به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی شورای کتاب کودک، محور اصلی این همایش «جایگاه و اهمیت مخاطب در ادبیات کودک» است. این همایش، افزون بر اجرای کارگاهها، میزگردها و فعالیتهایی ترویجی برای گروههای گوناگون، در بردارنده سخنرانیهای پژوهشی نیز خواهد بود. این همایش با همکاری برخی از نهادها و مراکز در پیوند با ادبیات کودک برگزار خواهد شد.
محورهای پیشنهادی این همایش به قرار زیر است:
تصویر «کودک ایدهآل» در ادبیات کودک، تألیف و ترجمه/ متن و تصویر/ ادبیات کهن و جدید ،کودک «امروز»، کودک «دیروز»: پیوست یا گسست؟
شناخت مخاطب بر اساس نظریههای روانشناسی و جامعهشناسی مخاطب جهانی.
ادبیات کودک برای چه «مخاطبی» نوشته میشود/ باید نوشته شود؟
آیا پدیدآورندگان ادبیات کودک تصویر روشنی از مخاطبان خود دارند/ باید داشته باشند.
ادبیات کودک و گستره مخاطبان ،ادبیات برای کودکان با نیازهای ویژه، کودکان در بحران، اقلیتها، معلولان، بیماران، مهاجران و …
مناسب بودن یک اثر برای گروهی از مخاطبان: ملاکها و دشواریها؟
گروهبندی «سنّی» ادبیات کودک: کارآمد یا ناکارآمد؟
ادبیات کودک «قومی» :تألیف و ترجمه/ متن و تصویر/ ادبیات کهن و جدید.
نقد ادبی مخاطبمحور
جایگاه مخاطب در تصویرسازی کتابهای کودک
ادبیات ترجمه و مسأله مخاطب
شناخت مخاطب در شعر کودک
جایگاه مخاطب در نشریات ویژه کودک
ادبیات دوران نوجوانی تألیف و ترجمه
ادبیات برای خردسالان تألیف و ترجمه
تولید، پخش و بازاریابی ادبیات کودک و مسأله مخاطب
مخاطبشناسی، ترویج خواندن، سواد خواندن
واسطهها در ادبیات کودک (خانواده، کتابدار، رسانه، مروج، معلم) و شناخت مخاطب
آیا فناوری های نوین دیجیتالی می تواند به «همه شمول» شدن ادبیات کودک کمک کند؟
علاقه مندان میتوانند چکیده تفصیلی پژوهش خود را در حجمی بین ۴٠٠ تا ۵٠٠ کلمه، تا پایان روز ٣١ تیر ١٣٩٣ به پست الکترونیکی دبیرخانه در قالب فایلی با فرمت پی دی اف یا ورد ارسال كنند.ارسالکنندگان چکیده، باید در متن نامه الکترونیکی خود نام، نام خانوادگی، شغل و سمت (وابستگی دانشگاهی در صورت وجود)، نشانی پستی، شماره تماس ثابت و همراه خود را بفرستند.
پست الکترونیکی دبیرخانهcbcseminar@gmail.com
یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
نظر شما