سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
مجموعه مقالات مدیر پیشین رادیو در قاب کتاب

کتاب «مدیریت رسانه» اثری از حسن خجسته باقرزاده، مدیر پیشین معاونت صدا‏‏‏، دربردارنده مقالاتی با نگاه عملگرایانه به مدیریت رسانه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) برخی از مقالاتی که در این کتاب آمده  طی سال های حضور حسن خجسته در مسوولیت معاونت صدای سازمان صدا و سیما نوشته شده و مبتنی بر یک تجربه عملی است. تعدادی از مقالات نیز در زمان حضور وی در معاونت برنامه ریزی و نظارت سازمان صدا و سیما نوشته و منتشر شده است.

کتاب 10 فصل را شامل می شود که فصل نخست به موضوع مدیریت تحول در رادیو اختصاص دارد. نویسنده در این بخش ابتدا مفهوم تحول سازمانی را بیان و در ادامه عوامل مهم در تحول سازمان و نهادینه کردن آن ها، همچنین عوامل ناکامی در ایجاد تحول دایمی را معرفی می کند.

ذکر عناصر شش گانه ایجاد تغییر و تحول، گروه های ذینفع، وظایف و نقش های لازم در اجرای برنامه تغییر، نقش های کلیدی اجرایی، نقش های کلیدی تقویت کنندگان، انواع عکس العمل در برابر تغییر و تحول، انواع مدل های تغییر برنامه ریزی و پیش فرض های تحول در رادیو نیز از دیگر موضوعاتی است که در نخستین فصل کتاب به آن اشاره شده است.

دومین فصل کتاب، مقدمه ای بر ارزشیابی کیفیت در رادیو است. در این مبحث نیز نظر عامل و سازنده، تفسیر حرفه ای و اهمیت نظر مخاطبان در ارزشیابی بررسی شده است. در فصل سوم نیز درباره کمی سازی در رادیو و استانداردسازی‌های ارزشیابی برنامه‌ها مباحثی ارائه می شود.

در این فصل، موضوعاتی مثل استانداردسازی و چهارجوب‌های مفهومی، بررسی معیارهای ارزیابی فعلی برنامه ها، رویکردهای ارزیابی در رادیو، رویکردهای ارزیابی برنامه نگر و انواع آن و رویکردهای ارزیابی هدف نگر بررسی شده اند.

مباحثی درباره ضرورت برنامه ریزی در شبکه های تخصصی را می توان در چهارمین فصل این کتاب مطالعه کرد. نویسنده در این فصل با اشاره به مبحث مخاطب شناسی آورده است: «اکثر رادیوهای تخصصی بر محور توجه به حوزه فعالان که در مقایسه با دو حوزه دیگر گسترده تر است شکل می گیرند. یک برنامه ریزی موفق در این حوزه نیاز به شناخت واقعی از هر سه حوزه دارد. این شناخت از خلال دو گونه اطلاعات به دست می آِید؛ اول اطلاعات کمی که به آن جمعیت شناسی گفته می شود و دوم اطلاعات کیفی که جامعه شناسی و روان شناسی جمعیت مورد نظر است.»

رسانه ها چه نقشی هنگام وقوع فاجعه دارند؟
در پنجمین فصل این کتاب نیز موضوع بحران بلایای طبیعی و نقش ویژه رادیو در کنترل آن بررسی شده است. دکتر خجسته، نویسنده کتاب در این مبحث پس از ارائه تعریفی از بحران، به مراحل کنترل و مدیریت آن، همچنین نقش رسانه ها در مدیریت و کنترل هر بحران می پردازد. مباحثی درباره نقش رسانه ها هنگام وقوع فاجعه، نقش رسانه ها بعد از فاجعه، سیستم اطلاع‌رسانی و رسانه ها در بحران های طبیعی و نقش ویژه رادیو در مدیریت بحران های طبیعی نیز در این فصل گنجانده شده است.

ششمین فصل این کتاب نیز به موضوع اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاران و رسانه های ارتباط جمعی در مدیریت بحران اختصاص دارد. نویسنده در این مبحث نیز با تکیه بر تجربیات خود بر لزوم آموزش خبرنگاران پیش از وقوع بحران اشاره می کند. در ادامه نیز به مرحله مواجهه در هنگام وقوع بحران، بسیج مردم و مسوولان برای تخلیه و نجات آسیب دیدگان و افراد بحران زده، ضرورت های اخلاقی رسانه در موقعیت بحران اجتماعی، چیستی اخلاق و اصول اخلاق حرفه ای و ضرورت تدوین و اعلام اصول اخلاق حرفه ای اشاره شده است.

فصول هفتم و هشتم نیز به ترتیب موضوعاتی مانند «عناصر اصلی ساختار سازمان های رسانه ای» و «مراکز استانی صدا و سیما منبع راهبردی و مزیت کلیدی در مدیریت سپهر رقابتی رسانه» را در بر می گیرند. در هر یک از این فصل ها نیز مباحث تخصصی فعالیت در سازمان صدا و سیما معرفی شده اند.

همچنین در فصل نهم، نویسنده با طرح مبحث «تغییر ماموریت شبکه های ملی سیما گزینه راهبری یا مساله استراتژیک»، به بررسی و تحلیل محیط بیرونی و داخلی شبکه های سیما و تولید، تامین و پخش انواع طبقات برنامه به تولید می پردازد.


کتاب «مدیریت رسانه» در 252 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و قیمت 12 هزار تومان توسط انتشارات «تیسا» روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها