شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
در اختتامیه هشتمین دوره جایزه شعر خبرنگاران چه گذشت؟

جواد مجابی در آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه کتاب شعر خبرنگاران گفت: رویایی با ادبیات کلاسیک ایران آشنایی کامل دارد و بر اساس آن سعی کرده است تعریف جدیدی از شعر را ارایه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه هشتمین دوره جایزه کتاب شعر خبرنگاران با قدردانی از یک‌عمر فعالیت‌های ادبی یدالله رویایی، عصر دیروز، جمعه، 6 تیر با حضور جواد مجابی، اسدالله امرایی، محمود معتقدی، سعید بیابانکی، رضا حیرانی، رسول یونان، صابر کاکایی، حامد ابراهیم‌پور و محمدهاشم اکبریانی در سالن کنفرانس ستاد ساماندهی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران برگزار شد.

 مجابی در این مراسم درباره زندگی ادبی یدالله رویایی گفت: رویایی پیش از آن‌که بنیانگذار شعر حجم باشد، شاعر شناخته شده‌ای بود و البته با ادبیات کلاسیک ایران و انواع اوزان عروضی آشنایی کامل داشت.

وی افزود: بیانیه شعر حجم در سال 1348 مطرح شد که حاصل گفت‌وگوهای تعدادی از هنرمندان همفکر در انواع هنرها چون شعر، تصویرسازی، نمایشنامه‌نویسی ونقاشی بود. این گروه سعی داشت تعریف جدیدی از هنر مدرن ارایه دهد.

مجابی در ادامه با اشاره به ماندگاری شعر حجم و فراموشی هنرهای دیگر این سبک گفت: شعر حجم بیشتر از آن‌که نجات دهنده عده‌ای از دوستان و همفکران رویایی باشد، به نفع خود رویایی و در واقع به نفع شعر این جریان تمام شد.

این منتقد ادبی و هنری همچنین به ویژگی‌های شعری رویایی اشاره کرد و گفت: شعرهای رویایی را می‌توان با برخی نقاشی‌های مدرن ایران مقایسه کرد. در دهه 50 مکتب‌هایی چون کوبیسم و فتوریسم در نقاشی ایران ظهور کرد که همراه خود بحث زاویه دید در نقاشی را مطرح کردند و شعر حجم نیز این‌گونه است.

مجابی در ادامه اظهار کرد: ایده زاویه دید در شعر رویایی را به این فکر انداخت که به‌جای رفتن از واقعیت به فراواقعیت، مانند سوررئالیست‌ها، به سمت رفتن به یک واقعیت نهانی برود. برای رویایی کلمه تنانگی و جسمیت داشت و از ترکیب کلمات به شیوه کولاژ و تکه چسبانی سعی داشت به یک نوع موسیقی زبانی برسد.

این نویسنده همچنین با اشاره به اهمیت و ارجحیت فرم بر محتوا از منظر رویایی گفت: آن‌ چه به رویایی کمک کرد به ایده‌های شعری خود برسد، مکتوبات عرفانی چون «عبهرالعاشقین» اثر شیخ روزبهان بقلی شیرازی و «رساله انسان کامل» اثر شیخ عزیزالدین نسفی بود.

مجابی افزود: از دهه 70 با تقلید از شعر رویایی یک موج عجیبی برپا شده بود که همه آن‌ها قربانی شعرهای رویایی بودند، چرا که گمان می‌کردند نوع آفریدن آن‌ها بسیار ساده است، در صورتی که رویایی برای هر قطعه شعر کوتاه خود زحمت بسیار می‌کشید.

در این مراسم حامد ابراهیم‌پور، مهدی اشرفی و جواد فراهانی شعرخوانی کردند.

در پایان برنامه نیز اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:
در بخش کتاب سال این دوره ضمن قدردانی از مهدی اشرفی با مجموعه‌ شعر «اتاق پرو» و حامد ابراهیم‌پور با مجموعه‌ شعر «نگذار نقشه‌ها وطنم را عوض کنند»، فریاد شیری با مجموعه‌ شعر «و تن فروشی نیست» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

داوری این بخش را اسدالله امرایی، علیرضا بهرامی، محمود معتقدی، یاسین نمکچیان و محمد ولی‌زاده بر عهده داشتند.

در بخش ویژه‌ این دوره، یعنی بخش شاعران بدون کتاب، نیز محمد شهبازی پویا به عنوان شاعر برگزیده معرفی شد.

داوری این بخش را نیز عهده علیرضا بهرامی، ساره دستاران و محمدحسین انجام دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها