محمد زارع شیرینکندی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: هماکنون مشغول نگارش کتابی درباره بررسی نسبت فکری مارتین هیدگر فیلسوف شهیر آلمانی و میشل فوکو متفکر فرانسوی هستم.
وی در پاسخ دلیل پرداختن به این موضوع گفت: به طور کلی هیدگر و تفکرات نو و عمیق او تاثیر بسیاری بر متفکران فرانسوی داشته که البته به دلیل مسایل و حواشی سیاسی که درباره هیدگر وجود داشت، این تاثیر صریحا بیان نمیشد. هرچند فوکو در آخرین مصاحبه رسمی که داشت، دین عظیم خود به هیدگر را آشکارا ابراز و اظهار کرد.
رساله دکترای زارع شیرینکندی، «تفسیر هیدگر از فلسفه هگل» بود که از سوی انتشارات کویر در قالب کتاب منتشر شد. این مولف و مترجم حوزه فلسفه در پاسخ به این سوال که: «چرا کار فکری خود را بر پژوهش و ترجمه بر منظومه فکری مارتین هیدگر متمرکز کردهايد؟» عنوان کرد: هیدگر با کل تاریخ اندیشه فلسفی غرب نسبت عجیبی دارد، گویی تمام تاریخ فلسفه غرب یکطرف قرار گرفته و هیدگر در طرف دیگر.
زارع شیرینکندی در ادامه با اشاره به این نکته که چالشها و مواجهات هیدگر با تاریخ فلسفه، امری استثنایی است، گفت: هیدگر به طرزی بیسابقه، کل تاریخ فلسفه غرب، از پیشاسقراطیان تا قرن بیستم را به گفتوگو و چالش میکشد. خوانش هیدگر از کانت، لایبنیتس، هگل، نیچه و حتی شاعری چون هولدرلین، یک خوانش بینظیر است. مخاطب میتواند از زاویه دید هیدگر، دانشي بهتر نسبت به منظومه فکری این اندیشمندان داشته باشد.
این مدرس فلسفه افزود: آشنایی با اندیشههای هیدگر، در واقع، آشنایی با کل تاریخ تفکر فلسفی غرب است و مخاطب میتواند با دیدی جدید تاریخ تفکر را از فیلسوفان پیشاسقراطی تا قرن بیستم دنبال کند. با مطالعه هیدگر و موانست و همراهی با او، نه تنها نگرش انسان نسبت به تفکر فلسفی قبل از هیدگر دچار تحول و دگرگونی بلکه تفکر فلسفی بعد از او نیز به نحو دیگری نمایان می شود. جالب است که برای تحقق این امر، حتما نیازی نیست انسان هیدگری باشد یا هیدگری تفکر کند.
محمد زارع شیرین کندی دارای مدرک دکترای فلسفه از دانشگاه تهران است و هماکنون به عنوان عضو هیات علمی در بنیاد دایرةالمعارف اسلامی فعالیت دارد.
«تفسیر هیدگر از فلسفه هگل» و ترجمه کتابهای «لوکاچ و هیدگر» اثر لوسین گلدمن و «نظریه اجتماعی و عمل سیاسی» از برایان فی در کارنامه قلمی زارع دیده میشود.
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
نظر شما