شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
یک راهنمای هشت‌گانه: چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟

کتاب «چگونه فیلم کوتاه بسازیم» نوشته کلیفورد تورلو که به تازگی به بازار نشر عرضه شده، راهنمایی کامل برای ساختن فیلم کوتاه، از فیلمنامه تا اکران است که در شش فصل مفاهیم مورد نیاز علاقمندان ساخت فیلم های کوتاه را آموزش می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «چگونه فیلم کوتاه بسازیم» نوشته کلیفورد تورلو که راهنمایی کامل برای ساختن فیلم کوتاه، از مرحله فیلمنامه تا اکران است، با ترجمه‌ رحیم قاسمیان توسط انتشارات ساقی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب در شش بخش و به‌صورت یک بسته آموزشی جامع ارائه شده و شامل تکنیک‌هایی درباره‌ ساخت و عرضه‌ فیلم کوتاه و مسائلی است که اغلب سازندگان فیلم کوتاه با آن دست به گریبانند. بر همین اساس مطالعه کتاب برای افرادی که می‌خواهند وارد عرصه‌ی‌ فیلم‌سازی شوند بسیار کاربردی است.

بخش اول کتاب با عنوان «نگاهی کلی» از سه فصل تشکیل شده است. در این بخش پس از درج مقدمه‌ای بر نحوه‌ ساختن فیلم کوتاه، با تاریخچه‌ مختصر فیلم کوتاه آشنا می‌شویم و در انتها دوره‌های مختلف فیلم‌سازی در سراسر جهان معرفی می‌شوند. «ده فیلم کوتاهی که باید دید» نیز از قسمت‌های جذاب این بخش است.

نویسنده در بخش دوم، «چه کسی چه کاری انجام می‌دهد؟» به ترتیب به شرح وظایف و نقش عوامل یک فیلم: فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، کارگردان، تدوینگر و امور مالی و پخش، در زمان ساخت فیلم می‌پردازد و با آوردن نمونه‌هایی در تاریخ سینما و ذکر نکته‌های کلیدی از زبان استادان این رشته‌ها، آشنایی و درک مناسبی از این عوامل و وظایفشان برای خواننده ایجاد می‌کند.

در بخش سوم، «ساختن فیلم کوتاه»، به‌صورت گام به گام با مراحل مختلف در ساخت فیلم آشنا می‌شویم. این مراحل عبارتند از: پیدا کردن و گرد آوردن تیم تولید، فیلم‌برداری در مکان‌های واقعی، انتخاب بازیگر، طراحی صدا، موسیقی فیلم و مرحله‌ی پس‌تولید و اتحادیه‌های صنفی.

بخش چهارم شامل گفتگوهایی  با دانیل مالوی و جک پیتزی، دو تن از سازندگان فیلم‌های کوتاه است. بخش پنجم در بردارنده‌ تجزیه و تحلیل فیلمنامه‌ پنج فیلم کوتاه، شامل یک فیلم مدرن سوررآلیستی، یک فیلم ترسناک، یک فیلم جنایی، یک اثر کمدی، و یک اثر کاراگاهی به سبک فیلم نوآر است که بر اساس داستانی کوتاه نوشته شده است. این فیلمنامه‌ها عبارتند از شکسته، کنترل صدا، ژ.م، اتاق شماره‌ ۱۱ و گرتا می؛ یک اقتباس.

بخش آخر این کتاب حاوی اطلاعات مفیدی در مورد جشنواره‌های سینمایی، پخش‌کنندگان فیلم کوتاه و پایگاه‌های اینترنتی در این زمینه‌ است. همچنین در این بخش واژه‌نامه‌ اصطلاحات سینمایی نیز قرار گرفته است. در تمامی فصل‌های کتاب از عکس‌هایی مرتبط با موضوعات مورد بحث استفاده شده است.
 
در معرفی پشت جلد این کتاب آمده است:
امروزه با هر کامپیوتر کارآمدی که مجهز به چند نرم افزار ساده و ابتدایی باشد، می‌توان کار تدوین، خلق موسیقی، افزودن جلوه‌های صوتی به فیلم را انجام داد. سپس می‌توان آن را روی وبسایت‌هایی گذاشت و اگر کسی بخواهد فراتر برود، می‌تواند کار‌های پیشرفته‌تری روی فیلم انجام دهد و سپس با استفاده از یک دستگاه نمایش خانگی، اتاق نشیمن خانه را به یک سالن کوچک نمایش فیلم بدل سازد. این کار از عهده هر کسی بر می‌آید.

اما چگونه خودتان را عرضه کنید تا شناخته شوید؟ چگونه فیلم درخشانی که ساخته‌اید به دیگران معرفی می‌کنید؟ یا مهمتر از آن، به افرادی که می‌توانند در مورد حیات حرفه‌ای فیلم‌سازی شما تصمیم بگیرند، چگونه خودتان را نشان دهید؟ این کتاب می‌خواهد زمینه پاسخ به این پرسش‌ها را فراهم سازد و طی دوره نگارش فیلمنامه، تهیه فیلم، تأمین بودجه، انتخاب بازیگر، کارگردانی، تدوین و اجرای فیلم کوتاه، منبع الهام و راهنمای فیلم‌سازان باشد.

در بخشی از این کتاب با عنوان "فیلمنامه نویس" آمده:
هر داستانی چه کوتاه و چه بلند، چه بصورت فیلم یا مکتوب، باید ساختار داشته باشد. در داستان‌های پرطرفدار، سفر قهرمان معمولا دوازده مرحله دارد. در فیلم کوتاه فرصت برای طی همه این مراحل ظریف و پیچیده وجود ندارد، اما باید حس ساختار وجود داشته باشد...بهترین قصه‌ها آنهایی هستند که نویسندگانشان قواعد و چهارچوب‌ها را می‌گیرند و به آنها شکل تازه‌ای می‌دهند.
 
راهنمای هشت‌گانه برای ساختن فیلم کوتاه
• شخصیت (های) اصلی را معرفی کنید؛ زمینه‌ها را مهیا سازید.
• به شخصیت نوعی مسئله، مانع، وسوسه ذهنی، اعتیاد / عادتی بدهید.
• به شخصیت اجازه دهید که راهی برای غلبه بر این مشکل خود پیدا کند.
• پیش از آغاز حل مشکل، شاید قهرمان اصلی بخواهد با یک دست یا یک راهنما مشورت کند و اندرز بگیرد. این امر به تماشاگر فرصت می‌دهد تا بهتر و بیشتر با مشکل آشنا شود و آن را در دهن خود تحلیل کند؛ اگر آنها جای شخصیت اصلی بودند چه می‌کردند.
• با عزم جدیدی که حاصل شده (و خیلی وقت‌ها با هدیه‌ای مشکل گشا از سوی دوست یا راهنما همراه است – ابزاری که «کیو» به «جیمز باند» می‌دهد؛ کفش معجزه‌آسای «دورتی» در جادوگر شهر زمرد)، قهرمان برای غلبعه بر مشکلات عازم می‌شود.
• سر راه غلبه بر مشکل (دست‌یابی به محبوب، فرار از استبداد، نجات جهان)او با دشمنی سرسخت روبرو می‌شود، که معمولا قدرتی بیشتر، اما متفاوت با قهرمان دارد و به نوعی به خود او شبیه است: شخصیت منفی معمولا جنبه‌های تاریک و سیاه شخصیت اصلی را داراست.
• چنین به نظر می‌رسد که قهرمان در حال شکست است. او می‌خواهد دست از مبارزه بکشد وحتی تا مرز شکست یا مرگ پیش می‌رود و نیازمند تلاشی مافوق انسانی است تا بر مانع خطرناک سر راه خود غلبه کند.
• قهرمان در نبرد نهایی، بر رقیب، دشمن و یا افکار پلید خود برتری می‌یابد و عاقل‌تر، قوی‌تر و سالم‌تر، اما الزاما نه شادتر از گذشته، زندگی طبیعی خود را از سر می‌گیرد. این سفر او را دگرگون کرده و از او آدم دیگری ساخته است. او با مرگ دست و پنجه نرم کره و هرگز دیگر نمی‌تواند به آن دوران سادگی گذشته باز گردد.
 
«چگونه فیلم کوتاه بسازیم» اثر کلیفورد تورلو در 524 صفحه، شمارگان 2200 عنوان و با قیمت 21000 تومان در دسترس علاقمندان به سینما قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها