیادی نویسنده، شاعر و محقق در خود جای داده است و با وجود همه کاستی‌ها در حوزه‌ نشر کتاب در حدود 70 کتابفروشی ، 20 کتابخانه‌ مشارکتی ، تعداد 473 هزار و 100 جلد کتاب و چندین ایستگاه مطالعاتی را در خود جای داده است اما هنوز که هنوز است برای توسعه‌‎ حوزه نشر کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی در این استان محدودیت و مشکلاتي بر سر راه اهالي فرهنگ وجود دارد.

مشكلات به قوت خود باقي است
صیدی در پایان سخنان خود عنوان کرد: صنعت نشر کتاب در استان ایلام به صورت رسمی با فعالیت انتشارات «برگ آذین» و «گویش» از سال 1376 آغاز به کار کرد از این‌رو نمی‌توان حوزه نشر کتاب را در این استان یک حوزه‌ با تجربه قلمداد کرد  و از آنجایی که متولیان امرتا کنون هیچ طرح راهبردی و سازمان یافته ای برای حمایت از دست اندرکاران حوزه نشر و توسعه این صنعت به ویژه در بخش کودک ونوجوان نداشته اند، مشکلات نشر استان همچنان به قوت خود باقی مانده است.

عباس صیدی دارای مدرک کارشناسی ارشد ادبیات فارسی است و سال‌ها به عنوان کارشناس فرهنگی و ادبی در معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان ایلام فعالیت کرده و سردبیری ماهنامه‌ فرهنگی هنری رویش را در نیزدر کارنامه‌ خود دارد . این فعال فرهنگی سال 1367 با همکاری چند تن از نویسندگان ایلام انجمن خوشنویسان و نویسندگان آموزش و پرورش این استان را راه اندازی کرد.

گفت‌وگو از زينب حبيب پور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها